۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۶۳۰۲۲

صعود طلاب بسیجی به ارتفاعات بازی دراز

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان کرمانشاه گفت: در سالروز آزادی سازی ارتفاعات بازی دراز همگام با تمام اقشار طلاب بسیجی ارتفاعات بازی دراز را فتح می کنند.
سازما بسيج طلاب و روحانيون

حجت الاسلام محسن مفید، رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان کرمانشاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه بیان کرد: به مناسبت سالروز عملیات غرور آفرین آزادسازی ارتفاعات بازی دراز، مراسم بزرگداشت شهدا، ایثارگان و حماسه آفرینان این عملیات ششم اردیبهشت در محل یادمان شهدای بازی دراز با حضور آحاد ملت شهیدپرور و بسیجیان برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مراسم صد نفر از طلاب بسیجی خواهر و برادر حضور دارند.

حجت الاسلام مفید تصریح کرد: در این برنامه همچنین حجت الاسلام و المسلمین موسوی مدیر حوزه‌های علمیه استان به همراه معاونان و مدیران حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه در این مراسم حضور  خواهند داشت.

وی ادامه داد: حرکت طلاب بسیجی ساعت سه عصر روز پنج شنبه پنجم اردیبشهت از محل سازمان بسیج طلاب اعلام شد و  آغاز مراسم سالروز آزادسازی ارتفاعات بازی دراز ساعت شش روز جمعه ساعت در ارتفاعات بازی دراز خواهد بود.

قابل ذکر است، بازی دراز یکی از ارتفاعات مهم و استراتژیک منطقه است که برشهرهای سرپل ذهاب، قصر شیرین و نفت‌شهر در داخل خاک ایران و شهرهای نفت‌خانه و خانقین در داخل خاک عراق دید و تسلط خوبی دارد.

در روزهای اول هجوم عراق سردار شهید محمد بروجردی فرمانده سپاه منطقه 7 برای حفظ این ارتفاع تعدادی از رزمندگان را روی آن مستقر کرد اما به دلیل نداشتن جاده تدارکاتی و امکانات و کمبود مهمات و غذا، این افراد بدون هماهنگی با فرمانده خود، بازی‌دراز را تخلیه کردند.

ارتش عراق در تاریخ 15/07/1359 این ارتفاعات را بدون درگیری اشغال و سپس جاده‌ای به طول 6 کیلومتر روی آناحداث و آسفالت کردند. برای آزادسازی بازی‌دراز عملیاتی در عاشورای 1359 اجرا شد که موفقیتی در پی نداشت. پس از آن طی دو ماه شناسایی، عملیات دیگری طراحی شد که با اجرای آن در تاریخ 02/02/1360 بخش مهمی از ارتفاعات بازی‌دراز همچون قله‌های 1000، 1050 و 1100 گچی آزاد شد./967/پ202/س

ارسال نظرات