۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۱۸۲۰۲۴
آیت‌الله مظاهری:

تاخیر در ازدواج عامل بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که وراثت در سعادت و شقاوت فرزند مؤثر است، خواستاری برگزاری کلاس‌هایی برای زوجین درباره نقش و اهمیت وراثت در تربیت و پرورش فرزند شد.
حضرت آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز صبح در درس اخلاق خود که در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد، با اشاره به این‌که وراثت در سعادت و شقاوت فرزند مؤثر است، ادامه داد: از نظر شکل و شباهت نیز قانون وراثت درباره فرزندان جاری است، به طور حتم از نظر صفات رذیله یا حسنه صفات پدر و مادر به فرزند انتقال می‌یابد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که کم پیدا می‌شود، فرد حسود، فرزندش حسود نباشد یا فرد سخاوتمند فرزند سخی نداشته باشد، اظهار کرد: خلاف این مطلب استثنا است و کم می‌شود که این قانون تغییر یابد، مگر این‌که قانون‌های تربیتی دیگر در این زمینه جاری شود.

وی بیان کرد: پسر یزید، پدرش یزید و جدش معاویه است، اما کارش به جایی رسید که بعد از مرگ یزید وقتی خلیفه شد، او به مسجد رفت و بعد از نماز منبر رفت و به صراحت بر معاویه و یزید لعنت فرستاد و خلافت را خاص ائمه(ع) دانست که گفته می‌شود این امر ناشی از تأثیر معلم بوده است.

ضرورت و اهمیت کلاس‌های آموزشی برای زوجین

حضرت آیت‌الله مظاهری قانون وراثت را علت تامه سعادت و شقاوت ندانست و ابراز کرد: از این رو که قانون وراثت علت تامه نیست، می‌توان آن را خنثی کرد و روایت «السعید سعید فی بطن امة و الشقی شقی فی بطن امه» ناظر به این است که صفات مادر در فرزند تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: روانشناسان به قانون وراثت اهمیت بسیاری می‌دهند و از این رو وظیفه سنگینی برای پدر و مادر به وجود می‌آید که زن و شوهر پیش از تولد فرزند اقدام به خودسازی کنند و ای کاش یک کلاس‌های آموزشی برای اشاره به اهمیت قانون وراثت گذاشته شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: پسر و دختر پیش از ازدواج آزمایش خون می‌دهند و درباره مسائل جنسی و ازدواج آموزش می‌بینند، امیدواریم که کلاس‌هایی برای آموزش نقش وراثت به فرزندان گذاشته شود.

وی بیان کرد: کم پیدا می‌شود که مادری لاابالی دختر با حیا و عفیف به جامعه تحویل دهد، در روایت است که افراد برای ازدواج از گل‌های درون منجلاب پرهیز کنند و این‌ گل‌ها را دختر زیبایی که در خانه فاسد و فاجر پرورش یافته گفته‌اند.

حضرت آیت‌الله مظاهری به کتاب‌هایی که درباره آداب مجامعت و انعقاد نطفه پرداخته‌اند، اشاره کرد و گفت: ائمه(ع) این مسائل را به شیعه یاد داده‌اند که پدر و مادر برای تربیت فرزند وظایفی بر عهده دارد، این خود نشان‌دهنده این است که قانون وراثت از اهمیت بسیاری برخودار است.

دختر‌ها و پسرها زود ازدواج کنند

وی تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی تأکید کردند که اگر کسی برای خواستگاری آمد و اخلاق و دین داشت به او زن دهید، زیرا در غیر این صورت فتنه و فساد به وجود می‌آید، ما در ازدواج اخلاق و دین می‌خواهیم و این امر به اهمیت قانون وراثت اشاره می‌کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که معنای دیگر این روایت آن است که دخترها را زود شوهر دهید، ادامه داد: اگر دختر در خانه بماند، مایه و زمینه فساد به وجود می‌آید، که اکنون متأسفانه خیلی از دخترها به دلیل رفتن به دانشگاه دیر ازدواج می‌کنند.

وی گفت: اکنون متأسفانه فتنه فساد اخلاقی بدتر از فتنه‌های دیگر شده است، اکنون متأسفانه فساد اداری، فساد اقتصادی و فساد اخلاقی به جامعه آسیب زده است، بی‌بند و باری جوانان و دانشگاهی‌ها اکنون مایه فساد بسیار شده است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: پسران و دختران باید زود ازدواج کنند، «و أنکحوا الایامی» تنها وظیفه پدر و مادر نیست، وظیفه دولت هم هست، اگر کسی نکرد، وظیفه همه اجتماع است و همه در این موضوع مسؤول هستند.

وی قانون دیگر تربیت فرزند را قانون تغذیه خواند و بیان کرد: لقمه حرام نیز در تربیت فرزند تأثیر بسیاری دارد، گاه فردی لقمه حرام مصرف می‌کند تا جایی که گفته شده فرزند او شبیه به حرام‌زاده‌ها می‌شود./914/پ202/ج

ارسال نظرات