۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۶۶۶۳۳
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم:

زیارت جامعه، صحیفه امام شناسی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع)، گفت: زیارت جامعه صحیفه امام شناسی است.
حجت‌الاسلام مهدي اسماعيلي، مدير گروه حديث پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: زیارت جامعه به اعتراف محدثان بزرگ، از آثار ماندگار و از احادیث معتبر شیعه است که در آن امام هادی(ع) به موسی بن نخعی، شیوه سخن‌گفتن با مقام عصمت را تعلیم فرموده است، فصاحت و بلاغت توام با جامعیت سخنان آن حضرت این حدیث را در زمره جامع‌ترین اسناد شیعی در بیان فضائل و ویژگی‌های ممتاز امامان شیعه قرار داده است و گزافه‌گویی نخواهد بود اگر آن را ارادت‌نامه شیعیان به محضر اربابان معصوم بنامیم.
وی با اشاره به تاریخچه انشای زیارت جامعه کبیره افزود: داستان از آنجا شروع می‌شود که شخصی به نام موسی نخعی تقاضا می‌کند تا امام روش سخن‌گفتن با امامان را به او بیاموزد، آنهم سخنی که نه قبل از آن بر زبان کسی جاری شده باشد و نه بعد از آن.
این مدیر پژوهشی در ادامه خاطرنشان کرد: امام در کمال فروتنی و تواضع، یکی از ماندگارترین آثار معنوی خویش را به موسی نخعی، آموزش می‌دهد و به او سفارش می‌کند که شرط نخست در ارتباط و پیوند معنوی با ارواح نورانی معصومان، توجه به عظمت آفریدگار و خدای سبحان است و از این رو باید زبانت به ذکر و یاد خدا گویا باشد که این در حقیقت اجازه ورود به محضر خالص‌ترین بندگان خدا است.
وی تصریح کرد: این سفارش امام به همه دین‌مداران است که تمام برنامه‌ها باید بر محور توحید و خداشناسی باشد و از این رو سفارش می‌فرماید که باید جسم و روانت را سرشار از وقار و آرامش‌نمایی تا رشحاتی از فضای عطرآگین معنوی مقام و منزلت معصوم نصیبت شود.
حجت‌الاسلام اسماعیلی ادامه داد: در این صحیفه بزرگ امام‌شناسی به بیش از دویست وصف از اوصاف امام اشاره شده است که در مجموع آن، ترجمان شخصیت حقیقی پیشوایان برتر ترسیم شده است.
این پژوهشگر برتر حوزوی با ارائه توضیحاتی در مورد شرایط زیارت امام اظهار داشت: زائر هنگامی که روبه رو و مقابل بارگاه امام می‌ایستد اعتراف می‌کند که صاحب این بقعه منتسب به با‌افتخارترین خاندان در این عالم است یعنی بیت نبوت، خانه وحی، خانه‌ای که مقربان از فرشتگان به آنجا رفت و آمد می‌کنند.
وی گفت: زائر، مدفون در آن قطعه از زمین را خزانه دانش‌ها و مرکز آگاهی‌ها می‌داند و پس از این وصف او را تنها فرد شایسته زمامداری و رهبری جامعه بشری می‌نامد و چقدر آگاهانه این دو وصف در کنار هم می‌آیند که سیاست به معنای رهبری و اداره صحیح زندگی مردم دانش لازم دارد آنهم دانشی که مصدرش وحی باشد.  
مدیر گروه حدیث پژوهشکده اظهار کرد: در این زیارتنامه شخص زائر باید بداند که او در محضر کسی قرار دارد که او پیشوای هدایت و چراغ در تاریکی‌ها و با وصف مطیعان امر خدا و خالص در بندگی و مطیع اوامر مولی و ذوب شده در حب و دوستی خالق است و بالاخره شخص زائر می‌آموزد که راهی غیر از روش و منش آنان در زندگی برای رسیدن به سعادت وجود ندارد./907/د102/پ
ارسال نظرات