۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۶۳۵۸۳

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی قنوات در سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، تألیف سه کتاب پژوهشی تازه با موضوع شبیه‌خوانی در قم و تکریم از مادران و همسران شهدا در تبلیغات اسلامی قم برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار گفت: همزمان با ایام ولادت اول بانوی خلقت، ام الائمه، حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و همچنین روز معلم اداره تبلیغات اسلامی قنوات برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.
وی برگزاری سه گفتمان دینی در مدارس قنوات با عناوین نقش حضرت زهرا در دفاع از ولایت، نقش شهید مطهری و معلم در انقلاب اسلامی و تربیت نسل جوان، پاسخ به سؤوالات و شبهات شرعی جوانان را از جمله این برنامه‌ها ذکر کرد.
حجت‌الاسلام سجادی‌تبار برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا(س) از سوی هیئات مذهبی به ویژه هیئات مذهبی بانوان در سطح بخش مرکزی را یکی دیگر از برنامه‌های این اداره ذکر کرد و افزود: برگزاری مسابقه حفظ زیارتنامه حضرت زهرا(س)، برگزاری مسابقه پیامکی راجع به حضرت زهرا(س) و تبلیغات محیطی و نصب و توزیع بنر و دیگر اقلام تبلیغی از دیگر برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی قنوات در این ایام است.
تألیف سه کتاب پژوهشی تازه با موضوع شبیه‌خوانی در قم
سه کتاب تازه پژوهشی در زمینه شبیه‌خوانی از سوی رضا کوچک زاده به نمایشگاه کتاب امسال می‌رسد.
رضا کوچک‌زاده، نویسنده این کتاب‌ها، ‌کارگردان و پژوهش‌گر هنرهای نمایشی در حوزه هنری قم گفت: در روزهای پیش رو، کار آماده‌سازی این سه کتاب به پایان می‌رسد و با توجه به گفته ناشران این کتاب‌ها، در نمایشگاه امسال به نمایش در می‌آیند.
وی با اشاره به این‌که رضای‌نامه، فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک و شبیه‌پژوهی عناوین این سه کتاب هستند، اظهار داشت: کتاب رضای‌نامه(خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی) را نشر سوره مهر به چاپ می‌رساند که پژوهشی در شبیه‌نامه‌های مربوط به زندگی و شهادت امام رضا(ع) است که در چهار بخش و دو پیوندان تدوین شده است.
این نویسنده و پژوهشگر افزود: کتاب رضای‌نامه دست‌آورد پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه‌ هنری است و فراز و فرود هفت‌ساله‌ای برای چاپ پشت سر گذاشته و در حالی که قرار بود سال گذشته به نمایشگاه کتاب برسد، سرانجام با طی مراحل چاپ به نمایشگاه 92 می‌رسد.
کوچک‌زاده فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک(شبیه‌نامه‌های گنجینه خطی کتاب‌خانه ملی ملک) را یکی دیگر از کتاب های خود برشمرد و گفت: این کتاب نیز که مرجع مهمی در شناخت مهم‌ترین شبیه‌نامه‌های دست‌نوشته دوره قاجار است، سال 1390 آماده چاپ شد ولی مشکلات مالی مؤسسه ملک سبب دیرکرد انتشارش شد.
وی ادامه داد: شبیه‌پژوهی، رویکردی نوین به هنری کهن مجموعه مقاله‌های نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی است که به چاپ خواهد رسید، این کتاب در برگیرنده 15 مقاله برگزیده همایش است که آذرماه 1391 در فرهنگستان هنر برگزار شد، کتاب شبیه‌پژوهی، حاصل نشر حوزه هنری استان قم است که با همکاری پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و حوزه هنری استان کرمان منتشر می‌شود.
کوچک‌زاده درباره دیگر کتاب‌هایش گفت: سه کتاب آماده دارم که این سال‌ها به دلیل حمایت از پژوهش‌های فرهنگی، نگاه باز مدیران دل‌سوز و وفور و ارزانی کاغذ از چاپ بازمانده‌اند، که تئاتر و جامعه، تئاتر، تئاتر ایرانی(شناخت آثار و بررسی اندیشه‌های پژوهشی مایل بکتاش) و دیباچه‌ای بر دراماتورژی از این قبیل هستند که شاید به زودی بتوانیم آن‌ها را در فروشگاه‌های کتاب ببینیم.
گفتنی است، رضا کوچک‌زاده، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است که در اعتراض به فضای فرهنگی نامناسب در هنرهای نمایشی این سال‌ها، بیش‌ترین فعالیتش را بر پژوهش‌های تخصصی نمایش و تدریس درس‌های تخصصی کارگردانی در دانشگاه متمرکز کرده است و در هشت سال گذشته، هیچ نمایشی از او بر صحنه نرفته است.
حضرت ام‌البنین(س) دفاع از ولایت را معنا کرد
حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده با تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) اظهار کرد: حضرت ام‌البنین(س) از چهره‌هایی است که شجاع و شجاع‌پرور بود.
وی افزود: حضرت ام‌البنین(س) از طایفه‌ای است که در بین قبیله‌های عرب زبانزد خاص و عام و شجاعت آنها امری ذاتی بود.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان داشت: شهید ثانی درباره این بانوی بزرگوار می‌فرماید«ام‌البنین(س) از بانوان با معرفت، پرفضیلت، خوش‌بیان و از خانواده اصیل است».
وی یادآور شد: ام‌البنین(س) نسبت به فرزندان حضرت زهرا(س) محبتی مخلصانه داشت و فرزندان او را بر فرزند خود مقدم می‌دانست.
حجت‌الاسلام نجاریان‌زاده عنوان داشت: جایگاه معرفتی حضرت ام‌البنین(س) به ساحت اهل بیت(ع) بسیار والا بود بنابراین وی دفاع از ولایت را معنا کرد.
وی اظهار کرد: ام‌البنین(س) پس از واقعه عاشورا پیش از فرزندان خود جویای احوال امام حسین(ع) می‌شود و بیان می‌کند همه فرزندانم فدای سر پیشوای سوم شیعیان باشد.
وی ادامه داد: اعمال ام‌البنین(س) جایگاه ولایی و اطاعت‌پذیری از مقام ولایت وی را اثبات کرد به طوری که پس از واقعه عاشورا در بقیع برای امام حسین(ع) عزا و ماتم به پا کرد و حتی مروان در مرثیه ام‌البنین(س) به گریه افتاد.
حجت‌الاسلام نجاریان‌زاده یادآور شد: گریه ام‌البنین(س) حکایت از ولایت‌پذیری و اطاعت‌پذیری وی داشت و حمایت از امامت در کلام و مرام وی موج می‌زد.
وی با اشاره به تعبیر واسطه فیض الهی برای ام‌البنین(س) گفت: خداوند گوهری در نهاد امیر مؤمنان(ع) قرار داده بود و سپس این گوهر به حضرت عباس(ع) منتقل شده است.
برگزاری مسابقه حفظ زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا(س) در بخش مرکزی قم
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار اظهار داشت: همزمان با فرا رسیدن ولادت با سعادت آن بانوی بزرگوار مسابقه حفظ زیارت نامه حضرت زهرا(س) به همت اداره تبلیغات اسلامی قنوات و با همکاری مرکز قرآنی روستای جنت آباد ویژه خواهران در روز ولادت آن حضرت برگزار می شود.
وی افزود: در پایان به 10 نفر از برگزیدگان این مسابقه هدایایی از طرف این اداره اهدا خواهد شد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات افزود: زیارت‌نامه حضرت زهرا(س) همچون زیارت عاشورا، دعای عرفه و دیگر ادعیه و زیارات، در بردارنده معانی و مفاهیمی است که مراحل رشد و حرکت مؤمنان را در راه عرفان حقیقی و ولایی بازگو می‌کند و توجه به آنها، می‌تواند راهنمایی برای حیات فردی و اجتماعی مؤمنان باشد.
بسترسازی مشارکت حداکثری در انتخابات از سوی روحانیان مستقر
روحانی مستقر روستای حیدرآباد و بستان با رییس اداره تبلیغات اسلامی جعفریه دیدار و گفت‌وگو کرد که حجت‌الاسلام حسینی المدنی در این دیدار بر لزوم فراهم کردن بستر مشارکت حداکثری در انتخابات تأکید کرد.
حجت‌الاسلام حسینی المدنی در این دیدار گفت: حضور در انتخابات یکی از دستاوردهای ارزشمند این نظام است و روحانیان بستر مناسبی برای شور و نشاط و شادابی مردم در راستای مشارکت حداکثری آنان در انتخابات را مهیا کنند تا شاهد خلق حماسه‌ای سیاسی در عرصه بین‌المللی باشیم.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف، رسالت‌های مردم ولایتمدار و انقلابی ایران اسلامی را به نحو احسن بیان فرموده‌اند که از جمله آن‌ها حضوری آگاهانه و محققانه در انتخابات، است.
روحانی مستقر روستای حیدرآباد و بستان نیز در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های انجام شده را ارائه کرد.
تکریم از مادران و همسران شهدا در تبلیغات اسلامی قم
مراسم گرامیداشت روز وفات حضرت ام البنین(س) و تکریم از مادران و همسران شهیدان در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نجاریان‌زاده، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در این مراسم از حضرت ام البنین(س) به عنوان بانوی فداکار، باتقوا، با معرفت و پرفضیلت یاد کرد  و گفت: حضرت ام البنین(س) مادر چهار شهید والامقام و در ولایت مداری و شیعه بودن امیرمؤمنین(ع) الگو بود.
وی تصریح کرد: حضرت ام‌البنین(س) زبان گویا و طبع شعری داشت و قبرستان بقیع را بیت‌الاحزان خود قرار داده بود.
حجت‌الاسلام نجاریان‌زاده به تعابیری که برخی علما و اندیشمندان در وصف حضرت ام البنین(س) بکار برده‌اند اشاره کرد و افزود: اینکه حضرت ابالفضل(ع) در ولایت مداری، شجاعت و عبادت زبانزد بودند، به دلیل تربیت ایشان در دامان مادری شجاع و پرفضیلت بوده است.
وی ادامه داد: عظمت این بانوی بزرگوار زمانی آشکار می‌شود که وقتی خبر شهادت فرزندان او را می‌دهند، توجهی نمی‌کند و از سلامت امام حسین(ع) می‌پرسد، چون مقام امام را والاتر و بیشتر از فرزندانش می‌دانست.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در مورد نامگذاری روز تکریم از مادران و همسران شهیدان اظهار کرد: اگر می‌بینیم این روز با سالروز وفات حضرت ام البنین(س) پیوند خورده، به دلیل الگوگیری مادران و همسران شهیدان از مقام والا و استقامت حضرت ام البنین(س) است.
گفتنی است، در پایان این مراسم از همسر شهید غلامی و مادر شهید کمالی به پاس صبر و ایثار جانانه‌ای که در راه تقویت فرهنگ ایثار و شهادت دارند تجلیل شد.
برگزاری مسابقه حفظ و مفاهیم سوره مبارکه «هل اتی» در قم
مسابقه حفظ و مفاهیم سوره مبارکه «هل اتی» از سوی دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید جواد عظیمی، مسؤول دارالقرآن الکریم قم گفت: در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون توجه به حفظ قرآن کریم و همچنین به منظور پاس‌داشت مناسبت‌های مهم مذهبی و انقلابی، طرح برگزاری مسابقه حفظ و مفاهیم سوره‌های قرآن کریم از سوی دارالقرآن الکریم قم اجرا می‌شود.
وی افزود: در مرحله اول این طرح، مسابقه حفظ و مفاهیم سوره‌های حجرات و لقمان در ماه مبارک رمضان سال گذشته و در مرحله دوم، مسابقه حفظ و مفاهیم سوره مبارکه محمد(ص) در دهه فجر سال گذشته برگزار شد و به برترین‌های این مسابقات جوایزی اهدا شد.
حجت‌الاسلام عظیمی با اشاره به این که سومین مرحله این طرح برگزاری مسابقه حفظ و مفاهیم سوره مبارکه «هل اتی» است، اظهار داشت: سومین مرحله این طرح روز پنج‌شنبه به صورت همزمان در مجتمع فرهنگی تبلیغی نور، مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) و مؤسسه شیفتگان وحی اجرا شد.
وی گفت: این مسابقه به مناسبت ایام شهادت و ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در دو بخش مردان و زنان با حضور بیش از هزار نفر از علاقه مندان برگزار شد و در روز ولادت حضرت زهرا(س) به 36 نفر از برترین‌ها (18 مرد و 18 زن) جوایزی اهدا می‌شود.
حجت‌الاسلام عظیمی در بیان دلیل انتخاب این سوره قرآنی برای برگزاری مسابقات گفت: سوره مبارکه هل‌اتی در جریان روز مباهله در شأن اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نازل شده است.
دیدار رییس اداره تبلیغات اسلامی با امام جمعه جعفریه
رییس اداره تبلیغات اسلامی جعفریه با حجت‌الاسلام دهقانی امام جمعه جعفریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
حجت الاسلام حسینی المدنی، رییس اداره تبلیغات اسلامی جعفریه در تشریح جزئیات این دیدار گفت: در این دیدار که تعدادی از روحانیان مستقر بخش جعفرآباد نیز حضور داشتند پیرامون فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و راه‌کارهای تحقق آنها در جامعه بحث و تبادل نظر شد.
وی افزود: مطالبی درباره حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو نیز بیان  و مقرر شد کمیته مطالبات رهبری درباره سال حماسه سیاسی و اقتصادی تشکیل و در تحقق منویات رهبری گام‌های جدی و عملی برداشته شود.
گفتنی است، این دیدار در دفتر حجت‌الاسلام دهقانی امام جمعه جعفریه برگزار شد که وی با قدردانی از تلاش‌های انجام شده از سوی اداره تبلیغات اسلامی جعفریه، بر لزوم تلاش جدی برای تحقق شعار امسال تأکید کرد./907/پ202/ن
ارسال نظرات