۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۱۷۸۶۶۴
حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد؛

شب قدر شب بیدار شدن است/ ضرورت اصلاح فرد پس از توبه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی به اهمیت توبه و استغفار در شب های قدر اشاره کرد و با بیان این که آیات بسیاری وجود دارد که پس از توبه بر اصلاح انسان تأکید می کند، گفت: شب قدر صرفاً شب بیدار ماندن و احیاء گرفتن نیست بلکه شب بیدار و زنده شدن، درک کردن و فهمیدن است.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم احیای شب 21 رمضان در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: شب قدر شب درک کردن و فهمیدن، شب جبران، اصلاح و بازسازی است؛ شب قدر صرفاً شب بیدار ماندن و احیا گرفتن نیست بلکه شب بیدار و زنده شدن و شب تغییر و بازگشت است.

حجت الاسلام رفیعی سپس به آیه 160 سوره بقره «إِلاَّ الَّذِینَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَیَّنُواْ فَأُوْلَئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛ مگر کسانى که توبه کردند و [خود را] اصلاح نمودند و [حقیقت را] آشکار کردند پس بر آنان خواهم بخشود و من توبه‏پذیر مهربانم» و آیه 39 سورۀ مائده «فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ پس هر که بعد از ستم‏کردنش توبه کند و به صلاح آید خدا توبه او را مى‏پذیرد که خدا آمرزنده مهربان است» اشاره کرد و گفت: در این دو آیه و آیات مشابه خداوند پس از توبه، اصلاح انسان را مورد توجه و تأکید قرار داده است و این در حالی است که ما اکثراً از توبه سخن می گوییم و اصلاح را فراموش کرده ایم.

پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این که اصلاح به معنای برگرداندن هر چیزی به وضعیت طبیعی و قبلی اش است، عنوان کرد: کلمۀ اصلاح در قرآن به سه گروه و مصداق اشاره دارد که این سه مورد اصلاح روابط، اصلاح جامعه و اصلاح فرد هستند.

وی از اصلاح روابط سخن گفت و به آیۀ نخست سورۀ انفال اشاره و بیان کرد: خداوند در این آیه دستور می دهد تا مردم با یکدیگر قهر، کینه و اختلاف نداشته باشند و به عبارتی روابط خود را اصلاح کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ایجاد اختلاف بین مردم یکی از تلاش های جدی شیطان است؛ در روایت تأکید شده است هرگاه دو نفر با هم قهر می کنند بیشترین سود و بهره و خوشحالی نصیب شیطان می شود.

حجت الاسلام رفیعی به آیه 35 سوره نساء اشاره و تأکید کرد: یکی از مهمترین اصلاح ها، اصلاح میان زن و شوهر است؛ اخیرا بحث و موضوع مهمی به نام تهدید نسل و کاهش فرزند در جامعه مطرح و مقام معظم رهبری هم از آن حمایت کردند اما قبل از ایجاد این تهدید، دو تهدید دیگر در خانواده ها و اصلاح روابط وجود دارد که قرآن کریم به هر سه تهدید اشاره و بر حل آن ها تأکید کرده است.

وی با بیان اینکه تهدید تشکیل خانواده نخستین موضوعی است که باید در اصلاح رابطه ها مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: سن ازدواج در کشور افزایش یافته و در برخی از استان ها آمار طلاق از ازدواج بیشتر شده است؛ خداوند در قرآن بر موضوع ازدواج تأکید کرده و با بیان اینکه فقر نباید مانع ازدواج شود تأکید کرده که خداوند به فرد فقیری که ازدواج کند، دارایی و پول عنایت می کند.

کارشناس مذهبی تهدید تحکیم خانواده را به عنوان تهدید دوم معرفی و ابراز کرد: خداوند در آیه 35 سوره نساء تأکید می کند که زن و شوهر با یکدیگر سازش کنند؛ اگر زوجی با هم سازش کردند می توانند با کمترین امکانات مادی هم به زندگی مشترکشان ادامه دهند اما اگر سازش نکردند با بیشترین امکانات مادی هم زندگی جهنمی و تلخی خواهند داشت.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: قرآن کریم تأکید می کند که دعواها را به دادگاه ها نکشانیم و با یک واسطه و حکم آن را حل کنیم؛ بزرگتر ها باید میان زن و شوهر های جوان واسطه شوند و اختلاف آن ها را برطرف کنند.

حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد: بسیاری از طلاق هایی که در جامعه رخ می دهد دارای ریشه و بنیانی سست و ضعیف است؛ ریشه هایی چون سوء تفاهم، سوء ظن، بدبینی و غیره که با یک واسطه قرار دادن برطرف می شده است.

وی اصلاح اجتماع و جامعه را به عنوان دومین اصلاح مورد تأکید قرآن معرفی و بیان کرد: انبیائ الهی می گفتند قصد و هدف ما اصلاح جامعه است؛ همچنین امام حسین(ع) هنگامی که از مدینه به سمت کوفه حرکت کرد فرمودند من برای اصلاح امت جدّم حرکت می کنم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اصلاح جامعه یعنی اینکه منکر در جامعه از بین برود، بی حیایی، بی حجابی، روزه خواری های علنی و غیره از جامعه حذف شوند و محیط جامعه را پاک و سالم نگه داریم.

حجت الاسلام رفیعی از بی حجابی موجود در جامعه انتقاد کرد و گفت: امروزه حجاب و عفت در جامعه و در فرودگاه ها، بازارها و حتی ادارات زننده و نامناسب است و در این میان تذکر و پی گیری ای هم صورت نمی گیرد و گاهی ما به جای نهی از منکر، این افراد را تشویق کرده و از محجبه ها بیشتر تحویلشان می گیریم.

پژوهشگر حوزوی به نامۀ امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و با بیان اینکه این نامه باید الگوی مدیران اجرایی جامعه قرار بگیرد، گفت: امام علی(ع) در بخشی از این نامه به مالک اشتر سفارش می کنند که مالیات را از اهلش و توانمندها بگیر، شهرها را آباد و اصلاح کن، به اصلاح اهالی شهر بپرداز و در راه خدا با دشمن به جهاد برخیز.

وی با بیان اینکه  اصلاح فردی سومین اصلاح مورد تأکید قرآن است، تصریح کرد: اصلاح یک گام بعد از توبه قرار دارد، انسان باید آنچه را که در او موجب گناه بوده است را کنار بگذارد.

استاد حوزه و دانشگاه به بیان شرایط و ملزومات اصلاح فردی پرداخت و تأکید کرد: در مرحله اول انسان باید گناه را بشناسد، آن را توجیه نکند، قصد ترک آن را داشته باشد و در نهایت از آن مراقبت کند. /9312/پ201/ب

ارسال نظرات