۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۱۷۸۲۴۴
معاون مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

نمایشگاه قرآن فراتر از ظاهر به بطن و متن قرآن بپردازد

خبرگزاری رسا ـ امینی، توجه به دو ثقل قرآن و عترت در کنار هم را ویژگی ممتاز نمایشگاه قرآن مشهد دانست و گفت: نمایشگاه قرآن مشهد با وجود جایگاه معنوی و پیشینه حوزوی آن باید متفاوت از سایرین باشد.
بخش حوزوي نمايشگاه قرآن  هشتمين نمايشگاه قرآن و عترت مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، یوسف امینی، معاون مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی، شب گذشته در آخرین نشست هم اندیشی قرآنی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی که با عنوان «نمایشگاه قرآن و عترت خراسان؛ قوت ها و ضعف ها»  در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت خراسان رضوی برگزار شد، در مورد ضرورت و اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: خراسان رضوی و مشهد به عنوان پایتخت معنوی و با وجود حوزه علمیه چند صد ساله آن و حضور مراجع عالیقدر، مفسران و علما می طلبد که فعالیت های قرآنی آن نیز در سطحی متفاوت از سایر شهرها باشد.

 
وی، ظرفیت ها و قابلیت های قرآنی مشهد را استثنایی ارزیابی و تصریح کرد: مشهد پایگاه قرائت قرآن کشور است و بسیاری از قهرمانان قرآنی که رهبری بر تکریم و معرفی آنان تأکید دارند خراسانی هستند، طبعا وجود هر یک از این قراء توانمند خود منشأ یک تحول بزرگ است.
 
امینی با اشاره به پیشگام بودن خراسان در ابداع و نوآوری در فعالیت های قرآنی، گفت: شکل گیری موسسات قرآنی مردمی، ایجاد مراکز تربیت مربی و مهدهای قرآنی از مشهد آغاز شده است.
 
توجه به دو ثقل قرآن و عترت در کنار هم؛ ویژگی ممتاز نمایشگاه مشهد
معاون مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نمایشگاه مشهد نمایشگاه «قرآن و عترت» است و از ابتدا بنا بر همین بوده که قرآن و عترت از ابتدا به عنوان دو ثقل در کنار هم مورد توجه باشند.  
 
وی، معرفی مصداقی جلوه های قرآنی و نهادینه شدن معارف قرآن در رفتار مردم را مهم ترین هدف برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت دانست و گفت: دبیرخانه دائمی نمایشگاه با توجه به ضرورت پشتیبانی تخصصی از آن و بهره گیری از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های فعالان قرآنی تشکیل شده است.
 
امینی با اشاره به وسعت یک هزار متر مربعی نمایشگاه و وجود 700 غرفه در قالب 30 بخش در هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: بزرگترین کاستی در این نمایشگاه این است که برنامه ریزی ها سالانه نیست، هرچند از ماه ها قبل برنامه ریزی شده اما کاری که به صورت سالیانه رصد شود با کیفیت بهتری برگزار می شود.
 
وی با اشاره به فعالیت 57 غرفه در بخش عترت و ولایت و 12 غرفه در بخش جنگ نرم، گفت: نکته برجسته نمایشگاه مشهد نسبت به تهران این است که اینجا نمایشگاه قرآن و عترت است اما با این وجود عمده فعالیت ها در بخش قرآن است.
 
امینی با اشاره به نقش حوزه علمیه در برنامه ریزی و برگزاری نمایشگاه، گفت: حوزه علمیه مشهد در چند بخش به صورت مسقیم و سازمانی و یا با ارائه محصولات خصوصا در مورد سبک زندگی قرآنی حضور فعال دارد.
 
وی ابراز کرد: برای این که بخواهیم معارف قرآن را فرهنگ سازی کنیم بدون مقدمه نمی شود؛ باید دانش این کار کسب شود، بعد تبدیل به رفتار فردی شود، سپس به رفتار جمعی تبدیل شود و هرگاه فکر و ایده ای تبدیل به رفتار اجتماعی شد می توان ادعا کرد که این فرهنگ محقق شده است.
 
نمایشگاه قرآن، فراتر از ظاهر به بطن و متن قرآن بپردازد؛ روند فعلی رضایت بخش نیست
غلامرضا بصیری پور، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: این که سالی یک نوبت نمایشگاه قرآن برگزار شود بسیار امر مقدسی است اما بایستی سطر به سطر نقطه گذاری کرده و هدف نمایشگاه را مشخص کنیم و ببینیم الان در پله هشتم نمایشگاه در کجای کار هستیم و چقدر فراتر از ظاهر قرآن به محتوای آن توجه کرده ایم.
 
وی ادامه داد: این که فلان قرآن با فلان میزان حجم و اندازه در جایی تدوین شده چه گرهی را از کار دنیا و آخرت ما باز می کند که صداوسیما در پوشش خبری نمایشگاه به معرفی آن می پردازد. به جای این ها باید به مسائلی چون ارتباط قرآن با هنر، اندیشه های ناب و نسل جوان توجه شود. همچنین می شود تا نمایشگاه قرآن سال آینده در 110 مسجد مشهد تشکیلات و جلسات قرآنی برگزار و نتایج آن را در نمایشگاه بعد ارزیابی کرد.
 
عضو شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از روند کنونی برپایی نمایشگاه قرآن، بر لزوم توجه به مطالب کمتر پرداخته شده و در عین حال مهم در مورد قرآن تأکید و پیشنهاد کرد: در نمایشگاه سال آینده صد نمره مشخص کنیم در 10 موضوع و شب آخر ببینیم در هر یک از 10 نمره چه نمره ای گرفته ایم.
 
رسانه ها و نهادهای متولی در نگرش خود به قرآن تجدید نظر کنند
بصیری پور ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه، از اصحاب رسانه و دستگاه های متولی که خود را به نوعی خادم قرآن می دانند، خواست تا نگرش خود را به قرآن و نمایشگاه قرآن عوض کنند.
 
وی افزود: قرآن تنها روخوانی و روانخوانی و قرائت نیست؛ فاصله بین این نمایشگاه و نمایشگاه سال بعد باید تمام ابزارهایی که نوعی کمک کننده هستند، گردآوری و تحلیل شود و به جای توجه به کمیت و تعداد غرفه ها به کیفیت بپردازیم.
 
امینی در پایان با اشاره به رشد بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه، یادآور شد: به دلیل در اختیار نداشتن بخشی از فضای فیزیکی نمایشگاه امکان پذیرش برخی متقاضیان فراهم نشد که سبب کاهش غرفه ها شد.
 
معاون مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی خطاب به رسانه ها گفت: از مسؤولان دستگاه های مختلف مطالبه کنید که وظایف خود نسبت به قرآن را چگونه تعریف کرده اند؟ آیا در راستای اهداف سازمانی خود وظیفه ای در زمینه قرآن برای خود دارند؟ به عنوان مثال در زمینه قرآن و پیشگیری از جرم، قرآن و خانواده، قرآن و مسائل شهری./930/پ202/ب
ارسال نظرات