مهدویت و معرفت؛
معرفت به امام زمان مقدمه ظهور است
خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه معرفت به معنای آمادگی برای ظهور است، از خودسازی به عنوان نخستین شرط برای رسیدن به معرفت نام برد.

حجتالاسلام محمد علی شریعت زاده، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه و اهمیت، مهدویت و معرفت گفت: یکی از روشهای اصلی رسیدن به زمان ظهور، بالا بردن معرفت انسانها است و رشد معرفت یکی از علایم نزدیک شدن به ظهور است، اینکه مردم نسبت به امام و معصوم(ع) معرفت پیدا کنند.
فرج فردی همان معرفت است
وی افزود: با معرفت مردم، آرام آرام جامعه اطراف پالایش و مطهر میشود، وقتی ذهن انسانها مطهر و پاک شد، زمان ظهور نزدیک میشود، زیرا مقدمه فرج عمومی، فرج فردی است و فرج فردی همان معرفت است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در روایات درباره مهدویت و موعود آمده است که مردم اول باید نسبت به امام معرفت پیدا کنند و با امام(عج) آشنا شوند تا امام(عج) بیاید و گرنه همان اتفاقی میافتد که در زمان امام علی(ع) و امام هادی(ع) افتاد.
معرفت زمینهساز ظهور امام زمان است
وی ادامه داد: جامعه باید به بلوغ فکری که همان معرفت است برسد تا ظهوری به وجود آید و اگر مردم به شناخت حداقلی امام(عج) نرسند به چه دلیل ظهور انجام شود.
پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: معرفت مردم نسبت به امام زمان(عج)، زمینه ساز ظهور است، معرفت، احساس نیاز به امام است که مردم به امام عصر(عج) خود احتیاج پیدا کنند و اگر متوجه این نیاز مهم شوند معرفت به دست آوردهاند، چون معرفت یک امر معنوی و روحی است.
وی یادآور شد: در حدود 1139 سال است که امام زمان(عج) به دنبال 313 نفر در تمام عالم میگردد، که معرفت واقعی نسبت به ایشان و آمادگی برای فرماندهی حکومت جهانی داشته باشند.
میزان درجه ایمان یاران حضرت
حجتالاسلام شریعتزاده ابراز داشت: درجه ایمان 313 نفر از اصحاب امام زمان(عج) باید همانند ایمان ابوذر، سلمان فارسی، مقداد، عمار و مالک باشد و در درجات دیگر، افراد معرفت پایینتری دارند و در سطوح پایین قرار میگیرند، اما این 313 نفر، باید معرفتی ناب نسبت به امام(عج) داشته باشند.
وی تصریح کرد: یکی از لوازم حتمی و مهم ظهور، معرفت انسانها است و هر انسانی به اندازهای ظرفیت دارد، و بنابراین ظرفیت، این افراد باید به سمت امامشناسی و شناخت موعود سوق داده شوند.
ضرورت تبلیغ مهدویت در دیگر ادیان
استاد حوزه علمیه قم به ضرورت تبلیغ مهدویت در دیگر ادیان اشاره کرد و گفت: امامشناسی باید در دیگر ادیان تبلیغ شود، چون مهدویت امری نیست که فقط در میان مسلمانان و شیعیان باشد و همه مذاهب و فرق را در بر میگیرد و باید این مسأله را در کل جهان تبلیغ کرد تا مردم دنیا نسبت به امام زمان(عج) معرفت پیدا کنند.
معرفت به معنای آمادگی برای ظهور است
وی افزود: معرفت نسبت به امام به معنای آمادگی برای ظهور و شناخت امام و نیاز بشر، نسبت به وجود امام است، که بسیار با اهمیت و مهم است و اگر امام مثل خورشیدی در پشت ابر باشد، تفاوت دارد با اینکه خود خورشید باشد چون اثرش ملموستر است، درست است که امام زمان(عج) در پشت ابر هم محبتش را نسبت به دیگران عرضه میکند، اما حضور امام زمان(عج) معنویت و روحانیت دیگری دارد.
پژوهشگر حوزه علمیه درباره راههای کسب معرفت گفت: اولین قدم برای رسیدن به معرفت، خود سازی است، و اینکه از شعار دور شویم چون انسان باید به خودسازی حقیقی برسد اینکه هر کس نیاز به امام را از عمق وجود احساس کند نه فقط به صورت ظاهری بگوییم امام زمان(عج) را بسیار دوست دارم.
معرفت باید با اعتقاد قلبی همراه باشد
وی ادامه داد: بسیاری از افراد کنار پیامبر(ص) بودند، اما بعد از فوت ایشان، همه دور امیرمؤمنان علی(ع) را خالی کردند، این معرفت به درد نمیخورد، ما معرفت کسی را می خواهیم که اعتقاد قلبی به امامت و ولایت داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: شخصی خدمت امام صادق(ع) رفت و امام از او پرسید تو چقدر ما را قبول داری؟ گفت: یابن رسول الله اگر شما به من یک سیب دهی و آن را دو نیم کنی و بگویی نیمی از این سیب حلال است و نیم دیگر حرام است، قبول میکنم.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند«تو شیعه واقعی هستی» به این میگویند خودسازی، یعنی به این درجه از ایمان و معرفت نسبت به امام رسیدن، درجه رسیدن به اعتقاد مهدویت یعنی اینکه هرچه امام بگوید، لبیک بگوییم.
ضرورت اطاعت از امام زمان(عج)
این پژوهشگر حوزه علمیه تأکید کرد: نباید در بحث امام زمان(ع) به عقل خودمان رجوع کنیم باید ببینیم امام چه میگوید، افرادی که خالص و از اصحاب خاص امام زمان(ع) بودند، هرچه امام میگفتند، قبول میکردند.
وی یادآور شد: در روز عاشورا خیلیها امام حسین(ع) را رها کردند، ولی کسانی اصحاب واقعی امام شدند که هر چه امام گفت، گفتند چشم، قمر بنی هاشم(ع) را میبینید وقتی امام حسین به ایشان گفت و «ان کان فاسقا» با اینکه نمیخواستند جواب شمر را بدهند ولی چون کلام امام است و ما مطیع امر مولا هستیم هر چه امام گفتند قبول کردند.
اطاعت نخستین درجه خودسازی است
حجتالاسلام شریعتزاده خاطر نشان کرد: اطاعت نخستین درجه خودسازی است و کسی که به این درجه رسید میتواند جامعه و دیگران را بسازد، امام زمان(ع) قادر است جامعه را بسازد چون به این درجه از ایمان رسیده است، گناه نمیکند چون نسبت به عمل گناه و نتیجه گناه معرفت دارد که به این خودسازی میگویند.
وی ادامه داد: جامعهای که در آن خودسازی شده باشد، گناه در آن رخ نمیدهد و جوان او اهل گناه و معصیت نیست و احتیاج به امر به معروف و نهی از منکر ندارد، چون به این درجه خودسازی رسیده است که این امر گناه است و این مهمترین عامل برای رسیدن به معرفت نسبت به امام است.
سطوح مختلف معرفت به امام زمان
این استاد حوزه علمیه درباره سطح معلومات یک منتظر واقعی گفت: سطح معلومات یک شخص مهدوی باید به اندازهای باشد که حداقل امام خودش را، بشناسد که وجود امام لطف خداست همین قدر شناختن امام که حضور امام برای جامعه یک ضرورت است و یک لطف خداوندی است کافی است چون همه انسان ها قابلیت مسلمان شدن را ندارند.
وی در پایان افزود: هر کس در حد و ظرفیت خودش این معرفت را کسب میکند و هر کسی قابلیتی نسبت به امام و مهدویت دارد و خدا هم بیش از این انتظار ندارد چون همه افراد مانند آقا سیدعلی قاضی و آقا سیدابوالحسن اصفهانی نیستند ولی حد ابتدایی آن، که ضرورت وجود امام را درک کند، خیلی خوب و لازم است./979/ت301/ی
ارسال نظرات