معاون آموزش جامعةالمصطفی:
نظام جامع آموزشی جامعةالمصطفی العالمیه بازنگری میشود
خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه از اصلاح نظام جامع آموزشی این نهاد علمی حوزوی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این بازنگری در یک بازه زمانی یک سال و نیمه نهایی و در یک دوره پنج ساله اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدجعفر علمی در نوزدهمین اجلاس سالانه اساتید جامعةالمصطفی که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با گرامیداشت شهادت آیتالله مطهری، نقش استاد را در تعلیم و تعلم محوری دانست و استاد، طلبه و محتوای علمی را سه رکن هر نظام آموزشی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه نقش اساتید و اهمیت آن در این مسیر انکارناپذیر و جایگاه بلند استاد مورد تجلیل همگان است، به تبیین نقش استاد در ایجاد تحول در نظام آموزشی با رویکرد بینالمللی پرداخت و گفت: اکنون در شرایط خاصی قرار گرفتهایم، این شرایط تاریخی اقتضائات ویژه خود را دارد که باید به آن توجه شود.
معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه در ادامه افزود: در طول تاریخ تشیع شاهدیم که در کنار محور اصلی معارف اسلامی که در حوزههای علمیه تدریس میشد، برخی از محورها براساس اقتضائات زمانی پررنگتر بوده است، مانند قرن سوم و چهارم هجری که بحثهای فقهی و کلامی گسترش بیشتری داشت.
وی با بیان اینکه پررنگتر و کمرنگتر شدن برخی محورها با توجه به شرایط تاریخی حوزههای علمیه بوده است، گفت: در دورههایی میبینیم که برخی محورها به ویژه معارف الهی پررنگتر میشود و در قرن ششم و هجری بحثهای مربوط به اخلاق و رذایل پررنگ تر میشود و بیشتر دستاوردهای علمی در این حوزه مربوط به آن زمان است.
حجتالاسلام علمی بر ایفای توأمان نقش آموزشی و تربیتی استادان در حوزه تأکید کرد و افزود: در یک نظام آموزشی مانند جامعةالمصطفی العالمیه که بخش بینالملل حوزههای علمیه جهان تشیع و مهمترین و گرانقدرترین سرمایه آن در بخش بینالملل است، هرگونه اتفاقی رخ دهد در کل جهان تشیع تأثیر میگذارد.
وی تصریح کرد: تنها در صورتی که به دنبال تشخیص صحیح نیازهای حوزههای علمیه در طی تاریخ و دهههای پیشرو باشیم و براساس نیازهای موجود، در سه محور استاد، طلاب و محتوا، تحول ایجاد کنیم، شاهد شکوفایی اندیشه شیعی در دنیا خواهیم بود.
معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه از بازنگری و اصلاح نظام جامع آموزشی این نهاد علمی حوزوی خبر داد و با اشاره به تشکیل کارگروههای متعدد و آماده شدن طرحهای مورد نظر در این زمینه، ابراز امیدواری کرد که این بازنگری در یک بازه زمانی یک سال و نیمه نهایی و در یک دوره پنج ساله اجرایی شود.
وی همچنین از همه استادان خواست که مسؤولان جامعةالمصطفی العالمیه را یاری در این مسیر یاری کرده و با توجه به تجربیاتی که در فعالیت آموزشی دارند، نظرات و طرحهای خود را برای تشخیص بهتر نیازها و بازبینی برنامههای آموزشی براساس آن ارائه دهند.
حجتالاسلام علمی سرگذشت جهان اسلام در یکصد و پنجاه سال اخیر را مواجهه تمدنی با غرب دانست و گفت: اگر در این مسیر، نیازها را به درستی تشخیص دهیم و طلاب نقش خود را در مسیر تکامل، تعالی و پیشرفت تمدن اسلامی بازی کنند و برنامهها با هدف تقویت این مسیر، تنظیم شوند، شاهد رشد و پیشرفت جهان اسلام خواهیم بود.
وی بر ایجاد تحول در نظام آموزشی مبتنی بر نیازهای جهان اسلام و بر مبنای اصالتها تأکید کرد و با اشاره به ضرورت ایجاد حسن معنوی و روحانی در طلاب علوم دینی، افزود: اگر بتوان این فضا را برای طلاب ایجاد و این نکته حسنه را در استادان نهادینه کرد، موفقیت بسیار بزرگی حاصل میشود که نقش استاد در پرورش تربیتی طلاب بینظیر است. /920/پ202/ی
ارسال نظرات