۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۷۵۸۲۷
در درس تفسیر قرآن مطرح شد؛

پیشنهاد آیت‌الله سبحانی برای پایان خونریزی‌ها در خاورمیانه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به حوادث خونبار خاورمیانه به ویژه حوادث اخیر دو کشور مصر و سوریه، کشتار مسلمانان را توطئه دشمن خارجی برای در آرامش بودن خود و اسرائیل دانست و دو راه را برای پایان دادن به خونریزی‌ها در این دو کشور پیشنهاد کرد.
آيت الله جعفر سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دومین روز ماه مبارک رمضان و در درس تفسیر قرآن کریم خود که در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، بر شناخت قرآن کریم براساس منابع و معارف اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) تأکید کرد.

 

وی با بیان اینکه برای شناخت قرآن به جای اینکه ببینیم فلان مستشرق یا نویسنده آمریکایی درباره قرآن چه گفته، باید از فرستنده قرآن سؤال کنیم، گفت: کشف الآیات را بررسی کرده و ماده قرآن را پیدا کنید و ببینید خدا چگونه قرآن را معرفی کرده است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به حوادث خونبار خاورمیانه به ویژه حوادث اخیر دو کشور مصر و سوریه، استفاده از قرآن را پایان‌دهنده این خونریزی‌ها دانست و تصریح کرد: اگر مسلمانان و بلکه جماعت بشر از قرآن بهره می‌بردند این همه خونریزی در خاورمیانه نبود.

 

عمل به قرآن راه‌حل پایان خونریزی‌ها

 

وی افزود: خونریزی‌هایی که در مصر و سوریه رخ می‌دهد، توطئه و دسیسه خارجی است؛ آنها می‌خواهند خود و اسرائیل در آرامش باشند از این‌رو طناب جنگ را در خاورمیانه انداخته‌اند و در مصر و سوریه در هر دو طرف مسلمانان کشته می‌شوند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه اگر به قرآن عمل می‌شد، این همه قتل را در دو کشور مصر و سوریه شاهد نبودیم، گفت: اگر سوریه و مخالفان با هم در افتادند نباید به عنوان کمک به آنها سلاح بدهیم، بلکه باید بنشینند و با هم صحبت کنند، حق را بگیرند و زورگو و زورگیر را کنار بگذارند.

 

وی که در تفسیر سوره یس سخن می‌گفت، با بیان اینکه در قرآن حدود 39 قسم داریم و خداوند متعال در سه سوره یس، ص و ق بر قرآن سوگند یاد کرده است، بر مطالعه آیات قرآن کریم تأکید کرد و افزود: یکی از راه‌های شناخت خداوند متعال شناخت آیات قرآن است.

 

سرّ قسم در قرآن کریم

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان بر چیزی قسم می‌خورد که مقسم‌به مورد کرامت و شرافت است، اما خدا که قسم می‌خورد، مقسم‌به یا داری قداست و شرافت است مانند جان پیامبر اکرم‌(ص) که خدا در قرآن به آن قسم می‌خورد یا حاوی اسرار است.

 

وی با بیان اینکه قرآن کتابی سراسر نور، علم، دانش و ولایت است و همه قوانین آن بر حکمت استوار شده است، هر قسم قرآن را مرکب از حرف قسم، مقسم‌به و جلال قسم عنوان کرد و گفت: در این آیه حرف قسم «واو»، مقسم‌به «قرآن حکیم» و مقسم علیه «انک لمن المرسلین» است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه راه راست به مقصد می‌رسد اما انسان در راه پرپیچ و خم گم می‌شود، تصریح کرد: نخستین ویژگی سوره یس صراط مستقیم است، قرآن مثال می‌زند که پیامبر بر صراط مستقیم است و در اینجا دو صفت لمن المرسلین و علی صراط مستقیم را برای ایشان بیان می‌کند.

 

وهابی و سلفی دو روی یک سکه‌

 

وی در ادامه با بیان اینکه وهابی‌ها چون دیدند وهابیت کلمه بدی است، اسم خود را عوض کرده و سلفی گذاشته‌اند، سلفی و وهابی هر دو یکی هستند مانند دو روی یک سکه، به بررسی دیدگاه وهابیت درباره قسم پرداخت.

 

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: وهابی‌ها می‌گویند به غیر از خدا نباید به چیز دیگری قسم خورد، سؤال می‌کنیم شما که اسمتان را عوض کرده‌اید حرف شمارا بپذیریم یا حرف قرآن را؛ اگر واقعا قسم به غیر خدا شرک است پس چرا خدا این همه قسم خورده است.

 

وی متذکر شد: خداوند در سوره یس هم به قرآن قسم خورده است، پس اگر قسم به غیر خدا شرک است خدا هم قسم بخورد شرک است آیا می‌شود چیزی نسبت به من نوعی شرک باشد اما نسبت به خدا توحید قلمداد شود، این ابدا امکان‌پذیر نیست.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: قسم با دو شرط به غیر خدا اشکال ندارد، یا باید مقسم‌به دارای قداست باشد و یا دارای اسرار و ما از این‌رو به نام پیامبر اکرم‌(ص) و امامان‌(ع) قسم می‌خوریم که دارای قداست هستند.

 

فریب عملیات انتحاری

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین دو صفت عزیز و قدرتمند برای انسان پرداخت و با بیان اینکه رحم در دل کسانی که عزیز و قدرتمند هستند وجود ندارد، گفت: وقتی بچه‌ای را می‌فرستند و گول می‌زنند که اگر در فلان مسجد با عملیات انتحاری گروهی را به قتل برسانی، شب افطار با پیامبر هستی، نشان می‌دهد که رحم در دل آنها نیست.

 

این مرجع تقلید افزود: این افراد عزیز هستند اما رحیم نیستند، در حالی که خداوند متعال در عین اینکه عزیز و قدرتمند است رحیم هم هست، قدرتمند در مقابل مشرکان و رحیم در مقابل مؤمنان، عزیز و رحیم هم ممکن است صفت خدا باشد و هم صفت قرآن که دارای قوانین محکم و عاطفی است./920/پ201/ج

ارسال نظرات