۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۸۴۳۶۸
مدیرگروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیة:

آرامش و ارتقای سطح علمی دانشجویان از فواید طرح تفکیک دانشگاه ها است

خبرگزاری رسا ـ مدیرگروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیة در تشریح فواید طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها، گفت: آرامش بیشتر دانشجویان، ایجاد فضایی مناسب تر برای فعالیت های علمی و تحکیم خانواده از جمله آثار مثبت این طرح است.
معصومه ظهيري

معصومه ظهیری، مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیة اجرای طرح تفکیک جنسیتی را موجب آرامش بیشتر دانشجویان دانست و افزود: ارتباط و تعامل بیشتر و راحت‌تر اساتید خانم با دانشجویان دختر و همچنین اساتید مرد با دانشجویان پسر نیز یکی دیگر از فوائد آن است؛ در این شرایط فضا برای کسب علم و رقابت درسی آماده تر است و هیچ چیز دیگری ذهن آن‌ها را مشغول نمی‌کند.

وی یکی از آثار اجرای این طرح را تحکیم بنیان خانواده دانست و گفت: نظر شخصی من این است که طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها موجب فراهم شدن زمینه های ازدواج، بالا رفتن آمار ازدواج و کمتر شدن درصد آمار طلاق می‌شود به این شرط که سایر شاخص‌ها و شئونات انتخاب همسر نیز رعایت شود.

کارشناس مسائل زنان و خانواده بخشی از التهاب عمومی و اضطراب‌های موجود بین دانشجویان را ناشی از اختلاط دانشگاه‌ها دانست و ابراز داشت: روابط میان دختر پسر پیش از ازدواج به تشکیل یک خانواده موفق ضربه می‌زند.

ظهیری ادامه داد: ضربه اول به انتخاب زوجین وارد می‌شود و ضربه دوم این که برخی زوج‌های جوانی که انتخاب خود را انجام داده‌اند به نحوی دچار تشویش و عدم اطمینان می‌شوند؛ با اجرای این طرح درصدی از این آسیب‌ها در هر دو قشر کم خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت و همکاری‌اش در دانشگاه های تک جنسیتی، گفت: بنده با دانشگاه های الزهرا(س)، حضرت معصومه(س) و مراکز تربیت معلم ارتباط داشته‌ام؛ شاید در ابتدای ورود دانشجویان این دانشگاه‌ها به دلیل فضای شادی کاذب، ارتباط و تعامل سایر دانشجویان، خود را با آن‌ها مقایسه کنند اما همه پس از گذشت دو سال احساس رضایت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا افزود: در این دانشگاه‌ها آرامش، رقابت علمی سالم و کارهای فرهنگی متناسب با جنس خود برقرار است و تعامل بهتری که اساتید و دانشجویان دارند موجب رضای آن‌ها شده است.

کارشناس مسائل زنان و خانواده با تأکید بر این که نیازهای دو جنس مطمئناً در برخی موارد متفاوت است، گفت: اگر بخواهیم خدمات فرهنگی، تبلیغی و ترویجی را متناسب با هر جنسی ارائه دهیم در دانشگاه های تک جنسی بهتر می‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ از این رو متولیان این امور هم بهتر می‌توانند سرویس دهی کنند و این کار تأثیر زیادی در پیشرفت دانشجویان دارد.

مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیة با اشاره به ضرورت متناسب سازی رشته های دانشگاهی با هر جنس و بر اساس نیازهای اجتماعی، گفت: فضای علمی ما را باید به این سمت سوق داد؛ این کار خلأ های اجتماعی را به لحاظ کارایی لازم برای رشته‌ها و تناسب آن با هر جنسیت را پر می‌کند.

ظهیری در پاسخ به کسانی که اعتقاد دارند باید فضای دانشگاه‌ها را آزاد گذاشت تا حساسیت‌ها کم شود، اظهار کرد: با این روش حساسیت‌ها کم نمی‌شود چرا که این یک روند غریزی و درونی دارد و بررسی آماری کشورهای دیگری که سالیان متمادی روابط بین دو جنس آزاد بوده نشان می‌دهد که حساسیت‌های بین دو جنس کم‌تر نشده است.

وی افزود: کم شدن حساسیت بین دو جنس چیز خوبی نیست؛ بی تفاوت شدن دو جنس نسبت به هم چه حسنی دارد؟ این ریزه خواری‌هایی که در جامعه ما رواج پیدا کرده است منجر به بالا رفتن سن ازدواج، پایین آمدن آمار ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق شده است.

کارشناس مسائل زنان و خانواده با تأکید بر این که حساسیت‌های بین دو جنس و تمایلاتشان باید معقول و منطقی باشد، گفت: با چنین نگرشی می‌توان ازدواجی آگاهانه، سالم، پاسخ گوی میل‌ها و بر اساس خرد و اندیشه انجام شود اما تمایلات زود رسی که اتفاق می‌افتد به همان سرعت هم سرد می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به این که طرح تفکیک جنسیتی چیز جدیدی نیست، ابراز داشت: بعد از انقلاب همواره این بحث‌ها مطرح بوده است و ما هیچ گاه معتقد به روابط آزاد در فضای دانشگاه نبوده ایم؛ در شرایط کنونی اهمیت عملیاتی کردن این طرح به اوج خود رسیده و زمان اجرای آن فرا رسیده است.

مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیة با تأیید تأسیس دانشگاه های جدید تفکیک شده، گفت: در دانشگاه های موجود نیز اگر این امکان وجود داشته باشد حتماً باید این طرح را اجرا کرد، دانشگاه‌هایی که از لحاظ فضای آموزشی، تأمین اساتید مشکلی نداشته و در رشته‌هایی که حد نصاب لازم در تعداد دانشجو برای تشکیل کلاس مجزا را دارند.

ظهیری ادامه داد: دانشگاه‌هایی که فضا، شرایط و امکانات لازم را ندارد نیز می‌توانند حداقل برای برخی واحدهایی که این امکان وجود دارد طرح را پیاده کنند؛ به طور مثال برخی واحدهای آزمایشگاهی هستند که مختلط برگزار می‌شوند در حالی که می‌توانند آزمایشگاه‌ها را در دو نوبت صبح و عصر جدا کرده و یا به صورت زوج و فرد تفکیک کنند./928/ت302/ن

ارسال نظرات