۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۶۹۳۱۲
رحیم پور ازغدی:

امیر مؤمنان پدر دیوان سالاری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسیحیت در غرب تمدن سازی نکرد و در دل امپراطور روم هضم شد، ابراز داشت: اما اسلام در یک جامعه بدون تمدن، خودش تمدن ساخت و اسلام به عنوان یک معنویت در جزیره العرب هضم نشد و از صفر برای تمدن سازی شروع کرد.
همايش معيارهاي انتخاب در تمدن سازي انقلاب اسلامي - دانشگاه رضوي مشهد حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی امروز در همایش معیارهای انتخاب در تمدن سازی انقلاب اسلامی که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور طلاب و دانشجویان برگزار شد به تشریح معیارهای انتخاب اصلح در تفکر شیعی و غرب پرداخت.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هدف اصلی انتخابات در تفکر شیعی اظهار داشت: در واقع اهداف مقطعی و مادی مثل اهداف انتخاباتی و اقتصادی، هدف ذاتی و نهایی نیست حتی به قدرت رسیدن نیز در این تفکر هدف نیست و هدف واقعی سیر تکامل، ادامه قسط، رشد مادی و معنوی و سعادت دنیا و آخرت است.

وی در ادامه افزود: با چنین تعریفی از به قدرت رسیدن در اندیشه سیاسی اسلام دیگر نمی‌توان با هر وسیله ای به این هدف رسید و این در حالی است که بعضی ها اشتباهی هدف گیری می کنند و فکر می کنند که مسیر به قدرت رسیدن در همه نظام‌ها یکی است و هر دو کسب قدرت بدون قید و شرط است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این صورت مسأله اشتباه طرح شده است چرا که هدف به قدرت رسیدن در اندیشه اسلامی هدفی متفاوت از اندیشه لائیک است و در نگاه اسلامی اگرهدف کسب رضای خدا شد در ساحت فردی و جمعی هر وسیله الهی نیز که این هدف را تأمین کند مشروع است.

 وی در ادامه بررسی مناسبات تمدن سازی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در اندیشه اسلامی و تفکر غربی اظهار داشت: در غرب مناسبات تمدن سازی اجتماعی بدون دروغ، حرص و کلاهبرداری مقدور نیست و در عرصه سیاست و اقتصاد باید دروغ گفت چرا که با توجه به انتخابات آمریکا که در سال های اخیر با ساز و کارهای تبلیغات انتخاباتی قوی شکل گرفته است در واقع تعریف دموکراسی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در واقع انتخابات روشی برای کنترل و تکنیکی برای جهت دادن آمار و افکار مدیریت عمومی مردم می‌شود و در این سیستم به نامزدهای انتخاباتی آموزش وارونه جلوه دادن حقایق، خوش آمدن مخاطب و تکنولولوژی عوام فریبی در دستور کار این سیستم قرار می گیرد که از آن می توان به کلاهبرداری انتخاباتی تعبیر کرد چرا که در این تکنولوژی همه ابزارها در خدمت نظام سرمایه داری برای رسیدن به قدرت قرا می گیرد و فرد و سیستم آزاد است تا با هر هدف و وسیله ای برای تحقق رسیدن به قدرت تلاش کند.

چرا مخالفان نظام کاندیدا نمی شوند؟/فرافکنی رسانه های غربی برای انتخابات ایران

وی در ادامه با طرح این سؤال از سوی رسانه های غربی که چرا مخالفان نظام کاندیدا نمی شوند، گفت: در هیچ نظامی در دنیا مخالفان کاندید نمی شوند و در واقع انتخابات درون سیستم برای تجدید مدیریت است نه تغییر ساختار.

وی در ادامه با طرح سؤال دیگری مبنی براین که در کدام نظام لیبرال لائیک مخالفان اصل نظام مجاز به شرکت در انتخابات هستند، گفت: در تاریخ دموکراسی این امر خودکشی سیستم محسوب می شود و در همه سیستم ها کسانی وارد می شوند که جزو طرفداران به آن نظام هستند  و این وفاداری برای آن سیستم اثبات شده باشد.

رحیم پور ازغدی با بیان این که غربی ها خودشان بازیگر خوبی برای صحنه گردانی انتخابات خودشان هستند، اظهار داشت: در واقع ایجاد شک و شبهه در مورد وارد نشدن مخالفان به سیستم انتخاباتی در ایران دسیسه ای است که حتی خودشان به این امر پایبند نیستند و بحث های احزاب آنها نشانه گیری بر روی مبانی نظام نیست.

وی افزود: هیچکدام از احزاب آنها به عنوان مثال بر روی مبانی نظری نظام سلطنتی انگلیس بحث و جدل نمی کنند و همه اختلاف نظرهای آنها در مواردی پیش پاافتاده خلاصه می شود که آیا خانواده سلطنتی حق شکار روباه را دارند یا نه؟ و این پرسش تندترین سخن احزاب در مورد ساختار سلطنتی در انگلیس است و در واقع بحث های آنها جزیی است و بیشتر حول محورهای اجتماعی می چرخد و ربطی به پایه ها و اساس نظام سلطنتی ندارد.

فرعون ها و نمرودهای معاصر بازسازی شده اند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی عوام فریبی تفکرغربی در انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر فرعون ها و نمرودها بازسازی شده اند و نبرد انبیاء و ضد انبیاء زنده است چرا که همجنس بازی در 14 کشور قانونی شده و دوباره این قوم به اصطلاح متمدن به قوم لوط بازگشته است و دراین چرخه زندگی غربی هیچکدام از آنان راجع به اصولی ترین نگرش های سیاسی کشورخودشان مانند این که آیا آمریکا حق داشته است به عراق و افغانستان حمله کند؟ پرسشی ندارند و همه دغدغه ها و اختلاف نظرهای احزاب به امور سطحی اختصاص می یابد.

وی درادامه تعریف مردم سالاری در جوامع غربی با بیان این که در این کشورها در واقع دو حزب مخالف همان دست های چپ و راست یک جناح هستند، تصریح کرد: پول، ثروت، قدرت  واز همه مهمتر رسانه در دست همین گروه ها است و همه تلاش آنان اینست که چه کنیم که مردم به این باور برسند که آنها برای خودشان تصمیم می گیرند و این درحالی است که نظام لیبرال غالب در این کشورها برای سرنوشت مردم تصمیم گیرنده است.

مردم سواری به جای مردم سالاری

رحیم پور ازغدی درادامه با بیان این که روش فریب افکار عمومی یکی از تکنولوژی های سودآور در جوامع غربی است، تصریح کرد: می توان گفت که در این کشور مردم سواری به جای مردم سالاری حاکم است بدین معنا که آنان در پشت پرده انجام امور به ظاهر مشروع مانند نقد پذیری، انتقال قدرت، شفاف سازی و جهت دادن به نتیجه انتخابات به دنبال رسیدن به مقاصد اصلی خودشان هستند.

وی درادامه بیان مبانی سیاست بازی درغرب اظهار داشت: سیاست سوت سگ به معنای بازی با افکار عمومی در واقع راهکاری برای آنان در جهت حساس سازی و تلقین بازی کارآمد و موثر مردم در جریان انتخابات است که در بحبوحه آواره شدن هزاران نفر از مردم در سویی دیگر از جهان توسط همین قدرت ها برای انحراف افکار عمومی و درواقع نوعی خواب سازی این سوؤال از سوی رسانه ها و سران عالی این کشورها  مطرح می شود که سگ رییس جمهوراز چه نژادی باشد ؟ و فرافکنی ها و تلاش برای این جواب همان به کارگیری سیاست سوت سگ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در اندیشه سیاسی غرب هدف برپایی قسط و رشد نیست، تصریح کرد: در واقع در این نظام مهم‌ترین هدف کسب و حفظ ثروت است و دو فراکسیون رقابتی نیز از یک حزب هستند و پول جیب به جیب است و ثروت به سمت مردم سوق داده نمی شود و این درحالی است که در نظام مردم سالاری دینی نباید این امور وارد شوند و اینها مرز بین مردم سالاری دینی با مردم سواری است.

نظام سازی و تمدن سازی در انقلاب اسلامی/ در مسیحیت نوین تمدن سازی وجود نداشت

 وی درادامه با بیان اینکه غربیان معتقدند که انقلاب اسلامی در وقت نامناسب متولد شد و درواقع این انقلاب متعلق به قرون وسطا است، تصریح کرد:  آنان براین باورند که انقلاب اسلامی در تاریخ گذشته مانده است و جبر تاریخ و جبر مدرن شدن سکولار شدن است و انقلاب اسلامی نیز نمی تواند در برابر این جریان مقاومت کند و جهان اسلام نیز سرانجام به این سمت کشیده است و درحال حاضر در حال بلوغ برای رسیدن به این سکولار است.

وی با بیان این که از نگاه آنان دین معیار حقانیت نیست و در عرصه تمدن سازی و عمل منشاء مشروعیت ندارد، اظهار داشت:در واقع علوم انسانی و اجتماعی نسخه های غربی هستند که در 150 سال گذشته برای جوامع دیگر نوشته شده است و جزیی از این نسخه ها سکولاریزه شده است و معتقدند که دین یک امر خصوصی است و شاید خرافه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسیحیت ادعای تمدن سازی نداشت، اظهار داشت: در واقع مسیحیت در غرب تمدن سازی نکرد و در دل امپراطور روم هضم شد، این درحالی است که اسلام در یک جامعه بدون تمدن، خودش تمدن ساخت و اسلام به عنوان یک معنویت در جزیره العرب هضم نشد و از صفر برای تمدن سازی شروع کرد.

وی افزود: در مسیحیت نوین تمدن سازی وجود نداشت و آنان درک ذاتی از دین به عنوان یک معقوله معرفتی و تمدن ساز ندارند و مذهب در این جوامع دستخوش تغیرات می شود در حالی است که در فرهنگ اسلامی اصلاح دین وجود ندارد و در مقابل آن احیای دین هست و تعریف از روحانی به عنوان عالم دینی برای جوامع غربی اشکالی ندارد و آنچه که سبب اعتراض برای آنان می شود این است که علم دین و شخص روحانی برای داوری، حقوق، تکالیف و اخلاق  استفاده شود و جایگاه روحانی در این مکاتب فقط به عنوان یک گرایش شخصی مطرح است.

ازغدی ادامه داد: حضور این گونه دین و روحانی در صحنه اجتماعی با سکولار انگلیسی منافاتی ندارد و  آنان در انتخابات و تمدن سازی با دین و وحی به مثابه معیار حقانیت در عرصه نظر و منشأ مشروعیت در عرصه عمل مشکل دارند و مطلق تفکیک دین از سیاست را نمی گویند بلکه معتقد به تفکیک دین از دولت و تفکیک قانون از دین و شریعت هستند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تعریف مبانی تمدن سازی غربی در عرصه مردم سواری به جای مردم سالاری و تغییر تعبیر دموکراسی اظهار داشت: در واقع آنان معتقدند که در انتخاب دین و دنیا باید دنیا را انتخاب کرد.

حق حاکمیت در ردیف حق شهروندی نیست

وی در ادامه با اشاره به این شعار که همه شهروندان با هر عقایدی دارای حق مساوی هستند، اظهار داشت: در حقوق اسلامی تفاوتی بین حق عادل و فاسد تعریف نشده است و این دو گروه حقوق شهروندی شان فرقی نمی کند اما حق حاکمیت در ردیف حق شهروندی نیست و شعار ایران برای همه ایرانیان به معنای این که حق رییس جمهوری نیز برای همه یکسان است، این شعار نادرست است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه بیان تفاوت های نگرش های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در نظام مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی اظهار داشت: تفکر غربی در حوزه اقتصادی براین اساس شکل گرفته است که باید عدالت و اخلاق را کنار گذاشت چرا که اقتصاد ربطی به اخلاق ندارد و اقتصاد عمومی و اجتماعی را نباید با شرع و اخلاق نسبت داد.

وی با انتقاد از تفکر غربی نسبت به این که امروز هدف مشترک جمعی برای آنان معنایی ندارد، تصریح کرد: در اقتصاد جوامع غیر دینی رقابت منهای اخلاق است و دراین رقابت سگی آسایش، قدرت و پول رقابت می کند و حرف اول و آخر را می زند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در اسلام رقابت براساس تعاون و همکاری است، افزود: در واقع در نگرش اسلامی تخصصی شدن و تقسیم کار هرگز منافاتی با اتحاد، تعاون و همکاری و همبستگی ندارد.

وی افزود: در جوامع غیر دینی همکاری و هبستگی و همکاری بین تولید کننده و مصرف کننده ضد ارزش  محسوب می شود چرا که مانع پیشرفت است، افزود: جوامع فعلی ساختارشان براساس مبادله سازی است  و کارآمدی نظام اقتصادی در این جوامع فقط با یک اصل سود معنا می شود و ثروت، قدرت و رفاه در گروی نظم بازار است و ربطی به نظم اخلاقی ندارد.

وی ادامه داد: براساس این تفکر تعاون نادرست است و پیشرفت فقط با رقابت منهای اخلاق که از آن تعبیر به رقابت سگی می شود امکان پذیر است و آنان معتقدند این نگرش همکاری و تعاون فقط در جوامع کوچک قبیله ای کارساز بوده است و برای سازگار شدن در این شرایط همکاری معنا ندارد و ناسازگاری قانونمند تنها اصلوب مورد تأیید برای رقابت کارآمد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه با اشاره به شعارهای بعضی از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی و داخلی و تحقق عدالت خواهی و بروکراسی کارآمد از سوی نامزدها با تفکرات لیبرال و اومانیست در حوزه اقتصادی از سوی آنان مواجه می شویم و این در حالی است که پدر دیوان سالاری اسلامی امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است که قوانین مالیاتی، ضرب سکه و غیره را با همکاری ایرانی های مسلمان شده تنظیم کرد.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی عقل معاش بدون عقل معاد مطرود است و این موضوع نیز از اصول اختلاف مبنایی مردم سالاری اسلامی با جوامع غیر دینی است و در حال حاضر شعارهای انتخاباتی در این راستا به معنای نظام لیبرالیستی نزدیک است و دراین نگرش دین وسیله  و دنیا هدف است و این در حالی است که هیچ مکتبی به اندازه اسلام انسان گرا نیست.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ریشه‌های تفکر اومانیستی نیز در تبلیغات انتخابات کاندیدا دیده می شود و این درحالی است که اومانیست توجهش به نفسانیت انسان است و بروکراسی که غرب برای ما ساخت به تولید علم و پیشرفت کمکی نکرد و خودش حتی از این بروکراسی ساختگی تبعیت نمی‌کند و این بروکراسی نه غربی و نه اسلامی است./934/پ201/س 

ارسال نظرات