۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۷۹۵۶۰
آیت‌الله مظاهری:

فرزندان بر اساس شخصیت‌بخشی و ادب‌آموزی تربیت شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که والدین وظیفه دارند فرزندان خود را باادب و به دور از شایعه و تهمت تربیت کنند و با تأکید بر این‌که فرزند باید در جامعه شخصیت داشته باشد، گفت: دختر و پسر ما باید شخصیت اجتماعی داشته باشد و با این شخصیت وارد اجتماع شود.
حضرت آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری،‌ رییس حوزه علمیه اصفهان، دوشنبه در بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حکیم گفت: باید فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که اگر در جامعه به پستی رسیدند آن پست آن‌ها را مغرور نکند تا بخواهند زیردست خود را توهین، سرزنش و حرف تندی بزنند و نمی‌توان در سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) اهانت به زیردست را یافت.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که برخی هنگامی به مقام می‌رسند طرز نشستن یادش می‌رود و به زیردست خود توهین می‌کند، ادامه داد: گناه توهین به زیردست به قدری بزرگ است که در روز قیامت آن فرد را با خواری و ذلت به جهنم پرتاب می‌کنند.

وی گفت: هر چه درخت میوه بار بیشتری دهد، سربه‌زیرتر می‌شود و هر چه فرد دارای این ویژگی نباشد، هم در نامه عمل او و هم در نامه عمل پدر و مادر نوشته می‌شود، ما باید فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که اصلا فحش بلد نباشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری تهمت، غیبت، شایعه‌پراکنی، خنده‌های گناه‌آمیز و مانند آن از نمونه‌های گناه فرزندان امروز خواند و ابراز کرد: نماز و روزه فرزند در نامه عمل انسان نوشته می‌شود، مسؤولیت سنگین است،‌ نباید در خانه‌ها گناهان زبانی وجود داشته باشد.

غیبت والدین به سختی از ذهن فرزند پاک می‌شود

وی ادامه داد: اگر مادر مرید روحانیت باشد آن در فرزند تأثیر دارد، فرزند عاقبت در خانواده بیان پیدا می‌کند و تن صدایش و استخدام لغاتش شبیه خانواده می‌شود اما واجب است که والدین به ویژه مادر به تن صدا و به کلمات و به لهجه رنگ دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: قرآن می‌فرماید اگر فرد غیبت کند، مانند این است که گوشت برادر مرده خود را خورده است، انسان نباید برای غیبت خود توجیه مانند این‌که غیبت آن فرد جایز است، درست کند.

وی گفت: در جلساتی که با حضرت امام(ره) داشتیم و درباره مسائل سیاسی سخن می‌گفتیم اگر حرفی پیش می‌آمد که شبهه غیبت داشت،‌ امام(ره) ناراحت می‌شدند و می‌گفتند که این حرف‌ها برای چه زده می‌شود، ما اگر انقلابی هستیم دیگر از امام(ره) که انقلابی‌تر نیستیم.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که اگر انسان درباره فردی یا قشری همچون روحانیت بدبینی ایجاد کرد، دیگر نمی‌توان آن غیبت را از ذهن فرزند پاک کرد، ادامه داد: انسان هر چه بگوید فیلم و صوتش در ذهن فرزند است و پاک کردن آن بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: حرف‌های گناه‌آمیزی که اکنون در میان مردم است و در میان روزه‌گیران رواج دارد، بیشتر تهمت و پس از آن غیبت است، فرزند هم اگر بزرگ شد، به تربیت والدین خود تهمت‌زن می‌شود.

شایعه‌پراکنی از نظر قرآن کریم

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به شایعه‌پراکنی برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها بیان کرد: شایعه‌پراکنی به جایی می‌رسد که ناگاه به همسر پیامبر(ص) تهمت زدند، اگر آیات افک در سوره نور نبود، آبروی پیامبر(ص) و اسلام رفته بود، پیامبر(ص) به قدری ناراحت شد که با هیچ کس ملاقات نمی‌کرد.

وی گفت: قرآن ماجرای افک را نقل می‌کند برای این‌که بگوید اگر ما شایعه‌پخش‌کن شدیم، دیگر قدرت نگهداری زبان خود را نداریم و حتی پشت سر مراجع هم شایعه‌پراکنی می‌کنیم، ما گاه قربةالی‌الله تهمت و غیبت می‌زنیم و پشت سر مرجع تقلید در ماه روزه سخن می‌گوییم.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: ما گاه سرخود از خودمان دلایلی می‌آوریم که غیبت را جایز و تهمت را واجب می‌دانیم، ابتدا باید خود ما باید زبان‌نگه‌دار باشیم تا فرزندان ما یاد بگیرند و همچنین از حرف‌های لغو باید پرهیز کرد.

وی با اشاره به این‌که باید به فرزند شخصیت داد و ادب آموخت، افزود: والدین بدانند تا فرزند شخصیت نداشته باشد نمی‌تواند در جامعه مفید واقع شود یا این‌که عفت خود را حفظ کند و این امر بسیار مهم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: درباره آداب‌آموزی کتاب‌های بسیاری همچون آداب‌الشریعه مرحوم فشارکی و حلیةالمتقین علامه مجلسی نوشته شده است و این آداب را باید به فرزند خود آموخت.

تسلط بر اعصاب در حرف زدن از توصیه‌های قرآن درباره سخن گفتن است

وی با تأکید بر این‌که فرزند باید مؤدب به جامعه وارد شود،‌ اظهار کرد: دختر و پسر ما باید شخصیت اجتماعی داشته باشد و با این شخصیت وارد اجتماع شود، وگرنه اگر دختر یا پسری بدون شخصیت باشد، یک بی‌سروپا و از اراذل و اوباش می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: یکی از بخش‌های ادب‌آموزی زبان فرزند است، فرزند در خانواده تن صدای خانواده را می‌گیرد و همچنین الفاظ خانواده را فرامی‌گیرد، یک فرد دهاتی تن صدای روستایی و الفاظ روستایی را به کار می‌برد و این نشان‌دهنده تأثیر محیط است.

وی گفت: باید فرد به گونه‌ای تربیت شود که پررو نباشد اما خجالتی هم نباشد، زیرا اگر پررو باشد آبروی خود را به باد می‌دهد و اگر خجالتی باشد، نمی‌تواند حرفش را بزند و حقش را بگیرد به همین دلیل باید حد وسط مراعات شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان تسلط بر اعصاب، شمرده شمرده و رعایت حد توسط در هنگام سخن گفتن را از توصیه‌های قرآن دانست و اظهار کرد: مهم این است که محتوای سخنان فرزند گناه همچون غیبت یا دروغ نباشد، اگر پشت سر کسی حرف زد باید به صورت جدی جلوی او را گرفت.

وی گفت: زبان باید نرم و بدون مردم‌آزاری باشد، گاه بچه دو سه ساله است اما با زبان خود مردم‌آزار است و این تأثیر محیط خانواده است، اگر فرزند غیبت کرد چون به تکلیف نرسیده گناه نکرده اما وظیفه نهی از منکر همچنان واجب است.

ادب را با مهربانی و تلطف به فرزندان خود بیاموزیم

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: اگر فرزند غیبت یا شایعه‌پراکنی کرد و به تکلیف نرسیده گناه در کارنامه او نوشته نمی‌شود اما آن گناه در نامه عمل پدر و مادر نوشته می‌شود و فرد باید توبه کند جدای از این‌که وظیفه نهی از منکر دارد.

وی ابراز کرد: فرد باید به گونه‌ای فرزند را تربیت کند که زبان فحش و زبان غیبت نداشته باشد، اگر خواهر و برادر با یکدیگر دعوا می‌کنند پدر و مادر نباید دعوا کنند و باید نزاع را رفع کنند و باید بدانند این نزاع کار حیوانات است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که اگر فرزند از همان ابتدا ظالم شد، هر چه بزرگ‌تر شود ظالم‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ‌دزد، شترمرغ‌دزد می‌شود و گناه دزدی و ادب نیاموختن به فرزند در نامه عمل والدین نوشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرزند ادب را رعایت نکرد باید با تلطف و مهربانی به او آموخت و جلوی او را گرفت باید به فرزند آموخت که اگر شخصیت می‌خواهد باید خود دارای شخصیت باشد، گاه فردی پست مهمی می‌یابد اما شخصیت زیردستان خود را خرد می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که امیرمؤمنان(ع) در برابر کوچک‌ترها فوق‌العاده تواضع داشتند، بیان کرد: امام رضا(ع) وقتی به مشهد آمدند، مأمون برای وی تشریفات ولایت عهدی درست کرد و امام از این موضوع رنج می‌برد، امام رضا(ع) مقید بود که با غلامان غذا بخورد./914/پ201/س

ارسال نظرات