۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۱۶۹۶۷۸
عارف در برنامه با دوربین:

حضور پرشور در انتخابات تنها راه نجات کشور است/ به تمام وعده ها عمل خواهم کرد

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشارکت جدی و پرشور در انتخابات تنها راه نجات کشور است، از مردم ایران خواست با مطالعه برای انتخاب فرد اصلح، شرایط کشور را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کنند.
دکتر محمد رضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا عارف، شنبه یازدهم خردادماه در برنامه تلویزیونی با دوربین شبکه یک سیما با بیان اینکه تنها راه نجات کشور مشارکت جدی و حضور همه جانبه در انتخابات است، از مردم ایران خواست با مطالعه برای انتخاب فرد اصلح، شرایط کشور را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کنند.

 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا منش مدیریتی خود را اخلاق‌گرایی و حاکمیت عقلانیت عنوان کرد و با بیان اینکه همواره تلاش کرده با هماهنگی با بخش‌های مختلف فعالیت‌هایش را دنبال کند، گفت: ارزیابی دوستان از عملکرد من عموما مثبت بوده است و به همین سبب، ارتقای جایگاه پیدا می‌کردم.
 
وی افزود: در سه دهه گذشته چه در امور اجرایی و چه در عضویت در شوراها و نهادهای بالادستی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم و عضویت در کادر علمی دانشگاه صنعتی شریف تجارب ارزنده‌ای را در اختیارم قرار داد و احساس تکلیف کردم به عنوان نامزد در این دوره انتخابات شرکت کنم و اگر مردم تشخیص دادند افتخار خدمت‌گذاری را به عهده بگیرم.
 
عارف تصریح کرد که با شناختی که از مسائل و مشکلات و توانایی‌هایی کشور، ارتباط مناسب با نهادهای نظام، نخبگان کشور و با جریان‌های سیاسی کشور دارد می‌تواند دولتی مقتدر و توانا تشکیل دهد تا کشور را با توجه به سند چشم‌اندازی که میثاق ملت ایران است به جایگاه اول در منطقه برساند.
 
تدوین برنامه ایران فردا با هفت هدف راهبردی
 
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود مردم را در جریان برنامه‌هایش قرار داد و گفت: برنامه‌هایی را با عنوان ایران فردا تدوین کرده‌ایم که تلاش می‌کنیم از طریق رسانه‌ها و سایت‌های مختلف به مردم ارائه دهیم؛ این برنامه‌ها مبتنی بر هفت هدف راهبردی مشتمل بر 22 فصل است.
 
ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال / رساندن نرخ تورم به عدد یک رقمی
 
وی شغل‌آفرینی و کاهش بیکاری را از یکی از اهداف خود برشمرد و افزود: اشتغال درباره همه هموطنان و خانواده‌ها است، با برنام‌های مناسبی که در نظر گرفته‌ایم و طرح‌های ویژه، حداقل یک میلیون فرصت شغلی را در سال ایجاد می‌کنم و حتی فراتر از این عمل کرد و نرخ بیکاری را به یک عدد یک رقمی خواهیم رساند.
 
عارف افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرم تورم را از دیگر اهداف خود عنوان و اظهار کرد: ‌گرانی وضعیت بحرانی و نگران کننده‌ای را در کشور ایجاد کرده است و فشار گرانی بر همه خانواده‌ها سنگینی می‌کند، تورم وضعیت لجام گسیخته‌ای دارد؛ با توجه به تجربه موفقی که در دولت اصلاحات داشته‌ایم و با برنامه‌ریزی مدون امیدواریم بتوانیم با استفاده از راهکارهای مختلف نرخ تورم را به عدد یک رقمی برسانیم.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 160 کشور دنیا تورم یک رقمی دارند و ما باید در یک زمان کوتاه تورم را محار و به تدریج کاهش دهیم، انضباط مالی دولت را مهم‌ترین کار در این بخش دانست و گفت: مشکلی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم رشد نقدینگی است؛ انضباط مالی، اصلاحات ساختاری، برگرداندن اختیارات و اقتدار به شورای کلیدی مانند شورای پول و اعتبار از مهم‌ترین برنامه‌های من است.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر حمایت از تولید تأکید کرد و افزود: افزایش درآمد سرانه کشور را به طور جدی با راهکارهایی که در برنامه دیده شده است پیگیری خواهیم کرد، ما باید تولید ثروت کنیم و برای اینکه عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند باید ثروتمند شویم و بر این باوریم که باید ثروت بین مردم توزیع شود.
 
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی 8 درصد را پیش‌بینی کرده‌ایم، توسعه عدالت و کاهش نابرابری در بخش‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و ابراز کرد: اقدامات خوبی درباره کاهش فاصله فقر و غنی انجام گرفته است اما کفایت نمی‌کند و باید با جدیت این موضوع پیگیری شود.
 
عارف گفت: بین استان‌های برخوردار و مرزی در امر توسعه اختلاف‌های بسیاری وجود دارد، با یک برنامه ویژه‌ای که برای نقاط مرزی در نظر گرفته‌ایم، نوار مرزی به شعاع حداقل 100 کیلومتر را با برنامه ویژه توسعه می‌دهیم.
 
مطالبات زنان جزو اولویت‌های دولت عارف
 
وی با بیان اینکه مطالبات زنان جزو اولویت‌های دولت من است، اظهار کرد: هم‌اکنون 55 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها متعلق به دختران است، در برنامه‌های توسعه و مدیریت سهم ناچیزی خانم‌ها دارند باید تلاش کنیم نرخ مشارکت خانم‌ها را در همه زمینه‌ها بالا ببریم.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وجود 18 میلیون زن خانه‌دار، پیگیری جدی بیمه زنان خانوار را در اولویت‌های دولت خود عنوان و بر حضور جدی بانون در عرصه‌های مدیریتی کشور تأکید کرد.
 
وی سیاست‌های خارجی را از اهداف راهبردی خود برشمرد و گفت: باید شرایط فعلی را با تقویت دستگاه دیپلماسی کشور تغییر دهیم و بتوانیم با حضور فعال و کارشناسانه و قوی در مجامع بین‌المللی از حقوق به حق ملت دفاع کنیم.
 
دفاع از حقوق ملت با تعامل سازنده و زبان دیپلماسی
 
عارف ادامه داد: متعلق به یک فرهنگ قدیمی و متمدن و تأثیرگذار در منطقه هستیم باید نقش کلیدی و محوری خود را در مسائل منطقه و مسائل بین‌المللی به خوبی نشان دهیم و از حقوق به حق ملت با تعامل سازنده و از زبان دیپلماسی دفاع کنیم؛ اولویت دولت من تقویت روابط با کشورهای اسلامی، منطقه و جنبش عدم تعهد است؛ باید از حقوق به حق خود دفاع کنیم و در عین حال حقوق دیگران را محترم بشماریم.
 
وی تأکید کرد: پیام ما باید به دنیا صلح باشد و بر این اساس بر این باورم که رییس جمهوری باید انتخاب شود که بتواند پیام صلح ملت ایران را به دنیا برساند تا روابط بهتری را با دیگر کشورها داشته باشیم؛ باید ایران دوستی و ایران پذیری را در دنیا دنبال کنیم و از دیپلماسی علمی، فرهنگی و رسانه‌ای برای تقویت ارتباط با دنیا کمک بگیریم و از صنعت گردشگری برای تقویت روابط با دنیا استفاده کنیم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صنعت گردشگری از اولویت‌ها در بخش اشتغال است و با فراهم کردن زیربناهای و سازوکارهای لازم برای توسعه گردشگری می‌توان 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد، گفت: همواره به دنبال جامعه‌‌ای فرهنگی، توانمند و شاداب هستیم.
 
وی اولویت دیگر دولت خود را توجه به بحث سلامت عنوان و ابراز کرد: متأسفانه امروز حداقل 70 درصد هزینه درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود، باید این هزینه به شدت کاهش یابد؛ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سهم مردم از هزینه درمانی به حداکثر 30 درصد برسد سهم سلامت از توسعه داخلی باید به 7 درصد برسد.
 
عارف توسعه اماکن ورزشی با سرانه یک متر مربع برای هر نفر برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و طرح مسکن ماندگار را از دیگر اقدامات خود در دولت منتخب برشمرد و گفت: سن ازدواج حداقل پنج سال افزایش پیدا کرده است، علت افزایش سن ازدواج بحث اشتغال و مسکن و مهم‌ترین عامل بچه‌دار نشدن زوج‌های ازدواج کرده نیز مسأله مسکن است.
 
وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر پروژه خوبی بود اما در عمل با اشکالات مدیریتی روبه‌ر‌رو شد و نتوانست پاسخ‌گوی نیازها باشد، از طرح‌های ویژه خود با عنوان مسکن ماندگار سخن گفت و اشاره به اینکه شعار دولت من مسکن برای همه است، ابراز امیدواری کرد که با طرحی که در این زمینه دارد، به این هدف راهبردی برسد.
 
سعه صدر و تحمل لازمه مدیریت است
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چرا کاندیدای انتخابات شده و در سال 84 که معاون اول رییس جمهور بود کاندیدا نشده است، گفت: در آن زمان احساس می‌کردم وظیفه‌ام را انجام داده‌ام و 30 سال در خدمت کشور بودم زمان مناسبی است به دانشگاه برگردم و به کار علمی بپردازم، به همین سبب در انتخابات حضور پیدا نکردم.
 
وی افزود: با جمع‌بندی که در یکی دو سال اخیر داشتم احساس کردم باید به میدان بیایم، تجربه قابل قبولی را در سه دهه گذشته داشتم، ارتباط خوبی را با نخبگان دارم، شرایط کشور طوری است که نمی‌توانم شانه زیر بار خالی کنم، باید عقلانیت بر کشور حاکم شده و از تصمیم‌های مقطعی و موردی و غیرکارشناسی پرهیز شود، باید خرد جمعی بر مدیریت حاکم شود و باید با سعه صدر و در چارچوب قانون عمل کرد.
 
عارف با بیان اینکه اصرار بر اجرای قانون و اعتقاد به خرد جمعی داشته و همواره سعی کرده با سعه صدر و تکیه بر اجماع کارها را دنبال کند، اظهار کرد: لازمه مدیریت سعه صدر و تحمل است، باید بر روی مشترکات حرکت کنیم،‌اگر با رقیب خودم اختلافی 30 درصدی داشته باشم مطرح نمی‌کنم و سعی می‌کنم بر اساس مشترکات 70 درصدی اقدام کنم و مطمئن هستم با این روش اختلاف‌ها کمتر می‌شود و راه به پیش می‌رود.
 
وی در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر دانشجو را به دلایل دانشجویی، حضور در یک صحنه سیاسی و انتخابات ستاره‌دار می‌کنند و این در شأن دانشگاه و دانشجو نیست، گفت: دانشجو باید در دانشگاه دموکراسی و سیاسی بودن را تجربه کرده و در کنار برنام‌های علمی برنمه‌های اجتماعی را پیگیری کند؛ امیدوارم پروند ستاره‌دار کردن دانشجو را برای همیشه ببندیم.
 
وقت‌شناسی راز موفقیت در کشورداری
 
معاون اول رییس جمهوری در دوره اصلاحات با تأکید بر اینکه می‌تواند در بحران‌ها فعالیت کند، از وقت‌شناسی و نظم خود در کارها سخن گفت و افزود: جلسات معمولا با تأخیر شروع می‌شود اما جلسات با حضور من به موقع تشکیل می‌شد؛ یکی از رمزهای موفقیتم وقت‌شناسی بود و باورم این است برای اینکه بتوانیم کشورداری خوبی داشته باشیم باید وقت‌شناس باشیم و به وقت دیگران و خودمان ارزش قائل شویم.
 
وی با بیان اینکه تنها راه نجات کشور مشارکت جدی و حضور همه جانبه در سرنوشت خودمان یعنی انتخابات است، گفت: بخشی از جامعه در سال‌های گذشته با آسیب‌هایی روبه‌رو شده‌ و برخی از دانشجویان به دلیل فعالیت‌های خود در دانشگاه ستاره‌دار شده‌اند و برخی دوستان ما با بی‌مهری‌ها مواجه بودند که بیشتر براساس سلیقه مدیر یک بخش بوده است، باید این مسائل را حل کنیم.
 
سند چشم‌انداز میثاق همه ایرانیان است
 
عارف تصریح کرد: باید با امید به آینده از گذشته عبور کنیم هیچ راهی جز امید نداریم و باید بدانیم که کشور خودمان را خودمان بسازیم؛ سند چشم‌انداز میثاق همه ایرانیان است و تحقق اهداف این سند هیچ راهی جز همکاری و همدلی ندارد، دست به دست هم دهیم با استفاده همه امکانات و همه پتانسیل‌ها و یک فضای دوستانه برای رسیدن به افق چشم‌انداز برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی افزود: با حضور پرشور در انتخابات و مطالعه برای انتخاب فرد اصلح شرایط کشور را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کنیم، می‌توانیم جامعه‌ای پیشرفته داشته باشیم و کشور را روی ریل تعالی و پیشرفت قرار دهیم و اطمینان می‌دهم که اگر افتخار خدمتگذاری را به من دادید به تمام وعده‌هایم عمل می‌کنم./920/ز502/ج
ارسال نظرات