۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۶۳۵۵۸
مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال‎و‎بختیاری:

بهره گیری از تکنولوژی روز می تواند نقش بسزایی در پشرفت نظام آموزشی حوزه ایفا کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال‎و‎بختیاری گفت: شیوه های آموزشی که امروزه در حوزه علمیه حکم فرما است باید با حفظ نکات مهم و کلیدی شیوه های سنتی جای خود را به سیستم های آموزش نوین دهند.
حجت الاسلام يدالله رحماني ، مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري و امام جمعه بلداجي

حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحالوبختیاری، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حفظ نظام سنتی حوزه را یکی از مهم ترین و برترین مزیت های این نهاد نسبت به دیگر نهادهای علمی خواند و اظهار داشت: پاسداری از نظام سنتی حوزه علمیه همان گونه که یکی از شاخصه های مفید حوزه و در بسیاری از موارد سبب رشد و پیشرفت آن شده است به همان اندازه هم می تواند سبب عقب افتادگی و رشد ناقص آن شود.

وی تصریح کرد: استفاده صحیح و تشخیص درست و به جای اینکه کدام سنت، شیوه و روش حوزوی به عنوان یک رکن در حوزه تلقی می شود و باید به اصالت خود باقی بماند و کدامیک به اقتضای زمان و مکان میتواند خود را همگام با نیازهای روز کند مسأله ساده ای نیست.

مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحالوبختیاری مباحثه را یکی از برجسته ترین و بهترین شیوه های موجود در یادگیری علوم دانست و گفت: مباحثه یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین شیوه های فراگیری در نظام آموزشی حوزه علمیه است که نه تنها اساتید برجسته حوزه بلکه اساتید دانشگاه نیز دانش پژوهان را به پایبندی و اجرای آن توصیه می کنند.

برخی از سنت های آموزشی حوزه نیاز به بازنگری اساسی دارد

وی با بیان اینکه در کنار این سنت برجسته حوزوی، سنت هایی در زمینه آموزش حوزه وجود دارد که نیاز به بازنگری جدی دارد، ابراز داشت: برخی کتب درسی حوزه نیز در زمان کنونی فاقد استانداردهای لازم برای یادگیری در کمترین زمان و بهترین بازده است؛ اگرچه در گذشته این کتابها که حاوی مطالب ارزشمند و مفیدی بودند جایگاه رفیع و بلندی داشته اند اما اکنون با حفظ اهمیت و جایگاه آن نمی توان از آنان به عنوان کتب درسی برای طلبه استفاده کرد.

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه باید رویکرد جدیدی به سوی ابزار و شیوه های نوین تدریس ایجاد کرد، افزود: شیوه های آموزشی که امروزه در حوزه علمیه حکم فرما است باید هر چه سریعتر با حفظ نکات مهم و کلیدی شیوه های سنتی جای خود را به سیستم های آموزش نوین دهند.

اساتید جوان حوزه باید به تکنولوژی روز مسلح شوند

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نرم افزارها و سخت افزارهای امروزی نقش بسزایی در پیشرفت آموزشی دروس حوزوی ایفا می کنند، ادامه داد: اساتید جوان وظیفه دارند هر چه بیشتر خود را با این شیوه ها آشنا کنند تا بتوانند نسل جدید را در کمترین زمان و با بیشترین بازدهی پرورش داده و نیروهایی خبره تر از گذشته تحویل جامعه اسلامی دهند.

امام جمعه بلداجی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: حوزه های ما به عنوان پرچمدار علم ناچارند به زودی از رایانه به عنوان وسیله ای جایگزین کاغذ و قلم استفاده و بهره برداری کنند.

حوزه علمیه باید تکنولوژی روز را در خدمت ترویج معارف اسلامی قرار دهد

مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحالوبختیاری خاطرنشان کرد: اگر حوزه های ما بتوانند از این تکنولوژی استفاده صحیح و بجا کنند و معارف عمیق اسلامی و دینی و فقه ما را به دنیا معرفی کنند، می توان ادعا کرد که حوزه در مسیر تبلیغی خود و انجام وظایفی که به دوش دارد، گام مؤثری برداشته است.

وی در پایان تأکید کرد: برگزاری کلاسهای آموزشی آشنایی با این شیوه ها و روش ها برای طلاب به ویژه اساتیدی که بسیاری از روحانیان از سفره علمی آنان بهره مند می شوند، لازمه بهره گیری از تکنولوژی روز به بهترین شکل ممکن است./9457/ت302/غ

ارسال نظرات