۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۷۸۰۰۱
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(16)؛

پیوند خویشاوند‌مدار در آخرت مطرح نیست/ میزان عملگرایی افراد است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری گفت: در آخرت دیگر قوم و خویشی، دوستی و پیوند ایدئولوژیکی مطرح نیست بلکه عمل صالح و نیک است که در آن دنیا نجات دهنده انسان است و افزون بر عمل صالح کشتی اهل بیت(ع) وسیله نجات در برابر طوفان تباهی‌ها و بدعت‌ها است.
آيت الله موسوي جزايري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در شانزدهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «وَاَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقوُنَ الصّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطیعُونَ لِلّهِ الْقَوّامُونَ بِاَمْرِهِ الْعامِلُونَ بِاِرادَتِهِ الْفاَّئِزُونَ بِکَرامَتِهِ اِصْطَفاکُمْ بِعِلْمِهِ وَارْتَضاکُمْ لِغَیْبِهِ وَاخْتارَکُمْ لِسِرِّهِ وَاجْتَبیکُمْ بِقُدْرَتِهِ وَاَعَزَّکُمْ بِهُداهُ وَخَصَّکُمْ بِبُرْهانِهِ»، اظهار داشت: شهادت نخست به وحدانیت خداوند متعال، شهادت دوم به رسالت پیامبر(ص) و شهادت سوم به ولایت حضرت علی و ائمه(ع) است که شهادت سوم کامل کننده، شهادت دوم است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان به کلمه «المهدیون» اشاره کرد و گفت: «المهدیون» مفعول و به معنای هدایت شده است اما در مقابل آن کلمه «هادی» به معنای هدایت کننده است.

خداوند متعال هدایت کننده و هادی ائمه اطهار است

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که ائمه اطهار(ع) در راه صحیح قرار گرفتند و وجودشان سراسر نور است، ابراز داشت: خداوند متعال هدایت کننده و هادی ائمه اطهار(ع) است و به سبب بزرگی این عزیزان غیر از خدا کسی قابلیت هدایت آنها را ندارد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: هدایت خداوند متعال نسبت به ائمه اطهار(ع) از نوع طرق نیست بلکه به شکل «ایصال الی المطلوب» یا هدایت تکوینی است که همراه با آنها قرار می گیرد تا به مقصد نهایی برسند و همرا با الهامات الهی هدایت می شوند.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به حدیثی از پیامبر مبنی بر «لا تعلمهم فإنهم اعلم منکم»، بیان داشت: ائمه اطهار(ع) از دیگر بندگان خداوند متعال داناتر و عالم تر هستند و کسی این کرامات را به آنها آموزش نداده است؛ چراکه کسی جزء خداوند متعال در مقامی نیست که به آنها راه صحیح و هدایت را نشان دهد و این که گفته می شود ائمه اطهار(ع) استاد دارند غلط و اشتباه است.

اهل بیت به ما نیاز ندارند، ما به آنها نیازمندیم

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که ائمه اطهار(ع) به ما احتیاج ندارند بلکه ما هستیم که نیازمند آنها هستیم، اظهار داشت: کسی که به سیره و منش اهل بیت عصمت و طهارت(ع) چنگ بزند سعادتمند و خوشبخت می شود؛ اما کسی که از این سیره دور و جدا شود به یقین هلاک می شود و شامل پسر نوح نیز می شود.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان اضافه کرد: در آخرت دیگر قوم و خویشی، دوستی و پیوند ایدئولوژیکی مطرح نیست بلکه عمل صالح و نیک است که در آن دنیا نجات دهنده انسان است و افزون بر عمل صالح کشتی اهل بیت(ع) وسیله نجات در برابر طوفان تباهی ها و بدعت‌ها است.

قرآن منهای عترت بی اثر است

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که سلسله امامت هیچ گاه از روی زمین قطع نخواهد شد، ابراز داشت: در همه اداوار تاریخ همراه با قرآن ائمه معصومین بوده اند؛ چراکه قرآن منهای عترت بی اثر است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در بخش پایانی سخنانش با بیان این که توسل و پیروی از اهل بیت(ع) افتخار و شرف ما ایرانیان است، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهد تشیع و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در جهان نام برد./9461/پ202/س

ارسال نظرات