۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۱۸۲۶۳۹
کارشناس مسائل دینی:

منشأ عرفان‌های نوظهور آرزوهای باطل‌محور است

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه با اشاره به این‌که آرزوهای باطل و طولانی سبب کاهش عمل انسان می‌شود، گفت: در برخی از عرفان‌های کاذب یک ‌شبه انسان را می‌خواهند به ملکوت اعلی برسانند در حالی که باید زحمت بسیار کشد.
 معنويت‌هاي نوظهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام احمدرضا فلاح، کارشناس و مبلغ حوزوه علمیه، شب گذشته در مراسم عزاداری شهادت امام ششم حضرت امام صادق(ع) که در حسینیه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: بسیاری از عرفان‌های کاذب از آمال و آرزوهای کاذب نشأت می‌گیرد، این عرفان‌های کاذب در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی منشأ آمال و آرزوهای طولانی است.

حجت‌الاسلام فلاح خاطرنشان کرد: برخی با ادعای عرفان می‌گویند انسان پس از این‌که به حقیقت رسید دیگر لازم نیست شریعت داشته باشد،‌ این یک نوع صوفی‌گری است، عرفان‌های کاذب نیز با ادعای عرفان در انسان آرزوهای بسیار می‌پرورانند.

وی با مقایسه عرفان‌های کاذب و صوفی‌گری خاطرنشان کرد: عرفان‌های کاذب فعلی هم به مراتب بدتر از صوفی‌گری است و فرد یک شبه می‌خواهد به ملکوت اعلی برسد، غافل از این‌که باید زحمت بسیار و از راه صحیح بکشد.

وی اظهار کرد: یکی از آثار آمال و آرزوهای طولانی فراموش شدن مرگ است، اگر انسان آرزوی فرزندی که سرباز امام صادق(ع) بشود را دارد باید شرایط آن را فراهم کند، دامان پاک، رحم پاک، صلب پاک و لقمه پاک برخی از این شرایط است.

وی افزود: امام علی(ع) در بیانی می‌فرمایند که آرزو خدعه‌گر، ضرررسان و مغرورکن است، بسیاری با پروراندن آرزوهای باطل از امل و آرزوی اصلی خودشان باز می‌مانند، یکی از مفسده‌های آرزوهای باطل این است که انسان را از عمل اصلی خود باز می‌دارد.

کارشناس و مبلغ حوزوی با بیان این‌که ما اگر امید و آرزویی داریم باید به خداوند متکی باشیم، خاطرنشان کرد: کسی که تنها به آرزوی صرف بسنده می‌کند، بداند که آن آرزوها وی را فریب خواهد داد.

وی گفت: امام علی(ع) در بیانی می‌فرمایند که دروغ‌گوترین چیزها همین آمال و آرزو است و اگر آمال و آرزو کم‌اهمیت بود، احادیث بسیاری درباره آن گفته نمی‌شد، در حدیث دیگری آمده است که آرزو، عمل انسان را فاسد می‌کند.

حجت‌الاسلام فلاح ابراز کرد: در حدیث دیگری تکیه به آرزو را ناشی از حماقت دانسته‌ شده است، البته باید توجه کرد انسان به آمال و آرزو زنده است، بحث ما آمال و آرزویی است که دست‌نایافتنی است یا در حد توان انسان نیست.

وی با اشاره به این‌که شیطان هر کس با یک روشی به دنبال برآوردن آرزوها است، اظهار کرد: شیطان برای انسان زمینه آرزوهای طولانی و دراز را فراهم می‌کند، در روایتی دیگر امام علی(ع) آمال و آرزوی مذموم را از دین نمی‌دانند.

کارشناس و مبلغ حوزوی تأکید کرد: خوب است انسان در ابعاد معنوی انسان آرزوهای بالایی داشته باشد، سربازی امام زمان(عج) و رسیدن فرج ایشان از بهترین و پرارزش‌ترین آرزوهای معنوی است./914/پ202/س

ارسال نظرات