شناخت حضرت زهرا وظیفهای الهی است/ نور فاطمه پیش از خلقت آدم آفریده شد
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پانزدهمین سوگواره شعر فاطمی «محبوبه خدا» که با حضور شاعران آیینی، اساتید حوزه، جمعی از فضلای قم و عموم مردم برگزار شد، با اشاره به ضرورت احیای فاطمیه گفت: خداوند را شاکریم که در پانزدهمین دوره این محفل فاطمی توفیق یافتیم جمع شویم و سهمی در احیای فاطمیه داشته باشیم.
هدف اصلی عزاداری شناخت حقیقت فاطمه است
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه «اگر فاطمه را نشناسیم، خود زیاندیدهایم»، اظهار داشت: مجالس عزاداری تنها برای بیان مصیبتها نیست؛ هرچند اگر همه انسانها و موجودات عالم عمری بر مظلومیت حضرت زهرا(س) گریه کنند کم است اما هدف اصلی این مجالس شناخت حقیقت فاطمه است.
وی افزود: آن حضرت به ظاهر انسانی از میان مردم بود اما نور ایشان بنا بر روایات پیش از خلقت آدم(ع) آفریده شد. خداوند این نور را در بخشی از عرش قرار داد و سپس در قالب درختی بهشتی و درون «تفاحهای» نازل کرد؛ و هنگامی که جبرئیل آن را به پیامبر(ص) تقدیم کرد نوری از آن سیب جلوه نمود که حتی پیامبر اکرم(ص) ـ آنکه ملائکه و عالم ملکوت را دیده بود ـ را به شگفتی واداشت.
هیچ حقیقتی در قرآن به اندازه فاطمه(س) حضور ندارد
آیتالله فاضل تأکید کرد: هیچ شخصیت دیگری را نمیتوان یافت که همچون فاطمه زهرا(س) این حجم از پیوند با آیات قرآن داشته باشد. سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مباهله، آیه مودت، آیات ایثار و اطعام و بسیاری دیگر همگی با نام و شأن آن حضرت همراه است.
وی افزود: هرجا سخن از فضیلتی بزرگ است فاطمه حضور دارد. این گستره حضور نشاندهنده جایگاهی بیبدیل در هندسه الهی است که باید برای مردم تبیین شود.

آیتالله فاضل لنکرانی در ادامه به آیه ۳۵ سوره مدثر اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه میفرماید: «إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ * نَذِيرًا لِلْبَشَرِ»؛ یعنی قیامت یکی از بزرگترین امور است. برخی مفسران ضمیر آیه را به قرآن بازگرداندهاند و گفتهاند قرآن خود یکی از عظیمترین پدیدههاست. اما روایات معصومان سه تطبیق مهم برای این آیه بیان کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: نخستین تطبیق وجود پیامبر اکرم(ص) است؛ حقیقتی که اگر همه قیامت در یک کفه و وجود پیامبر(ص) در کفه دیگر قرار گیرد عظمت آن حضرت همچنان «احد الکبر» است. دومین تطبیق ولایت امیرالمؤمنین(ع) است؛ روایات صریح دارند که ولایت علی(ع) از مصادیق «کبر» است.
تطبیق سوم «إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ»
آیتالله فاضل در ادامه افزود: اما مهمترین روایت از امام باقر(ع) است که میفرماید مصداق سوم «إنها» در این آیه فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است. این نکته سادهای نیست؛ فاطمه یکی از حقایق بزرگ الهی است که فهم کامل آن برای ما میسر نیست.
وی تأکید کرد: وقتی روایات میگویند «لیلة القدر یعنی فاطمه»، این تنها بیان فضیلت نیست بلکه نوعی راهنمایی و هدایت است. خداوند میخواهد به بشر بگوید: همانگونه که باید قیامت را بشناسید و قرآن را بفهمید، شناخت فاطمه نیز راه سعادت شماست.
شناخت فاطمه واجب است
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: امروز تنها عزاداری کافی نیست. با توجه به مجموعه روایات، شناخت فاطمه نهتنها ارزشمند است بلکه واجب است. اگر نگوییم این وجوب «وجوب مولوی» است، دستکم یک «وجوب ارشادی» دارد؛ یعنی انسانی که در طول عمر خود فاطمه را نشناسد در حقیقت از فهم زندگی محروم مانده است.
وی ادامه داد: امام باقر(ع) در سختترین دوران حکومت بنیامیه این حقیقت را بیان کردند. ایشان در تفسیری عمیق فرمودند: همانگونه که قیامت و قرآن «احد الکبر» هستند، فاطمه نیز یکی از آن «کبر» است. این نشان میدهد شناخت فاطمه یک مسیر معرفتی ضروری برای هر مسلمان است.

آیتالله فاضل در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی اشاره کرد و گفت: در نقلهای معتبر آمده است که حضرت زهرا(س) روزی خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «من علم ما کان و ما یکون و ما هو کائن الی یوم القیامه را دارم.» امیرالمؤمنین از این سخن شگفتزده شدند و نزد پیامبر اکرم(ص) رفتند.
وی افزود: پیامبر(ص) به ایشان فرمودند که چرا تعجب میکنی؟ مگر نمیدانی نور فاطمه از نور ماست؟ در روایات مختلف نیز پیامبر(ص) فرمودهاند: «فاطمه روح من است، جان من است، نفس من است.»
فاطمه حقیقتی فراتر از فهم بشر
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: این روایات نشان میدهد که حقیقت حضرت زهرا(س) فراتر از فهم عقلانی بشر است. فلاسفه و اندیشمندان جهان اگر همه گرد هم آیند نمیتوانند حقیقت نوری را که پیش از خلقت آدم در عرش الهی بوده دریابند. اما همین مقدار که برای ما نقل شده برای فهم عظمت بیحدوحصر ایشان کافی است.

آیتالله فاضل در پایان با قدردانی از شاعران آیینی گفت: خوشا به حال شاعرانی که خداوند به آنان ذوق فاطمی عطا کرده است. اشعار آنان خدمت به معرفت فاطمی و سهمی در احیای فاطمیه است. همه ما وظیفه داریم به اندازه توان خود در احیای فاطمیه تلاش کنیم و جامعه را به شناخت این حقیقت عظیم الهی فرا بخوانیم.