حجتالاسلام والمسلمین اعرافی در جمع طلاب معتکف المصطفی
خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی با حضور در مسجد طفلان مسلم قم، با طلاب غیرایرانی معتکف در این مسجد دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعةالمصطفی، حجتالاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعةالمصطفی با حضور در مسجد طفلان مسلم قم، با طلاب غیرایرانی معتکف در این مسجد، دیدار کرد.
در این دیدار صمیمی با گرامی داشت ماه مبارک رجب، ایام اعتکاف و تسلیت به مناسبت وفات بانوی بزرگ اسلام و پیام آور عاشورا، حضرت زینب کبری(س)، خاطرنشان کرد: این مناسبتها، راهگشا و الهامبخش ما برای سیر و سلوک الهی است، بزرگان ما فرمودهاند سه ماه رجب، شعبان و رمضان منزلگاههایی برای سیر الی الله و پلههایی برای صعود بر نردبان معرفت و دستیابی به تحفهها و ارمغانهای بزرگ آسمانی هستند و ما را برای نیل به لیلةالقدر و جوایز بیشمار ماه مبارک رمضان رهنمون میشوند و کسانی که توفیق یافتهاند چند روزی از زندگی روزمره جدا شده و فرصتی را برای عبادت، بندگی و اعتکاف اختصاص دهند، برای طی این مسیر شایستهتر خواهند بود.
وی با اشاره به دعاهای مشترک وارد شده برای این ایام، دعای پر فیض ماه رجب(یا من یملک الحوائج السائلین) را مورد توجه قرار داد و گفت: هنگامی که وارد این ماههای با اهمیت و نورانی میشویم، ادعیه و اذکار وارد شده، به ویژه دعای «یا من یملک الحوائج السائلین»، پنجرهای برای ورود به ملکوت این سه ماه را بر ما میگشایند.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی افزود: ماههای رجب، شعبان و رمضان دارای دو چهره ملکی و ملکوتی هستند، تمام عالم چهره ملکی و سبقه تقویمی این سه ماه را درک میکنند اما در منطق ایمانی و قرآنی، این ماهها دارای یک حقیقت تابناک و ملکوت معرفتی و عرفانی هستند که درک آن برای همه میسور نیست.
رییس جامعةالمصطفی، با اشاره به تأکید تعالیم دینی برای ورود به اعماق ملکوت این سه ماه و دستیابی به تحفههای آسمانی و الهی موجود در آن، خاطرنشان کرد: اعتکاف، ادعیه، اذکار و عبادات وارد شده در این سه ماه برای این است تا ما از ظواهر به سوی حقایق درخشان این ماهها حرکت کنیم و مخاطب نواهای مبارک ملائکه در شبهای شریف آن گردیم.
وی چهار عامل را مهمترین موانع استجابت حاجات برشمرد و توضیح داد: اگر از کسی تقاضایی شود، چهار عامل میتواند درخواست شونده را از برآورده کردن آن خواسته باز دارد، اول اینکه توانایی پاسخ به آن حاجت را نداشته باشد، دوم آنکه از روی جهل و نادانی، از فهم حاجت سائل ناتوان باشد، سوم آنکه به خاطر بخل و حرص، قصد برآورده کردن آن حاجت را نداشته باشد و چهارم اینکه در عمل به وعدههای خود صادق نباشد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی، با قرائت فرازهای دعای«یا من یملک الحوائج السائلین»، اظهار داشت: این دعا هنگام حلول ماه رجب به ما درس اخلاق و بیداری میدهد و میگوید ای جماعتی که خداوند شمار زنده نگه داشت تا بار دیگر هلال ماه رجب را مشاهده کنید، این چهار عامل مانع استجابت دعا در ذات خداوند نیست چراکه خداوند تمام درخواستهای سائلان در کف دارد(یا من یملک الحوائج السائلین) و بر تمام خواستهها و افکار شما حتی در خلوتتان آگاه است(یعلم ضمیرالصامتین) و اهل جود و کرم است و بخل و حرص در او جای ندارد(لِکلّ مسأَلَة مِنک سمع حاضِر و جواب عتِید) و وعدههای او نیز صادقانه است(مواعِیدک الصَّادقة).
وی ادامه داد: این دعا به ما میآموزد که هیچ مانعی از سوی خداوند متعال نیست و هر پوشش و حجابی که مانع ما میشود از سوی خودمان است، اگر ما در حوزه علمیه نتوانستیم عالمی ربانی شویم و در مدارج معنوی و عرفانی سیر و سلوک نکردیم، اشکال از سوی خدا نیست چراکه ذات او از عجز و ناتوانی، جهل و نادانی، بخل و حرص و کذب و خلف مبری است و این گناهان، امیال نفسانی، شهوات، نافرمانیها و غفلتهای ماست که مانع آن میشود تا به علامه حلی، شیخ طوسی، شهید اول و ثانی، شیخ انصاری و امام خمینی(ره) که حجت خدا در عصر حاضر بود، مبدل شویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادعیه، اعتکاف و عبادات را ابزاری برای باز کردن مسیر سلوک الیالله خواند و ابراز داشت: باید خود را بسازیم و موانعی که در وجودمان است را پاک کنیم، حوزه برای رفع این موانع است، اگر در حوزه بدون توجه به این مسائل فقط درس خواندیم، به انباری از معلومات مبدل میشویم و روح ما مصداق «کمثل الحمار» و «کمثل الکلب» میشود.
وی عبادات را دارای سه مرتبه برشمرد و افزود: مرتبه اول، عبادت عبید نام دارد که از خوف عذاب و جهنم است، مرتبه دوم عبادت تجار نامیده میشود که از شوق بهشت است، اما مرتبه سوم عبادت که غایت عبادات عارفان است، عبادت احرار نام دارد که تنها از سر شور و عشق الهی است.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: بخش عظیمی از دعاهای ما مربوط به عبادت عبید و تجار است اما در همان ادعیه قلههایی وجود دارد که در سطحی بالاتر، انسان را به مرتبه عبادت احرار میرساند که از شوق تماشای جلوه جمال و جلال خدا ناشی میشود، این فرازها که به ویژه در دعای شعبانیه کفه سنگینتری دارد، به وجود انسان تلنگر میزند و اگر کسی به آنجا رسید که شوق به وجهالله را حس کند و از شوق و خوف بهشت و جهنم رها گردد، به عالیترین رتبه عشق الهی دست خواهد یافت.
رییس جامعةالمصطفی، در پایان، با اشاره به نیاز انسان امروز به این معانی ارزشمند، تصریح کرد: این گنجینههای بزرگ در اسلام وجود دارد اما در مکتب اهل بیت(ع) بسیار روشنتر و پرفروغتر نمایان است، حوزه علمیه نیز برای تربیت این افراد تأسیس شده است، افرادی همچون امام خمینی(ره) که در اوج غربت و تنهایی مطلق، فریادی از روی اخلاص و پاکی بلند کرد که این فریاد، سبب انقلابی بزرگ برای هدایت جهان شد./907/د101/پ
ارسال نظرات