۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۷۰۸۴۴
کارشناس حوزوی:

کرامت نفس و شخصیت انسان به مادیات و ثروت نیست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی قرآن و حدیث گفت: اگر انسان کرامت نفس خودش را پیدا کند، شخصیت و انسانیت خود را درک کند، دنیا در نظرش خوار و کوچک می‌شود، حضرت علی (ع) می‌فرماید «ارزش انسان بهشت است، خود را به کمتر از آن نفروشید».
شبستان، راديو معارف

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد صادقیان، کارشناس قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: عزت نفس در افراد متفاوت است، عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن که از مجموعه افکار، احساسات، عواطف و تجربیات ما در طول زندگی ناشی می‌شود، ما فکر می‌کنیم که فردی باهوش یا فاقد هوش هستیم، یا فردی دوست داشتنی و مورد قبول یا برعکس هستیم.

وی ادامه داد: مجموعه برداشت‌ها و احساساتی که ما راجع به خودمان داریم، باعث می‌شود که احساس خوشایند ارزشمند بودن یا برعکس احساس بی‌کفایتی داشته باشیم، عواملی که باعث می‌شود انسان احساس ارزش کند، افکار و باورهای ما انسان‌ها است، بعضی افراد مسائل مادی و ثروت را ملاک ارزش انسان می‌دانند، هنگامی که فاقد ثروت و مادیات باشند احساس بی ارزشی می‌کنند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: زاویه دید بعضی افراد مادیات است، هنگامی که ثروت خود را با دیگران می‌سنجند و ارزش خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، شخصیت خود را پایین‌تر از دیگران می‌بینند، چه بسا دروغ هم می‌گویند، این دروغ‌ها به خاطر احساس حقارت و خودکم بینی است، خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) این طرز فکر را رد می‌کنند و سعی می‌کنند که باور افراد به مادیات را عوض کنند.

وی افزود: در آیه 76 تا 79 سوره قصص، خداوند می‌فرماید «قارون، با تمام ثروت و زینت خود در قومش ظاهر شد، بعضی که ظاهر را نگاه می‌کردند، گفتند ای کاش ما هم مثل قارون ثروتمند بودیم، به راستی که قارون بهره عظیمی دارد، بعضی که خداوند علم و دانش به آن‌ها داده بود می‌گفتند، وای بر شما تقوای الهی بهتر است برای کسانی که ایمان آورده باشند و عمل صالح انجام داده باشند».

حجت‌الاسلام صادقیان اظهار داشت: خداوند می‌فرماید «دعایی که حضرت موسی (ع) کرد، باعث شد که قارون و خانه‌اش در زمین فرو رود، گروهی هم نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کنند، خودش هم نمی‌توانست کاری کند، کسانی که تا دیروز می‌گفتند ای کاش ما مثل قارون بودیم، گفتند وای به حال ما، گویی خداوند روزی را بر هر کس از بندگانش بخواهد گشایش می‌دهد یا تنگ می‌دارد».

این کارشناس قرآن و حدیث تاکید کرد: بعضی افراد دیدشان مادی است، و چون از نظر مالی پایین‌تر از اطرافیان هستند، خود را بی ارزش می‌بینند، اما کسانی که دارای علم و بینش هستند، ارزش خود را در ثواب خیر، تقوا و عمل صالح می‌بینند، در جای دیگر خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید «یا رسول الله کسانی که صبح و شام خدا را می‌خوانند و جز ذات پاک خداوند نظری ندارند از خودت دور نکن».

وی ادامه داد: در شان نزول این آیه گفته شده است، گروهی از قریش از کنار مجلس پیامبر (ص)گذشتند، در حالی که عمار، سهیل و عده‌ای از کارگران و افراد کم بضاعت در آنجا بودند، هنگامی که این صحنه را دیدند تعجب کردند و از آنجا که شخصیت افراد را در مال و مقام می‌دیدند، نتوانستند مقام این افراد را درک کنند، گفتند «ای پیامبر آیا شما به این افراد قناعت کردید و ما باید پیرو این‌ها باشید، این‌ها را از خودت دور کن تا ما از تو پیروی کنیم».

حجت‌الاسلام صادقیان اظهار داشت: ملاک ارزشمند بودن، ایمان به خدای متعال است، کسی که این طرز فکر را داشته باشد، دنیا برایش کوچک است و ارزش و ملاک برایش دنیا و مال نیست، این زندگی چند روزه دنیا نمی‌تواند ملاک ارزش باشد، البته مال و ثروت از نظر اسلام بد نیست، خداوند در قرآن از مال تعبیر به خیر می‌کند، منتها چیزی که درست نیست، آن است که انسان ملاک برتری و شخصیت را مال قرار دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر انسان کرامت نفس خودش را پیدا کند، شخصیت و انسانیت خود را درک کند، دنیا در نظرش خوار و کوچک می‌شود، حضرت علی (ع) می‌فرماید «ارزش انسان بهشت است و خود را به کمتر از آن نفروشید»، خداوند هر چه که خیر بود به پیامبر (ص) داد، اما پیامبر (ص) ثروتمند نبود، اگر ثروت ملاک ارزش بود، خداوند ثروت و مال را به پیامبر (ص) که بهترین بنده او است می‌داد. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات