۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۸۵۱۵۷
مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی تبیین کرد؛

رعایت حقوق همسایگی در آموزه‌های دین اسلام

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: رعایت حق همسایگی و رفتار خوب به عنوان سرچشمه برکات فراوان تعبیر شده است و شاید یکی از ویژگی‌های شیعه رعایت حق همسایگی باشد.
حجت الاسلام پورياني رئيس مرکز مطالعات اجتماعي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در آموزه‌های دین اسلام و در مضامین آیات و روایات، درباره حقوق همسایگی سفارش شده که از جمله آنها دوری از آزار و اذیت همسایگان و رعایت حال آنان و احترام به آن‌هاست که به عنوان مثال از احترام به همسایه تعبیر به احترام به مادر شده است.
حجت‌الاسلام محمدحسین پوریانی با اشاره به این‌که «انسان موجودی مدنی بالطبع است که باعث شده در زندگی خود به دنبال سازوکارهای اجتماعی باشد و این جست‌وجو او را به فعالیت‌های اجتماعی هدایت کند، افزود: در چارچوب همین ویژگی است که انسان می‌تواند با حضور در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی پاسخی برای نیازهای خود پیدا کند و این سازوکارها باید استعدادهای بالقوه انسان را به فعلیت تبدیل کند.
وی گفت: یک عزم و اراده جمعی و نگرش جدیدی برای تبدیل روابط سرد اجتماعی و همسایگی به روابط گرم با رعایت حقوق و حفظ خط قرمزها نیاز است.
حجتالاسلام پوریانی خاطرنشان کرد: در جریان اجتماعی شدن انسان در اسلام، جنبه فردی و اجتماعی توامان مورد توجه است و هر دو را به صورت هماهنگ باید رشد داد و دستورالعمل‌های متعددی در جریان اجتماعی شدن انسان در اسلام صادر شده و مخاطب را در این مسیر راهنمایی می‌کند.
این پژوهشگر مسایل اجتماعی با بیان این‌که «رعایت حقوق همسایگی می‌تواند یکی ازشاخص‌های مهم برای تامین نیاز معنوی و مادی انسان در فعالیت‌های اجتماعی باشد» گفت: در آموزه‌های دین اسلام و در مضامین آیات و روایات، درخصوص حقوق همسایگی سفارش شده که از جمله آنها دوری از آزار و اذیت همسایگان و رعایت حال آنان و احترام به آن‌هاست که به عنوان مثال از احترام به همسایه تعبیر به احترام به مادر شده است.
حجتالاسلام پوریانی ادامه داد: رعایت حق همسایگی و رفتار خوب به عنوان سرچشمه برکات فراوان تعبیر شده است و شاید یکی از ویژگی‌های شیعه رعایت حق همسایگی باشد.
وی دعا برای همسایه و خواستن خوبی‌ها برای او را از دیگر آموزه‌های دینی عنوان کرد و گفت: افراد باید این گزاره‌ها و محتواهای درونی اسلام را بپذیرند و در درون خود و جامعه نهادینه کنند.
مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سازوکارها و مکانیزم نهادینه کردن رعایت حقوق همسایگی اظهار کرد: چون حق همسایگی به جا آوردن یک نوع تعامل است که روابط اجتماعی را افزایش می‌دهد، نیازمند مکانیزم نیزاست، زیرا در واقع یک نوع وظایف برعهده همسایگان وجود دارد که با رعایت آنها یک نوع آرامش روانی برای انسان ایجاد می‌شود و حتی طول عمر او را زیاد می‌کند.
حجتالاسلام پوریانی خاطرنشان کرد: از جمله مکانیزم‌ها و سازوکارها برای نهادینه کردن این فرهنگ استفاده از رسانه‌هاست که می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند. همچنین تولید فیلم به ویژه در مناسبت‌های مذهبی، استفاده از سایت‌ها و فضای مجازی، مدارس، آموزش عالی، خطبا و مراجع می‌توانند در فرهنگ‌سازی حق و حقوق همسایگی کمک کنند، بنابراین کنترل و نظارت اجتماعی از طریق این سازوکارها می‌تواند جواب دهد.
وی درباره وظایفی که اشخاص نسبت به این موضوع دارند، تصریح کرد: باید تعامل و رفتارهای فردی در قالب همسایه که جنبه آگاهانه دارد و باید با اراده و بحث باشد، یک رفتار تعادل‌گرایانه باشد زیرا احیای حقوق همسایگی ایجاد روحیه جمعی را به دنبال دارد. به عنوان مثال اگر همسایه نیازی داشته باشد، اولین کسی که می‌تواند در کنار او باشد، همسایه است.
مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی یادآور شد: متاسفانه در کلان شهرها روابط اجتماعی و همسایگی، روابط سردی است اما در شهرهای کوچک‌تر این روابط متوسط و در روستاها روابط گرم‌تری است، هرچند در این مناطق نیز این روابط در حال تغییر و دگرگونی شدن است و به نظر می‌رسد یک عزم و اراده جمعی و نگرش جدیدی می‌طلبد تا این روابط مجددا به روابط گرم تبدیل شود.
حجتالاسلام پوریانی تاکید کرد: احیای روابط اجتماعی از جمله روابط گرم همسایگی، آثار مثبتی دارد و محبت، امنیت و آرامش را در جامعه به وجود می‌آورد. البته آسیب‌هایی نیز داردکه از جمله باید خطوط قرمزها در حق همسایگی رعایت شود و از دخالت در حریم خصوصی افراد جلوگیری شود.
وی در پایان با بیان این‌که «باید محتواهای درونی آموزه‌های دینی به صورت رفتار و باور در روابط اجتماعی ما نمود داشته باشد، گفت: اگر روابط اجتماعی و همسایگی ما یک روابط گرم و چهره به چهره باشد، و سازوکارهای مناسب اندیشیده شود، این روابط سرد تبدیل به روابط گرم با رعایت حقوق و حفظ خط قرمزها می‎شود./9191/د102/ی
ارسال نظرات