۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۸۳۶۴۰
رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس:

مسجد سنگر مقابله با ناتوی فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نقش مساجد در مقابله با هجمه فرهنگی غرب اشاره کرد و گفت: ایشان نسبت به ناتوی فرهنگی که در مقابل کشورهای اسلامی و به خصوص ایران شکل‌گرفته هشدار داده‌اند و مساجد را سنگری برای مقابله با این ناتوی فرهنگی می‌دانند.
دکتر لاله افتخاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه مرحله پنجم ششمین دوره آموزشی «اندیشه های آسمانی» که در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، رسالت کانون‌های مساجد را تبدیل مساجد امروز به مساجد صدر اسلام به عنوان پایگاهی برای جهاد و فعالیت‌های اجتماعی  دانست و گفت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، وجود کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

افتخاری با اشاره به نقش مساجد در دوران انقلاب و دفاع مقدس، اظهار داشت: در مقابل مسجد جامع خرمشهر که پناهگاه بزرگ برای مردم و همچنین پایگاهی برای مقاومت مردم در مقابل سقوط شهر بود، امروز مساجد از این نقش خود که سنگری برای مقابله با ناتوی فرهنگی است فاصله گرفته‌اند و این رسالت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که این امر را احیا کند.

وی تصریح کرد: در گذشته دشمن از ناتوی نظامی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کرد ولی وقتی این ناتوی نظامی تأثیر خود را از دست داد، رویکرد خود را از نظامی به فرهنگی تغییر دادند که این حوزه به مراتب از هجوم نظامی پیچیده‌تر است.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نقش مساجد در مقابله با هجمه فرهنگی غرب اشاره کرد و بیان داشت: ایشان نسبت به ناتوی فرهنگی که در مقابل کشورهای اسلامی و به خصوص ایران شکل‌گرفته هشدار داده‌اند و مساجد را سنگری برای مقابله با این ناتوی فرهنگی می‌دانند همان طور که فرمودند: «شیطان، سواره نظام و پیاده نظام خود را بسیج کرده» همچون شبکه‌های ماهواره‌ای که امروز به زبان فارسی و با استفاده از فریب‌خوردگان داخلی اداره می‌شود.

وی افزود: امروز از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و ارائه سبک زندگی‌های بسیار جذاب و با القاء ذائقه‌های شیطانی، بی‌عفتی ، اسراف،  مصرف‌گرایی ، دوری از فرهنگ الهی، شکستن حریم‌ها، تخریب اعتقادات مذهبی، اصالت تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و بسیاری از آفات اعتقادی دیگر سعی در نفوذ و تأثیرگذاری بر سبک زندگی مسلمانان را دارند.

این فرزند شهید با بیان این که شما فعالان کانون‌های مساجد باید در مقابل غارت‌گران فرهنگ و اعتقاد ما ایستادگی کنید، تصریح کرد: راه خدا، راهی است که در آن چوب و سنگ خوردن وجود دارد، مصیبت و زخمی شدن وجود دارد اما این زخم‌ها دنیوی است و اگر باخدا باشید، صیقلی برای روح و جسم شما خواهد بود.

مساجد باید پایگاه بصیرت افزایی باشد

وی با یادآوری نقش مساجد در فعالیت‌های فرهنگی، اذعان کرد: وجود تقوا و عفت لازمه مقابله با این هجمه‌ها است و باید نسبت به بنیان‌هایی که بخواهند با نام دین در مقابل مسجد قرار بگیرند آگاه بود تا مساجد به مسجد ضرار تبدیل نشوند که این وظیفه نیز بر عهده شما مسؤولان فرهنگی مساجد است زیرا مساجد باید پایگاه بصیرت افزایی مردم باشد.

وی با بیان این که در موضوع مبارزه با تهاجم فرهنگی حق تقدمی بین زن و مرد وجود ندارد، گفت: شأنیتی که اسلام برای زنان در انجام امور و به ویژه در امور فرهنگی و اجتماعی به آنان بخشیده، قابل‌مقایسه با سطحی که تفکر فمینیسم از نقش زنان انتظار دارد نیست.

تحقق جهاد اقتصادی بدون کمک زنان امکان پذیر نیست

دکتر لاله افتخاری با اشاره به نام‌گذاری سال 92 به عنوان سال جهاد سیاسی و جهاد اقتصادی، بیان داشت: در انتخابات گذشته جهاد سیاسی محقق شد و معتقدم که تحقق جهاد اقتصادی بدون کمک خانم‌ها با مدیریت و اصلاح الگوی مصرف که مقام معظم رهبری معرفی کردند و همچنین استفاده از سیره انبیاء و ائمه اطهار (ع) میسر نخواهد بود.

وی به برخی آفات رایج در جامعه اشاره کرد و گفت: شما فعالان کانون‌های مساجد باید در مقابل این موضوعات از مسؤولان مطالبه داشته باشید همچون موضوع اسراف که به بهانه بهداشت این قدر اسراف می‌شود درحالی‌که بسیاری از کشورهای اروپایی با اینکه نسبت به موضوع بهداشت بسیار حساس تر از ما هستند اما به اندازه ما اسراف نمی‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان نقش دیگر کانون‌های مساجد در جامعه، اظهار داشت: کانون‌ها باید به دیگران بیاموزند که برای چه باید حجاب داشته باشیم و این که عفت چه جایگاهی برای ما مشخص می‌کند؛ در کنار آن، امر به معروف و نهی از منکر را از ائمه اطهار بیاموزند و به کار بگیرند.

وی به اهمیت و جایگاه خدمت در مساجد اشاره کرد و گفت: خدمت در مسجد می‌تواند در هر جایگاهی باشد همان طور که مادر حضرت مریم (س)، ایشان را نذر مسجد کرد و دیدیم که ایشان به جایگاهی می‌رسد که خداوند برای او میوه‌های بهشتی محیا می‌کند و ایشان را وسیله تولد پیامبر الهی قرار می‌دهد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس با ابراز تأسف از نوع تفکر برخی نسبت به مسجد که محلی برای حضور مردان می‌دانند، بیان داشت: متأسفانه امروز نیز برخی معتقدند که مسجد تنها محل حضور مردان است درحالی‌که حضرت فاطمه (س) در مسجد خطبه فدکیه را می‌خوانند و این نشان از آن دارد که زنان باید در مساجد حضوری فعال داشته باشند که شما مسؤولان فرهنگی مساجد کشور باید قدر این موقعیت الهی را بدانید.

 وی با بیان این که کانون‌های مساجد باید ساختاری سازمانی و هدفمند داشته باشند، تصریح کرد: کانون‌های مساجد باید با برنامه، دارای تشکل و سازمان‌دهی شده، دارای چشم‌انداز، اولویت‌بندی باشند و هدفمند عمل کنند تا بتوانند به عنوان یک الگو دهنده در جهان و کشورهای بیداری اسلامی و منطقه که در میان زنان آنان خلأ هویتی احساس می‌شود معرفی شود.

دکتر افتخاری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تحقق 10میلیون حافظ قرآن، اظهار کرد: این‌گونه طرح‌ها لزوم اهمیت بخشی و توجه به مساجد و همچنین فعالیت‌های قرآنی را آشکار می‌سازد و کانون‌های مساجد باید این وظیفه را به خوبی انجام دهند.

گفتنی است، در ابتدای مراسم افتتاحیه گروه دوم خواهران همایش «اندیشه های آسمانی»، محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پرورش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان این که بهترین زندگی از دید امام رضا (ع)، زندگی است که دیگران از آن سود ببرند، گفت: فعالیت در کانون‌های مساجد مصداق عملی است که دیگران از آن سود می‌برند.

حقیقت دین عبودیت و عبادت است

وی عبودیت و عبادت را جوهره دین دانست و اظهار داشت: انسان اگر بپذیرد ک عبد است، باید عبادت کند و کسانی به این حقیقت می‌رسند که به کمال و معرفت رسیده باشند، یعنی تصدیق ذات باری تعالی که اگر فعالان مسجد چنین تفکری داشته باشند می‌توانند آن را به دیگران نیز منتقل کنند.

قابل ذکر است، ششمین دوره همایش کشوری «اندیشه های آسمانی» که به همت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد در حال برگزاری است، از 31 مرداد ماه آغاز شده و تا 21 شهریور در بخش خواهران ادامه خواد داشت./9315/پ202/ج

ارسال نظرات