۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۸۱۱۳۴
عضو جامعه مدرسین:

راه‌حل بحران مصر اتحاد و تفاهم علما و عقلای این کشور است

خبرگزاری رسا‌ ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم علت سقوط دولت مرسی را بی توجهی به الزامات انقلاب این کشور دانست و به علما و عقلای مصر پیشنهاد کرد برای حل این بحران گردهم بیایند و گفت: تفاهم این افراد راه گشا خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين موسوي اصفهاني حجت الاسلام و المسلمين سيد مصطفي موسوي اصفهاني

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، راه حل برون رفت مصر از این بحران را گرد هم آمدن علما وعقلای آن کشور دانست و اظهار داشت: اگر اینها دور هم بنشینند، به تفاهم و نقاط مشترکی برسند می تواند برای برطرف شدن این مشکل راه گشا باشد.

وی با بیان این که ادامه این کشمکش ها موجب کشته شدن تعداد بیشتری از مردم مصر خواهد شد، گفت: علمای دلسوز و مردم متدین مصر باید همان گونه که توانستند با اتحاد خود طاغوت 30 ساله را سرنگون کنند بار دیگر مصر را نجات دهند؛ برای این انقلاب خون های زیادی ریخته شد نباید بگذارند حاصل این همه زحماتی که متحل شدند به باد برود.

مدیر حوزه علمیه استان همدان در تشریح دلیل کشیده شدن فرجام انقلاب مصر به نقطه کنونی، بیان داشت: رییس جمهور منتخب مردم مصر نتوانست بر سر خواسته انقلابی ها استقامت کند و از نقاط قوتی که انقلاب به دست وی سپرده بود استفاده کند؛ پیام ملت مصر از ابتدا علیه صهیونیست ها، آمریکا و استکبار جهانی بود اما رییس جمهور برخلاف آنها به این سمت گرایش پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی یکی از اهداف مردم مصر در برپایی انقلاب را مبارزه با صهیونیست ها دانست و گفت: اما رییس جمهور آنها به اسرائیل سفیر فرستاد و در نامه ای که منتشر شد از آنها تجلیل کرد.

وی مخالفت مرسی با جریان سوریه را نوعی همراهی با آمریکایی ها عنوان کرد و ابراز داشت: رییس جمهور مصر فکر می کرد می تواند با کنار آمدن با دشمنان قدرت خود را حفظ کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باز گذاشتن دست سلفی ها از سوی دولت در ترور و کشتار مردم را یکی از عوامل اختلافات داخلی مصر دانست و گفت: در قضیه شهید کردن آن عالم شیعی دولت مصر اگر نخواهیم بگوییم که چراغ سبز نشان داد حداقل می توان گفت هیچ عکس العملی نشان نداد.

مدیر حوزه های علمیه همدان یکی از اشتباهات مرسی را کنار گذاشتن دوستان خود دانست و خاطرنشان کرد: حمایت از مخالفان سوری نوعی دهن کجی غیر مستقیم به ایران و انقلاب اسلامی بود؛ دیپلمات‌ها وقتی به کشورهای دیگر می روند سعی دارند عواطف، احساسات و مذاهب مردم آنجا را محترم بشمارند و طوری صحبت کنند که باعث ناراحتی نشوند اما رییس جمهور مصر در اجلاس غیر متعهدها این نکته را رعایت نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی ادامه داد: مجموعه این عوامل موجب شد مردم مصر کم کم دو گروه شدند و در این میان دشمن نیز سوء استفاده کرد و ارتش به میدان آمد و مردم را ناجوانمرادنه به خاک و خون کشید.

وی در مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب مصر، گفت: ما باید خدا را شکر کنیم که انقلاب ما برآمده از حوزه و علمای دین است که در رأس آنها امام(ره) قرار داشت؛ مسأله ولایت فقیه که ائمه اطهار(ع) برای ما به ودیعه گذاشتند چقدر کارساز است؛ باید به این نقاط قوتی که انقلاب ما نسبت به مصر دارد توجه کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرایط مصر را سخت و جانگذار توصیف کرد و ابراز داشت: وضعیت این کشور باعث تأسف و تأثر است؛ از خدا می خواهیم هرچه زودتر این برادر کشی ها در ممالک اسلامی با ظهور امام عصر(عج) خاتمه پیدا کند و اگر آمدن حضرت در این زمان به صلاح نیست یک راه فرجی عنایت فرماید./928/ت302/ج

ارسال نظرات