۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۶۹۹۷۲
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

کشوری که رهبر شجاع و مدبر دارد ملتی منسجم و واحد خواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی گفت: رهبر یک کشور باید توان جمع کردن نزاع‌ها را داشته باشد، درست است که کشور برای سامان یافتن رهبر می‌خواهد، اما رهبر باید شجاع و با درایت باشد، یعنی باید بتواند نزاع‌ها و دشمنی‌ها را جمع کند، و یک راه حل مشکل ساز ارائه دهد.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد سعیدی، کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خداوند در قرآن به ما دستور داده که همه با هم متحد و یکپارچه باشیم، ملت‌هایی که مشکل دارند و با هم متحد و همدل نیستند، آسیب پذیر و شکننده هستند، یکی از عواملی که موجب ایجاد تفرقه و گسستگی می‌شود، نداشتن رهبری است.

وی ادامه داد: رهبری که بتواند یک کشور را اداره کند و اختلافات را حل کند باید رهبری شجاع و با تدبیر باشد، ملت ایران اگر رهبری مانند امام خمینی (ره) نداشت هرگز نمی‌توانست در مقابل شاه ایستادگی کند، شجاعت باید با درایت همراه باشد، ما امام علی (ع) را با شجاعتش می‌شناسیم، اما امام با سعه‌صدر و تدبیر خود و به گفته خودش با خار در چشم و استخوان در گلو، برای انسجام مسلمانان تلاش کرد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: مرحوم امام (ره)، هم در مقابل دشمنان شجاعت داشت و جهاد اصغر می‌کرد و با دشمنان بیرونی با صلابت و شجاعت برخورد می‌کرد و هم با دشمن درونی و نفس خود مبارزه می‌کرد، جهاد اکبر مسأله مهم‌تری است، وقتی امام در مدرسه علوی سخنرانی کرد مردم با شور و اشتیاق او را تشویق کردند، اطرافیان به امام گفتند، ببینید چقدر به شما ابراز علاقه می‌کنند.

وی ادامه داد: امام خمینی در پاسخ گفت «اگر تمام این‌ها برعکس شود، آب در دل خمینی تکان نمی‌خورد»، این صلابت و جهاد با نفس است، این مرد به خاطر خدا آمده بود، وقتی هدف خدایی شد، با شجاعت و صلابت در مقابل نفس، دشمن و همه مخالفان عالم ایستاد، در جنگ ایران و عراق کسی به ما کمک نکرد، امام با رعایت انصاف ایستاد و کشور را رهبری و دشمن را ناکام کرد.

استاد سعیدی اظهار داشت: امام باقر (ع) می‌فرماید «آدم ترسو را در هیچ کاری پیشوای خودتان قرار ندهید»، چون آدم ترسو دست به هیچ کاری نمی‌زند و اگر تصمیمی بگیرید، دل شما را خالی می‌کند و با ترس و اضطرابش شما را از انجام کارها باز می‌دارد، رهبر باید تناسب فکر و شجاعت داشته باشد، گاهی ما فکر می‌کنیم شجاع هستیم اما یک غلیان روحی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، و جرئت انجام کار را از ما می‌گیرد.

این کارشناس فرهنگی اجتماعی بیان داشت: یکی دیگر از آسیب‌های تفرقه و جدایی در بین مردم، رهبری است که نتواند مردمش را رهبری کند و اتحاد را در کشورش برقرار کند، خداوند در سوره انفال آیه 46 می‌فرماید «از خدا و رسولش اطاعت کنید»، یکی از مشکلات بزرگی که در جمع‌ها پیش می‌آید اختلاف نظر و نزاع است، قرآن این را نهی می‌کند، نزاع و دشمنی در بین مردم یک کشور باعث از بین رفتن ابهت و آبروی کشور است.

وی ادامه داد: وقتی در یک کشور هرج و مرج و نزاع باشد آن کشور در مقابل دشمن و کشورهای دیگر بی اهمیت می‌شود، قرآن در همان سوره انفال برای این مشکل هم راه حلی دارد، خداوند می‌فرماید صبر کنید، دست خدا با جماعت است و خداوند صابران را دوست دارد، صبر کردن، تحمل شنیدن حرف‌های طرف مقابل هر چند مخالف نظر شما است و توجه به هدف واحد داشتن، باعث از بین رفتن نزاع و دشمنی می‌شود.

استاد سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: رهبر یک کشور باید توان جمع کردن نزاع‌ها را داشته باشد، درست است که کشور برای سامان یافتن رهبر می‌خواهد، اما رهبر باید شجاع و با درایت باشد، یعنی باید بتواند نزاع‌ها و دشمنی‌ها را جمع کند، و یک راه حل مشکل ساز ارائه دهد، ملت و کشوری که رهبر شجاع و با تدبیر داشته باشد، ملتی منسجم و واحد خواهد بود. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات