۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۸۴۹۲۲
استاد حوزه و دانشگاه:

حکمت، عزت و مصلحت ابعاد مهم نرمش قهرمانانه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظری با اشاره به ارائه تفسیر غلط و تعابیر نادرست از مفهوم سخنان اخیر رهبری در رسانه‌های غربی گفت: نرمش قهرمانانه برگرفته از آیات و روایات است.
حجت الاسلام نظري

حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که رسانه‌های غربی و برخی مطبوعات داخلی زرد همواره به دنبال تفسیر به رأی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده‌اند، اظهار داشت: طرح دوباره مسأله نرمش قهرمانانه پس از سال‌ها از سوی رهبری نظام بایستی مورد تحلیل کارشناسان امر قرار گیرد.


وی با بیان این‌که نرمش قهرمانانه مطرح شده از سوی رهبری نظام به عنوان عدول از آرمان‌ها و اهداف نظام نیست، خاطرنشان کرد: تعبیر نرمش قهرمانانه برگرفته از آیات قرآنی، احادیث و روایات معتبر وارده است، در تاریخ اسلام نیز شاهد این تاکتیک مهم از سوی بزرگان دین و ائمه اطهار بوده ایم.


حجت الاسلام نظری با بیان مصادیقی از نرمش قهرمانانه در تاریخ اسلام گفت: جریان صلح حدیبیه پیامبر اسلام(ص) با اقداماتی که انجام دادند باعث گسترش و عظمت اسلام در سراسر دنیا شدند، در جریان صلح امام حسن(ع) با معاویه نیز شاهد گونه‌ای دیگر از این تاکتیک بودیم که ثمره‌اش رسوایی دستگاه بنی امیه بود.


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با اشاره به برخی تحلیل های نادرست رسانه‌های مغرض غرب پس از سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: نباید این برداشت صورت گیرد که نرمش قهرمانانه به معنای کوتاه آمدن در برابر استکبار و روند مذاکرات است، بلکه هدف اصلی از این نرمش برداشتن گام اساسی برای پیروزی است.


 حجت الاسلام نظری ادامه داد: رهبری سال‌ها پیش که خبری از تحریم‌های سنگین ظالمانه و فشارهای سیاسی بزرگ علیه نظام اسلامی نبود، در جمع سفرای خارج از کشور اصطلاحاتی چون نرمش قهرمانانه، نرم تر از حریر و سخت تر از فولاد را به کار بسته اند، در حقیقت باید دانست که تعابیر اخیر تازگی ندارد، بلکه در اثر غفلت مسؤولان بار دیگر تکرار می شود.


وی با بیان این‌که عده‌ای سودجو در داخل و خارج از کشور به دنبال ترویج مفاهیم غلط از تعابیر رهبری در جهت حفظ منافع خود هستند، گفت: رهبری در کنار عبارت «نرم تر از حریر» عنوان «سخت تر از فولاد» را نیز به کار برده اند، در حقیقت باید آگاه بود که نرمش قهرمانانه تفسیر سه کلمه حکمت، عزت و مصلحت رهبری است.


این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با تأکید بر این‌که سفارش رهبری بر مسؤولان نظام به ویژه دستگاه دیپلماسی کشور این است که در زمان نرمش نباید سختی نشان داد و در زمان سختی نباید نرمش کرد، گفت: هدف از مذاکره باید رسیدن به تفاهم و حفظ منافع هر دو طرف باشد، نه تسلط یکی بر دیگری./935/ت302/س

ارسال نظرات