۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۶۳۳۲۹
معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه:

حوزه‌های علمیه باید قله‌های پژوهش در جهان را فتح کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید به قله و بلندای پژوهش جهان برسند، ابراز امیدواری کرد که طرح نهصت زبان‌آموزی حوزویان با هدف تسلط بر دو زبان عربی و انگلیسی از سوی طلاب علوم دینی به تصویب مدیریت حوزه‌های علمیه برسد.
حجت الاسلام حسن زماني
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه، در پنجمین جشنواره علامه حلی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت تسلط طلاب علوم دینی به دو زبان عربی و انگلیسی، ابراز امیدواری کرد که طرح نهصت زبان‌آموزی حوزویان به تصویب مدیریت حوزه‌های علمیه برسد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید به قله و بلندای پژوهش جهان برسند، به ضرورت و بایسته‌های رویکرد بین‌المللی پژوهش‌های حوزوی اشاره کرد و گفت: براساس آیات شریفه قرآن و تصریحات متعدد احادیث، اعتقاد داریم که دین اسلام برای تغذیه علمی، فرهنگی و تربیتی کل بشریت آمده است و معتقدیم معارف قرآن و مکتب اهل بیت‌(ع) را باید به تمام جهان صادر کرد.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با تأکید بر این نکته که جهان تشنه معارف اهل بیت‌(ع) است و عطش بشریت برای معارف اسلام ناب وجود دارد و از آن استقبال می‌کنند، اظهار داشت: متولی عرضه معارف اهل بیت‌(ع) و آموزه‌های دین برای کل جهان حوزه‌های علمیه است و جز مراکز علمی تشیع، نهاد دیگری پای کار نیست.

وی تصریح کرد: درهای مراکز دانشگاهی، آموزشی، پژوهشی، ادیان و مذاهب به روی حوزویان باز است، اما تنها در حوزه نشسته‌ایم و به فکر پژوهش‌های ناظر به ملت خود هستیم که این شیوه باید تغییر کند و اندیشه‌های ناب اسلام به همه جهان بشریت منتقل شود.

حجت‌الاسلام زمانی با طرح این سؤال که چه راهبردی پیدا کنیم تا اندیشه‌های فضلای حوزه مورد استقبال جهانیان قرار گیرد، به برخی از بایسته‌های بین‌المللی که مربوط به طلاب و فضلای جوان می‌شود اشاره کرد و گفت: استخراج نظام‌های معرفتی از آیات و روایات، مهم‌ترین بایسته‌ بین‌المللی پژوهش‌های حوزوی است.

وی نیازسنجی دینی و فرهنگی ملت‌ها در دنیا، نقد مکاتب فکری و شبهات موجود، تعامل علمی با مراکز علمی در دنیای اسلام و کشورهای غیر اسلامی، حضور در همایش‌های بین‌المللی با موضوع علوم اسلامی و انسانی، زبان‌آموزی و سفرهای علمی برای پژوهشگران و نویسندگان حوزوی به کشورهای مختلف را از دیگر بایسته‌های بین‌المللی پژوهش‌های حوزوی برشمرد.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه همچنین خواستار بررسی تطبیقی معارف مکتب اهل بیت‌(ع) با معارف هم‌سنخ در مذاهب دیگر اسلامی، مقایسه تطبیقی آن با آموزه‌هایی که ادیان و حتی مکاتب غیرالهی در این موضوعات دارند و نیز با نظام‌هایی که درباره موضوعات فقهی حرفی برای گفتن دارند برای نشان دادن برتری آموزه‌های اسلام در عالم، شد. /920/پ202/ن

ارسال نظرات