۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۶۱۰۰۸
معاون فرهنگی اوقاف خبر داد:

چهارمین سوگواره یاس نبوی در 2222 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری چهارمین سوگواره یاس نبوی و چندین مسابقه، نمایشگاه و همایش به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) در امامزادگان و بقاع متبرکه خبر داد.
حجت الاسلام شرفخاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح امروز سه‌شنبه بیستم فروردین‌ماه در نشست خبری سوگواره یاس نبوی گفت: امسال چهارمین سوگواره یاس نبوی مانند سال‌های گذشته در 25 فروردین‌ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در 2222 آستان امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این‌که این سوگواره در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی برگزار می‌شود گفت: هدف از برگزاری سوگواره یاس نبوی، تعمیق و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع)، تعمیق باورهای دینی، افزایش بصیرت در راستای دفاع از ولایت، ترویج فرهنگ فاطمی و ترویج خطبه فدکیه به عنوان منشور فاطمی در دفاع از ولایت و اجرای صحیح نیات واقفین برای عزاداری حضرت زهرا(ع)  است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که سوگواره یاس نبوی با حرکت دسته‌جات عزاداری و هیئت‌های مذهبی به سمت امامزادگان همراه است اظهار داشت: این سوگواره در ساعت 10 با قرائت قرآن توسط قاریان بین‌المللی و برجسته شروع خواهد شد و قرائت بخشی از خطبه حضرت زهرا (س)، سخنرانی خطبا و مبلغان حوزه علمیه، شعرخوانی شاعران آیینی، مداحی و عزاداری و قرائت زیارت‌نامه حضرت زهرا (س) از دیگر برنامه‌های این مراسم است که با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به اتمام خواهد رسید و در 468 امامزاده و بفعه متبرکه برنامه اطعام خواهیم داشت.

وی در ادامه از برگزاری همایش «رهروان یاس نبوی» خبر داد و گفت: این همایش عصر روز شهادت در امامزادگان وی‍ژه بانوان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این‌که حضرت زهرا (س) بهترین الگوی بانوان در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است گفت: با برگزاری این همایش‌ها می‌توانیم هم اقامه عزا داشته باشیم هم فضائل و سیره فاطمی را ترویج کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه از برگزاری مراسم دهه دوم فاطمیه در 1154 امامزاده و بفعه متبرکه خبر داد و گفت: برای این مراسمات 2382 نفر از مبلغین حوزه‌های علمیه اعزام شده‌اند که 1304 نفر از حوزه‌های علمیه استان‌ها و 1078 از حوزه علمیه قم هستند.

وی برپایی خیمه‌های معرفت را یکی از موفق‌ترین عرصه‌های تبلیغی دانست و گفت: سازمان اوقاف در سال‌های گذشته و در طرح نوروزی آرامش بهاری موفقیت خوبی در آن داشت و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: در این راستا به مناسبت ایام فاطمیه در 277 امامزاده و بقعه متبرکه در سراسر کشور خیمه معرفت متشکل از بخش‌های مشاوره، پاسخگویی به مسائل شرعی، گفتمان دینی، تبلیغ چندرسانه‌ای، کودک و نوجوان، پاسخ به شبهات و مشاوره وقف خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که هدف از راه اندازی غرفه مشاوره وقف، ترویج فرهنگ وقف و ایجاد موقوفات فاطمی است گفت: متاسفانه موقوفات فاطمی نسبت به سایر اهل بیت (ع) از نظر تعداد در اقلیت قرار گرفته است و ضرورت دارد مردم در راستای ترویج فرهنگ فاطمی به سوی موقوفات فاطمی بروند.

وی مسابقه سراسری کتاب‌خوانی «پیام یاس نبوی» را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ایام فاطمیه ذکر کرد و گفت: شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) نوشته آیت الله سید احمد خاتمی در 256صفحه قطع پالتویی چاپ و به کل کشور ارسال شده است که در پایان این کتاب پرسشنامه‌ای با چهل سوال آمده است و شرکت کنندگان تا 31 اردیبهشت‌ماه سال جاری فرصت دارند تا پاسخنامه‌ها را به صورت مکتوب ارسال کنند.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: جوایز این مسابقه 18 کمک هزینه سفر حج، 72 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، 72 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، 110 قلم هوشمند قرآنی و هزاران جایزه فرهنگی دیگر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین برپایی نمایشگاه بانوی بی‌نشان در 1550 امامزاده و بقعه متبرکه در کل کشور، توزیع کتاب بصیرت فاطمی که شامل شرح چهل حدیث فاطمی است، توزیع کتاب مقام و منزلت فاطمی در کلام مقام معظم رهبری، توزیع کتاب آموزه‌های فرهنگ فاطمی نوشته حجت الاسلام و المسلمین رفیعی برای مبلغین و خواص جامعه و توزیع نرم‌افزار چندرسانه‌ای یاس نبوی2 با تیراژ گسترده را به عنوان دیگر فعالیت‌های این سازمان در ایام فاطمیه ذکر کرذ و گفت: 2 کلیپ ویژه شهادت حضرت زهرا (س) تولید شده که مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های الکترونیک معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و مجتمع فرهنگی پژوهشی سازمان اوقاف و امور خیریه آن را دریافت نمایند.

وی همچنین افزود: طراحی و ارسال پرچم نفیس زربافت ویژه سوگواره یاس نبوی به امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور از دیگر اقدامات این سازمان است.

حجت الاسلام شرفخانی در پایان با تاکید بر این‌که در استفاده از سخنرانان و محتواهای مداحی در راستای جلوگیری از نشر مطالب تفرقه برانگیز همت شده است خاطرنشان کرد: در صورت پرداختن به هرگونه مباحث اختلاف برانگیز که با وحدت مسلمین در تضاد باشد در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، با این افراد برخورد می‌شود./959/پ202/ص

 

ارسال نظرات