۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۷۸۹۹۸
آیت‌الله سبحانی:

امت اسلامی امت مرحومه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه امت اسلامی امت مرحوم است با اشاره به روایتی از امام علی‌(ع)،‌ گفت: خداوند به واسطه پیامبر اکرم‌(ص) و استغفار ملت‌های مسلمان را عذاب نمی‌کند.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد به تفسیر آیات «وَلَوْ نَشَاء لَطَمَسْنَا عَلَى أَعْیُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّى یُبْصِرُونَ»، «وَلَوْ نَشَاء لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَى مَکَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِیّاً وَلَا یَرْجِعُونَ» و «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ» از سوره مبارکه یاسین پرداخت.

 

وی در ادامه با بیان اینکه امت اسلامی امت مرحومه است، گفت: البته امت‌های دیگر هم امت مغضوبه نبودند و امت‌های مرحومه بودند، چراکه رحمت حق‌تعالی شامل همه امت‌ها است، اما در عین حالی که رحمت الهی اعم است، امت اسلامی را امت مرحومه می‌گویند.

 

وی افزود: حق‌تعالی آن عذاب‌هایی که در امت‌های پیشین بوده مانند نابودی سراسری با صیحه آسمانی و یا زلزله‌های ناگهانی و یا غرق شدن در آب نسبت به امت اسلام روا نخواهد داشت، چراکه به پیامبر اکرم‌(ص) فرمود «تا زمانی که تو در میان این امت هستی، آنان را عذاب نخواهیم کرد».

 

این مرجع تقلید ادامه داد: امام علی‌(ع) از پیامبر اکرم‌(ص) تا زمانی که زنده بودند و دیگر استغفار به عنوان دو امنیت در روی زمین نام بردند که خداوند متعال به واسطه آن دو، ملت‌های مسلمان را عذاب نمی‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه خدا در آیات 66، 67 و 68 سوره یاسین قدرت خود را بیان می‌کند، اظهار کرد: خداوند به پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید «ما اگر بخواهیم چشم مشرکان را کور می‌کنیم و نیز می‌توانیم آنها را در همان جایی که هستند مسخ کنیم و لباس بوزینه و سگ به آنان بپوشانیم».

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید «هنگامی که مشرکان مسخ شوند، نه توان جلو رفتن دارند و نه برگشتن به عقب، کما اینکه امت‌های پیشین را مسخ کردیم»، برای توضیح بحث داستان آن جماعتی را که در روز شنبه به صید ماهی پرداختند و مسخ شدند تعریف کرد.

 

وی گفت: این جمعیت قرار بود روزهای شنبه به صید ماهی نپردازند اما از روی کلاه شرعی ماهی گرفتند، در کنار دریا جدول‌هایی درست کردند که وقتی آب دریا به صورت مد بالا می‌آمد، ماهی‌ها وارد این جدول‌ها می‌شدند و وقتی جذر می‌شد با درپوش این جدول‌ها را بسته و ماهی‌ها را یکشنبه شکار کردند که خدا همه آنها را به بوزینه تبدیل کرد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ» ابراز کرد: هرچه انسان پیرتر شود، عقل، فکر و درایت خود را از دست می‌دهد، همه مفسران این آیه را این‌گونه معنا کرده‌اند اما در اینجا اشکالی وجود دارد و آن این است که ارتباط این آیه با دو آیه پیشین مشخص نیست، در حالی که باید این ارتباط محفوظ باشد.

 

وی متذکر شد: دو آیه قبلی درباره مشرکان بود که خداوند طی آن فرمود «اگر بخواهیم مشرکان را در جا، کور و مسخ می‌کنیم»، اما اینکه بعد بگوید هرکس را بیشتر عمر دهیم به دوران بچه‌گی برمی‌گردانیم، چه ارتباطی به آیه‌های پیشین دارد، باید بررسی شود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه نعمره را باید به همان حالت باقی گذاشتن معنا کرد، گفت: این آیه می‌گوید سه گونه با مشرکان معامله می‌کنیم، چشمشان را کور می‌کنیم، آنان را مسخ می‌کنیم و به همین حالت می‌مانند تا هلاک شوند.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: از این سه آیه این‌گونه برمی‌آید که خداوند می‌فرماید اگر آن کسی را که به او بقا دادیم و شرک ورزید، کور و مسخ نکردیم، «و من نعمره» این‌ها «ننکسه فی الخلق» می‌شوند، آفرینش اینها را خاموش می‌کنیم و نابود می‌شوند./920/پ202/ج

ارسال نظرات