۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۷۰۶۶۴
در حوزه علمیه قم بررسی و دفاع شد؛

پایان نامه جایگاه عقل در مکتب تفسیری ملاصدرای شیرازی

خبرگزاری رسا ـ جلسه دفاعیه پایان نامه « جایگاه عقل در مکتب تفسیری ملاصدرای شیرازی» پژوهشی از «علی کریم پور» در اتاق دفاعیات مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه پایان نامه« جایگاه عقل در مکتب تفسیری ملاصدرای شیرازی» که از سوی«علی کریم پور» تدوین شده است، روز گذشته در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دفاعیه، حجت‌الاسلام علی کریم‌پور با اشاره به جایگاه عقل در تفسیر آیات گفت: بحث اصلی تحقیق در این خلاصه می‌شود که ملاصدرا چه اهمیتی به عقل اصولی در تبیین آیات قرآن کریم می‌دهند و قوه مدرکه انسان این قابلیت را دارد که در فهم آیات دخالت کند.

وی ادامه داد: قوه عقل انسان چیزی جز مدرکات انسان نیست و از منظر ملاصدرا عقل هم می‌تواند دلیل برای ما باشد و هم می‌تواند به عنوان کمک دهنده مطرح شود، عقل کمک می‌کند که انسان در مسیر آیات الهی، با مفاهیم مبهم آشنا شود و برایش ابهامی ایجاد نشود.

این پژوهشگر حوزوی، فرقی بین عقل مصباحی و عقل مفتاحی را مطرح کرد و گفت: از نظر برخی از فلاسفه می‌توان گفت که بین این دو عقل فرقی وجود ندارد و باید بررسی شود که چه فرقی بین این دو عقل وجود دارد و می توان آن دور را یک عقل دانست، عقل در شناخت براهین به ما کمک می‌کند و از سوی دیگر عقل چنین قابلیتی دارد که می‌تواند مبانی براهین را برای ما نیز تبیین کند و این نظر ملاصدرا است.

حجت‌الاسلام کریم‌پور، نقش عقل در فهم آیات قرآن کریم را مهم و اساسی دانست و گفت: از نظر ملاصداری شیرازی عقل منبعی این قدرت را دارد که معانی درست آیات قرآن را مشخص کند و مفاهیمی را که ما نمی‌فهمیم، تبیین کند، از نظر ملاصدرای شیرازی، عقل هم در اثبات مبانی براهین و هم در اثبات خود براهین و هم تکمیل براهین برای ما نقش ایفا می‌کند.

نویسنده مقاله « جایگاه عقل در مکتب تفسیری ملاصدرای شیرازی» در پایان اظهار داشت: عقلی که به ما در تفسیر کمک می‌کند، عقل اصولی است و منظور ما از عقل اصولی عقلی است که ذاتأ در وجود انسان است و بدون لحاظ فطرت است، اما عقل اخباری که از روایات گرفته شده است و به معنای ماعبد به الرحمن است، برای ما بحث ما مدخلیتی ندارد.

در ادامه این جلسه دفاعیه، داوران و اساتید این پایان نامه سطح چهارم حوزه علمیه قم، حجج‌اسلام و اساتید محترم « غروی، فیاضی، میرسپاه و نصیری» به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداختند و نظرات خود را در باره ساختار و محتوای رساله بیان کردند./978/پ202/ن

ارسال نظرات