۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۸۲۰۵۴
کارشناس مباحث فرهنگی؛

دشمنان راه نفوذ در کودکان را خوب یاد گرفته‌اند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث فرهنگی گفت: وقتی برخی دفترها و لوازم‌التحریر را در مغازه، به بچه‌ها نشان می‌دهیم، اصلاً رغبتی برای خرید آن‌ها ندارند و گاهی صراحتاً می‌گویند: نه این‌ها را نمی‌خواهم.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید هادی عظیمی، کارشناس حوزوی مباحث فرهنگی، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث لوازم‌التحریر پرداخت و گفت: کودکان با استعدادهایی که دارند، مستعد رشد و تعالی هستند؛ تا به جایی برسند که صفات الهی در آن‌ها رشد کند و مثل خدا شوند.

وی افزود: هدف آفرینش، همین است که انسان صفات خدا را در خودش پرورش دهد و مثل او شود، باید بچه‌هایی را که خدا به دست ما سپرده است، به سمتی که خودش از ما خواسته، حرکت بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: همین بچه‌ها، از طرفی هم مستعد سقوط و حیوانی شدن هستند؛ یعنی والدین اگر مراقب نباشند و تربیت را به گونه‌ای انجام ندهند که بچّه‌ها رشد کنند، از همان کودکی در مسیر سقوط قرار می‌گیرند و به سمت سبک زندگی غربی می‌روند، زیرا شکی نیست که امروز، دشمنان ما در تلاشند که این روح الهی را از فرزندان ما بگیرند و آن سبک زندگی غربی و حیوانی را به آن‌ها بدهند.

وی ادامه داد: متأسفانه راه‌های نفوذ به زندگی آن‌ها را هم یاد گرفته‌اند، چیزی که ما از آن غافل هستیم، آن‌ها خیلی دقیق و ظریف برنامه ریزی کرده‌اند که چگونه به دل بچه‌ها نفوذ کنند؛ از طریق اسباب بازی، فیلم، انیمیشن، تصاویر نقاشی، کتاب داستان‌ها یا حتی داستان‌هایی که برای آن‌ها تهیه می‌کنند و از جمله فرم لباس‌ها و کفش‌هایی که به بازار می‌فرستند.

وی ابراز داشت: این‌ها در حقیقت، غفلت‌هایی است که ما در درباره بچه‌هایمان اعمال کردیم؛ یعنی حواسمان نبوده که این بچه، چه تصویری روی کتاب و جعبه مداد رنگی‌اش است، ما فکر می‌کردیم این تصویر، هیچ نقشی ندارد، در حالی که حاوی پیام است، با هر نگاهی که کودک به این تصویر می‌کند، یک پیام دریافت می‌کند؛ در واقع این تصاویر کودکان ما را تربیت می‌کنند و سبک زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهند.

حجت‌الاسلام عظیمی تأکید کرد: متأسفانه این لوازم، در بازار، خیلی زیاد است، دلیل اصلی آن هم نقشه و طرح دشمنان است؛ آن‌ها از هر راهی وارد می‌شوند، از جمله اینکه نسل آینده را برده خودشان کنند، این را نباید غفلت کرد، باید با این مساله به صورت جدی برخورد کرد، دشمنان، به این سمت آمده‌اند و واقعاً خبره و کارشناسانه، راه دست یابی به دل و قلب کودکان ما را در دست گرفته‌اند.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: علت دوم این است که بچه‌های ما نیاز به لوازمی دارند که جذّاب باشد، جذّابیّت این لوازم، مزید بر علت است، باید مسئولین و تولید کنندگان، لوازمی که جذّابیّت داشته، اما پیام منفی نداشته باشد، برای بچه‌ها تولید کنند، یا پدر و مادر، لوازم شیک و زیبا برای بچه‌ها بگیرند، امّا منفی نباشد.

وی ابراز داشت: علت سوم کثرت این لوازم، «سودجویی» است؛ بعضی از تاجران و کاسبانِ غافل، نمی‌دانند که این‌ها چه تأثیرات مخربی دارد، حتی نمی‌دانند که خرید و فروش این لوازم به فتوای همه علما، حرام است، از این باب که جزو کتب ضاله است، همچنین نگهداری‌ آن و پولی که از فروش آن به دست می‌آید، حرام است، باید این‌ها را بگوییم و همه بدانند، تا غفلت از بین برود.

این کارشناس حوزوی با بیان علّت دیگری افزود: علت چهارم، نبودن جایگزین مناسب برای این‌ها است؛ متأسفانه دشمنان، لوازم جذاب تولید می‌کنند، اما در داخل، این لوازم به صورت جذاب تولید نمی‌شود؛ مثلاً دولت خیلی از دفترها را به صورت ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهد، اما وقتی نگاه می‌کنیم، اصلاً جذابیت و کیفیت ندارند.

وی ادامه داد: به گونه‌ای که وقتی این دفترها را در مغازه، به بچه‌ها نشان می‌دهیم، اصلاً رغبتی برای خرید آن‌ها ندارند و گاهی صراحتاً می‌گویند: نه این‌ها را نمی‌خواهم، دولت می‌تواند نصف این مقدار را تولید کند، اما با کیفیت و جذابیت بیشتر، قیمت هم بیشتر باشد، بهتر از این است که بچه‌ها به سمت لوازم‌التحریر غربی بروند.

وی در پایان گفت: هشتاد درصد لوازم‌التحریری که در بازار است، وارداتی است، در حالی که نود درصد طرح‌هایشان، مبتذل است و بدون هیچ مجوزی وارد کشور می‌شود، متأسفانه بعضی از وزارت خانه‌های دولتی هم که باید نظارت داشته باشند، وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند، به نحوی که هشتاد درصد این لوازم، از طریق دولت مجوز ورود می‌گیرند. /9194/پ202/ع

ارسال نظرات