۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۶۱۹۰۱
کارشناس مذهبی:

تربیت فرزندان را تنها به دست رسانه نسپاریم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان این‌که به گفته کارشناسان 67درصد یادگیری انسان‌ها وابسته به دیدن است، گفت: متأسفانه برخی از افراد تربیت کودکان خود را به دست رسانه سپرده‌اند، در حالی که در برخی از برنامه‌های صدا و سیما چگونگی تربیت صحیح نشان داده نمی‌شود.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه و دانشگاه در سلسله همایش‌های سبک زندگی اسلامی با عنوان سبک زندگی فاطمی که در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد، به بررسی چگونگی تربیت صحیح کودکان در محیط خانواده اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم کودکان را به صورت صحیح و اسلامی تربیت کنیم ابتدا باید ظرف تربیتی آن‌ها را آماده کنیم.

وی افزود: اگر ظرف تربیتی کودکان به صورت صحیح آماده نشود چیزی که در آن ریخته می‌شود آلوده خواهد شد؛ لقمه حلال است که ظرف تربیتی کودکان را آماده می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی درباره تأثیر لقمه حرام در شخصیت افراد، اظهار داشت: لقمه حرام ظرف تربیتی کودکان را آلوده می‌کند از این‌رو اگر در خانواده‌ای لقمه حرام مصرف شود طبیعتا در تربیت کودکان اثر داشته و کودک به صورت صحیح تربیت نمی‌شود.

وی ادامه داد: پدران باید سعی کنند لقمه حلال برای اعضای خانواده تهیه کنند؛ در روایتی از امیرمؤمنان(ع) وارده شده «فرزندان سه حق بر عهده والدین دارند که یکی از آن‌ها تهیه لقمه حلال از سوی والدین برای کودکان است».

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر مادران می‌خواهند کودکان آن‌ها به صورت صحیح تربیت شوند باید لقمه حلالی که پدران تهیه می‌کنند را طیب کنند و طیب کردن لقمه حلال به این معنا است که مادران در تهیه غذا دقت کنند تا خدای نکرده غیبت نکنند چرا که غیبت کردن و یا انجام هر گناه دیگری بر روی طعام اثر منفی خواهد داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: باید مادران در هنگام تهیه غذا اهل‌ ذکر باشند، از نظر علمی نیز ثابت شده است که کلمات تأثیر مستقیمی بر اشیا دارد.

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به روش‌های تربیتی صحیح کودکان خاطرنشان کرد: کودکان بر اساس آنچه می‌بینند، می‌گویند و می‌شنوند، تربیت می‌شوند و شخصیت آن‌ها نیز با توجه به شنیده‌ها، گفته‌ها و دیده‌هایشان شکل می‌گیرد.

وی ابراز داشت: روش تربیتی حضرت زهرا(س) نیز به گونه‌ای بود که بستری را به وجود می‌آورند که فرزندان سخنان نیک و خوبی را بیان کنند؛ انسان‌ها تا حرف خوب بیان نکنند خوب نمی‌شوند، امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «مراقب افکارت باش که گفتارت می‌شود، مراقب گفتارت باش که رفتارت می‌‌شود، مراقب رفتارت باش که عادتت می‌شود، مراقب عادتت باش که شخصیتت می‌شود، مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می‌شود».

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: والدین به ویژه مادران باید بستری را در محیط خانواده ایجاد کنند که کودکان از آیات قرآن کریم، روایات معصومان(ع)، ادعیه و سخنان بزرگان بهره‌مند شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که به گفته کارشناسان 67درصد یادگیری انسان‌ها وابسته به دیدن است، گفت: متأسفانه برخی از افراد تربیت کودکان خود را به رسانه سپردند، در حالی که در برخی از برنامه‌های صدا و سیما چگونگی تربیت صحیح نشان داده نمی‌شود؛ باید مراقب  باشیم که تنها تربیت خود را به رسانه نسپاریم.

این استاد حوزه در پایان بیان داشت: همچنین والدین توجه داشته باشند که اگر اختلافی دارند آن را در جلوی دیدگان فرزندان خود حل نکنند بلکه به صورت پنهانی این مشکلات را رفع کنند./993/پ202/پ

ارسال نظرات