مهدویت و فرهنگ جهادی؛
روحیه جهادی با مهدویت مرتبط است
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه پژوهشکده مهدویت دفتر تبلیغات، گفت: در تمام قیامهای صورت گرفته در قرون گذشته به گونهای است که گویی رهبری معنوی این قیامها از سوی امام زمان(عج) انجام شده است و این نشان گر این مطلب است که روحیه جهادی با مهدویت ارتباط دارد.

حجتالاسلام محمود ملکی راد، مدیر گروه پژوهشکده مهدویت دفتر تبلیغات، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت بحث فرهنگ جهادی و مهدویت، گفت: علت و فلسفه جهاد در اسلام نکته مهمی است، چون زمانی که به ظاهر جهاد نگاه میکنیم، سختیهای فراوان و کشتار فراوانی به همراه از بین رفتن نسل و حصل وجود دارد، ولی فلسفه اصلی جهاد در اسلام دعوت مردم به سمت توحید و جلوگیری از ارتکاب کفر و شرک است.
فرهنگ جهادی در تاریخ
وی اظهار داشت: در یکی از جنگها وقتی تعدادی از اسرا را به خدمت پیامبر(ص) آوردند، پیامبر(ص) با دیدن آنها لبخندی زدند، یکی از اسرا به پیامبر(ص) گفت «شما الان حق دارید به ما بخندید، چون ما اسیران شما هستیم».
این پژوهشگر مهدویت ادامه داد: در این زمان پیامبر(ص) جملهای فرمودند که فلسفه جهاد را تبیین میکند، پیامبر فرمودند «این لبخند من برای اسارت شما نبوده است بلکه خنده من برای این است که میخواهم شما را به سمت بهشت و خوبیها بیاورم و شما با اختیار خودتان این بهشت و خوبیها را دارید ترک میکنید» درنتیجه فرهنگ جهادی برای فراگیری توحید و رستگاری انسانها است.
فرهنگ جهادی در روایات و آیات
وی تصریح کرد: در دین مبین اسلام به فرهنگ جهادی توجه ویژهای شده است و در آیات قرآن کریم هم اهمیت فراوانی به بحث جهاد داده شده است، بزرگان و اولیای دین به این فرهنگ توجه ویژهای داشتند و بسته به شرایط زمانی و مکانی به آن اقدام میکردند.
حجتالاسلام ملکی راد یادآور شد: قیام کربلا در زمینه فرهنگ جهادی تبیین شده بود و قیام زید بن علی و قیام حسین بن علی که حدود 100 سال بعد از قیام عاشورا رخ میدهد، الگو گرفته از جهاد و فرهنگ جهادی بوده است.
وی افزود: در عصر غیبت هم شیعیان واقعی با الهام از ائمه معصوم(ع) تنور جهاد را گرم نگاه داشتهاند و درصدد اجرای حکم الهی بودهاند، اما فقها یک حکم فقهی دارند که در عصر غیبت، جهاد ابتدایی را جایز نمیدانند.
جایگاه جهاد در فقه دوران غیبت
مدیر گروه پژوهشکده مهدویت دفتر تبلیغات ادامه داد: جهاد ابتدائی یعنی جهادی که خود لشگر اسلام آغازگر آن باشد و باید با حکم خود امام معصوم(عج) باشد و ما در عصر غیبت هستیم و از حکم تشریعی امام معصوم بیبهره هستیم.
وی با اشاره به مفهوم جهاد دفاعی گفت: علما و مجتهدین جهاد دفاعی را جایز میدانند، ولی اگر یک کشور کفر، قصد حمله به کشور اسلامی را داشته باشد، آن زمان دفاع در مقابل کفر جایز است.
حرکت جهادی به نام امام زمان(عج)
این پژوهشگر مهدویت ابراز داشت: با توجه به اینکه در عصر غیبت از حضور معنوی امام معصوم(عج) بیبهره هستیم، به همین سبب این مسأله مدنظر شیعه بوده و امام زمان را الگو قرار دادهاند و تلاش کردهاند که حرکتهای جهادی را در طول تاریخ با نام ایشان در عرصههای مختلف به سمت جهاد سوق دهند.
وی خاطر نشان کرد: انقلاب مردم عراق با رهبری علمای شیعه و با نام امام زمان(عج) صورت گرفت و در تمام قیامهای صورت گرفته در قرون گذشته به گونهای بود که انگار، رهبری معنوی این قیامها از سوی امام زمان(عج) انجام گرفته است و این نشان گر این مطلب است که روحیه فرهنگ جهادی در مردم وجود دارد.
سابقه حرکت جهادی در تاریخ شیعه
حجتالاسلام ملکی راد ادامه داد: در ایران در جریان قیام مشروطه و حمله روس به ایران، آیتالله سید محمد مجاهد، به عنوان مجتهد، از عراق حرکت میکند و قیامی را علیه حمله روس تشکیل میدهد که جان فشانیهای زیادی در منطقه آذربایجان انجام میشود و تعداد زیادی شهید میشوند که این قیام هم با نام امام زمان(عج) آغاز شده بود.
وی افزود: تمام این قیامهایی که صورت گرفته است، با نام و یاد امام زمان(عج) همراه بوده و تمام رهبران و مبارزان و مجاهدان تمام سعیشان بر این بوده است که پرچم را به دست آن حضرت بدهند.
مدیر گروه پژوهشکده مهدویت دفتر تبلیغات گفت: البته گاهی با انجام این حرکتهای جهادی آسیبهایی جامعه را در بر گرفته است، در دوره عباسیه بحث مجاهده در رکاب امام زمان(عج) یک اصل بوده و در روایات آمده است که برخی از حکام بنی عباس برای توجیه حرکتهای خودشان، این حرکتها را به نام حضرت مهدی(عج) سوق دادند.
فرهنگ جهادی و علائم ظهور
وی ادامه داد: در روایات ما اشاره شده که از علایم ظهور، پرچمهای سیاه است و عباسیان تلاش کردند پرچمهای سیاه را حمل بر قیام ابو مسلم خراسانی کنند، به عبارتی با این کار میخواستند به جنگشان علیه ابومسلم خراسانی رنگ تقدس دهند و جامعه را از اصل مهدویت منحرف کند به هر حال همواره این انحرافات وآسیبها متوجه جامعه و جهاد بوده است.
پژوهشگر مهدویت اظهار داشت: یک بعد از فرهنگ جهادی، جهاد با نفس است که در روایات آمده است که پیغمبر(ص) به اصحاب فرمودند «مرحبا به شما که جهاد اصغر کردید» گویا اصحاب از این حرف ناراحت شدند و گفتند ما خیلی تلاش کردیم و چرا جهادمان از نوع اصغر بوده است؟ پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند «جهاد اکبر، جهادی است که انسان باید با نفسش انجام دهد» و علمای بزرگ در اینباره کتاب های زیادی را نگارش کرده اند.
ویژگیهای یاران حضرت مهدی(عج) فرهیختگی است
وی تأکید کرد: عدهای مکلف میشوند که به دنبال علم و دانش بروند و سطح فرهیختگی جامعه اسلامی را بالا ببرند و این خود، جهاد بزرگی است که میتواند زمینهساز ظهورحضرت مهدی(عج) باشد چون یکی از ویژگیهای بارز یاران حضرت مهدی(عج)، فرهیختگی است.
حجتالاسلام ملکی راد افزود: معرفت یاران نسبت به امام زمان(عج) و معرفت و شناختشان نسبت به اوضاع زمانه بسیار مهم است و به تعبیری بعد علمی فرهنگ جهادی را نشان می دهد.
سازندگی، بعد دیگری از فرهنگ جهادی است
وی در پایان گفت: جامعه اسلامی در صورتی میتواند ادعا کند که جامعه مهدوی است و در مسیر آرمانهای امام زمان(عج) حرکت میکند که از فکر و تدبر و اندیشه و عقل جمع استفاده کند و سطح فرهیختگی افراد جامعه را بالا ببرد و نمودهای اقتصادی و ظاهری در جامعه داشته باشد، بنابراین بعد سازندگی، بعد دیگری از فرهنگ جهادی است./979/ت301/پ
ارسال نظرات