۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۸۲۱۴۰
رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها:

دین ضمانت اجرایی اخلاق به حساب می‌آید

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها دین را ضمانت اجرایی اخلاق برشمرد و در این باره بیان داشت: انسانی که پایبند دین و یک شریعت باشد در انجام هر عملی دستورات دینی را ملاک کار خود قرار می‌دهد.
حلمي، رييس مرکز گفتگوي اديان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها در سومین نشست نقش دین در ارتقاء ارزش‌های اخلاقی و انسانی که صبح روز 6 شهریورماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، یکی از اصولی‌ترین روش برای بحث را تعریف و توصیف کلید واژه دانست و گفت: تعریف دین در فرهنگ، مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای جامعه است، و اخلاق فردی و اجتماعی نیز برشمرده می‌شود.
وی در ادامه دین را مجموعه‌ای از عقاید و مقررات دانست و ابراز داشت: دین و مقررات حاکم در یک جامعه برای ایجاد نظم و پرورش انسان است و گاهی حق است و گاهی نیز باطل.
حلمی با بیان این‌که ارزش عبارت‌ است از چیزی که مقبول و مورد پذیرش جامعه باشد و اخلاق بر وزن افعال بوده و از واژه خلق است که مجموعه حالات درونی یک فرد را نشان می‌دهد گفت: ارزش اخلاقی فرادینی است و هر انسانی که در وجود خود فطرتی پاک داشته باشد واژه‌هایی چون عدالت، کرامت و مهربانی را ارج می‌نهد.
وی دین را ضمانت اجرایی اخلاق برشمرد و در این باره بیان داشت: انسانی که پای‌بند دین و یک شریعت باشد در انجام هر عملی دستورات دینی را ملاک کار خود قرار می‌دهد.
رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها ارزش اخلاقی در سکولاریسم را جبنه سود آوری برای فرد دانست و گفت: در تمام ادیان برای فضائل و رذیلت‌های اخلاقی پاداش و جزاء در نظر گرفته شده است و این عمل ضمانت اجرایی ارزش‌های اخلاقی است.
حلمی در خصوص پژوهش‌های دینی بیان داشت: با پژوهش‌های گوناگون دینی می‌توان به ارزش و دستورات دینی پی‌برد، زیرا این دستورات، دستورات اخلاقی مشترکی در تمام ادیان است./9599/پ202/ص
ارسال نظرات