۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۷۴۹۲۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آثار دفاع مقدس سند افتخار ملت ایران به شمار می‌آیند

خبرگزاری رسا ـ چهارمین همایش دوسالانه اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
وزير ارشاد

به گزارش خبرگزاری رسا، چهارمین همایش دوسالانه اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور برگزیدگانش و جمعی از نویسندگان، شاعران و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر امروز در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.  

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین یاد و خاطره شهدای والا مقام ارتش را گرامی داشت و اظهار کرد: ارتش نماد و مظهر قدرت، عزت و شوکت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: تمام فداکاری‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس را به یاد داریم؛ اگر امروز در جامعه شاهد آرامش هستیم و در سایه این آرامش اهالی قلم و فکر بدون دغدغه قلم به دست گرفته‌اند و به معرفت و آگاهی جامعه می‌افزایند به دلیل رشادت‌ها و مظلومیت‌های این رزمندگان در دوران دفاع مقدس است. اگر آن دفاع جانانه نبود به‌یقین امروز با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: یاد افرادی را که برای نگارش خاطرات هشت سال دفاع مقدس وقت گذاشته‌اند گرامی می‌داریم؛ نوشته‌های آن‌‌ها چون برگرفته از واقعیات است می‌توانند موثر واقع شوند، آن‌ها واقعیاتی هستند که در دوران دفاع مقدس رخ داده‌اند باید ثبت و ضبط شوند .

حسینی با بیان این‌که نخستین فرمان صادر شده بر پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) فرمان «اِقرا» بود، گفت: همان‌طور که دیگران وقایع ملت خود را ثبت و ضبط می‌کنند ما نیز باید وقایع ملت خویش را با هدف آگاهی جهانیان به رشته تحریر در آوریم. بنابراین حرکتی که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب همایش دوسالانه اندیشه و قلم آغاز شده است، ستایش می‌کنیم و معتقدیم هر اندازه در این حوزه آثار متعدد نگارش یابد بازهم کم است و باید بیش از پیش به تولید آثار فاخر اقدام کرد.

وی اظهار کرد: باید به نوقلمان اهمیت داد و آن‌ها را برای یادداشت مستندات دفاع مقدس از زبان پیشکسوتانی که اکنون دیگر قادر به نوشتن نیستند، ترغیب کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارایه آثار دفاع مقدس در قالب هنر تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری همواره به عرضه آثار در قالب داستان، قصه، رمان و فیلم تاکید دارند. بنابراین باید کوشید آثار دفاع مقدس در قالب هنر و توسط فیلم و تئاتر به جهانیان معرفی شوند چرا که این آثار می‌توانند درس و الگویی برای عموم مردم باشند.

حسینی افزود: در تمام جلسه‌هایی که در طول چهار سال خدمت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی فکر و قلم داشتم، متوجه نگارش بسیاری از آثار بعد از دوران بازنشستگی آن‌ها شدم؛ حدود سه هفته پیش در منزل عبدالحمید آیتی بودم. وی حدود 50 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف به رشته تحریر در آورده‌ است که پس از بررسی مختصر متوجه شدم نگارش آن‌ها به دوران بعد از بازنشستگی وی مربوط می‌شوند. بنابراین فرهیختگان باید این دوران را غنیمت بشمارند و دست به تولید آثار فاخر بزنند.

وی توضیح داد: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره در تمامی نمایشگاه‌های کتاب و جشنواره‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده‌اند، حضور فعال داشته است امیدوارم این حضور در آینده بیش از پیش پررنگ‌تر شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها نقش هماهنگ کننده دارد. به طور مثال در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان بی‌بدیل‌ترین نمایشگاه قرآنی از نظر تنوع آثار مکتوب و غیر مکتوب، شاهد حضور منسجم دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور هستیم که وزارت ارشاد در این رویداد بزرگ قرآنی تنها نقش هماهنگ کننده دارد و این دستگاه‌ها را به یکدیگر پیوند داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز ما به عرضه آثار فاخر در حوزه‌های مختلف نیازمندیم. خوشبختانه اکنون هنرمندان خوبی در عرصه‌های مختلف آثار شایسته‌ای را ارایه کرده‌اند اما باید بیشتر از قبل در راستای تولید آثار فاخر گام برداشت.

حسینی بیان کرد: تاکیدات فراوانی که در آیات و روایات بر قلم شده است اشاره به قلمی دارند که در مسیر اهداف متعالی باشد؛ اگر قلمی توجیه کننده ظلم و ستم باشد بدون شک هیچ ارزشی ندارد اما قلمی که در خدمت آرمان‌های بشری باشد زیبا و قابل ستایش است.

وی با استناد به فرمایش امام خمینی(رحمة الله علیه) مبنی بر این‌که «اگر قلم‌ها درست به کار بیفتند دیگر مسلسل‌ها کنار می‌روند.» گفت: اگر قلم نویسندگان و محققان توجیه‌گر جنایات دنیا باشند به‌یقین این روند ادامه پیدا می‌کند که آثار و تبعات ناخوشایندی را به دنبال دارد اما اگر قلم صبغه الهی داشته و با اخلاص باشد بدون شک تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در صورتی که قلم در دست صالحان و پاکان قرار بگیرد می‌توان به فراهم شدن زمینه سعادت بشری امیدوار بود؛ نویسندگان متعهد و فرهیخته کشورمان باید به رسالت تاریخی خود در مقابل مردم، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به خوبی عمل کنند.

سیدمحمد حسینی در پایان مراسم از 30 برگزیده و شایسته تقدیر چهارمین همایش دوسالانه اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد./998/د101/ی

ارسال نظرات