۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۷۴۲۰۴
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

معیارهای برنامه ریزی برای اوقات فراغت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی گفت: برنامه ریزی برای اوقات فراغت باید جامع باشد یعنی دنیا و آخرت، جسم و روح و جنبه های فردی و اجتماعی ما را تحت پوشش قرار دهد.
اوقات فراغت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن ملایی، کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: در راهکارهایی که برای اوقات فراغت افراد می‌خواهیم پیشنهاد بدهیم، باید معیارهایی را رعایت کنیم، یکی از مهم‌ترین این معیارها این است که برنامه ریزی برای اوقات فراغت باید جامع باشد یعنی دنیا و آخرت، جسم و روح و جنبه های فردی و اجتماعی ما را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: برنامه علاوه بر اینکه باید جامع باشد باید تضمین شده نیز باشد، یعنی نباید رویایی و غیر قابل دسترس باشد، اگر برنامه ای بخواهد جامع باشد باید بر مبنای عقل و اندیشه باشد، اما برای اینکه برنامه ای تضمین شده باشد و قابلیت اجرا داشته باشد باید مبتنی بر عشق باشد، این عقل و عشق است که می‌تواند برنامه ای درست و قابل اجرا برای همه عرصه های زندگی از جمله اوقات فراغت ما ارائه دهد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اگر ما این دو را در کنار هم داشته باشیم یعنی عقلانیت و عشق و علاقه را در کنار هم داشته باشیم دیگر مشکلی برای برنامه ریزی در اوقات فراغت نخواهیم داشت، اما این که می‌گوییم عقل و عشق باید با هم باشند، یعنی هم برنامه ریز باید حواسش باشد که برنامه های تئوری و خشک را مطرح نکند و هم کسی که اجرا می‌کند فقط به دو دو تا چهارتای عقلانی خودش توجه نکند.

وی افزود: فرمانروای وجود ما روح و آن علایق درونی ما است، شما بهترین برنامه را هم بریزید اما دل شما آن را پس بزند و قبول نداشته باشد این برنامه قابلیت اجرا ندارد، همه ما اطلاعات فراوانی داریم اما پایبند به آن‌ها نیستیم، چون دل، آن‌ها را پس زده و پذیرش نمی‌کند، یک برنامه ریز چه شخص باشد چه خانواده، هم باید از عقلانیت استفاده کند که ضوابط حفظ شود و هم خمیر مایه برنامه با عشق، محبت و محبوبیت پذیرش باشد.

حجت‌الاسلام ملایی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم یک برنامه کلان داشته باشیم، محدود به صنف خاص، شخص خاص یا طیف خاص نباشد، از منظر دین باید برنامه ای بریزیم که به اهداف ما توجه داشته باشد، برنامه‌هایی که برای اوقات فراغت است باید با توجه به اهداف باشد، یکی از بلندترین و مقدس‌ترین اهدافی که دین دارد و در ناحیه ادعیه و زیارات موجود است، این است که شخص بتواند توفیق یاری امام عصر خودش را پیدا کند.

وی ادامه داد: در روایات داریم، کسی که توفیق یاری امام عصر را پیدا کند این شخص بالاترین منزلت را دارا است، امام سجاد (ع) در مورد چنین فردی می‌فرماید «منزلتی بالاتر از هزار شهید دارد»، این قدر منزلتش بالا است مثل این است که در خیمه حضرت مهدی (عج) است، ایده ای که ما داریم این است که برای یک بار هم که شده زمان فراغت را به امام زمان (عج) اختصاص دهیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی بیان داشت: آرمانی که همه ایرانی‌ها دارند، عشق و علاقه به امام زمان (عج) است، اگر این عشق بخواهد جریان پیدا کند ما می‌توانیم در اوقات فراغت به نحوی برنامه ریزی کنیم که هم از عقلانیت بهره‌مند باشد و هم از عشق برخوردار باشد، کسی که می‌خواهد اوقات فراغتش را با عشق به امام زمان (عج) پر کند، هیچ وقت به خودش اجازه نمی‌دهد که وقتش را به بطالت بگذراند.

وی اظهار داشت: عشق انسان را منضبط می‌کند و بیکاری کنار می‌رود و انگیزه و فعالیت به وجود می‌آورد، حتی بازی‌هایی که انتخاب می‌شود، باید به تقویت جسمانی ما کمک کند، حضرت که بیاید یک یار بیمار نمی‌خواهد، بازی‌هایی که انتخاب می‌شود باید به نشاط و تقویت جسم کمک کند، بازی‌های رایانه ای نه تنها به تقویت جسم و نشاط ما کمک نمی‌کند، بلکه آسیب‌های جدی به افراد می‌رساند.

حجت‌الاسلام ملایی در پایان گفت: روایت شده است که بهترین بازی‌ها برای مؤمن اسب سواری، تیر اندازی و شنا است، آیا در این بازی‌ها رگه‌هایی از آمادگی برای یاری رساندن به امام عصر (عج) نیست، اسلام انگشت روی بازی‌هایی گذاشته که علاوه بر نشاط و شادابی، انسان را زبده و تقویت می‌کند، البته از کسی که خود را برای یاری امامش آماده می‌کند، انتظاری جز دارا بودن اخلاق ورزشی و نیکو نیست./9194/پ202/ن

ارسال نظرات