۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۸۵۷۴۸
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

اسلام به احتکار دو مقوله اعتقاد به خداوند و اخلاق دست نزده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اسلام برای برپایی آیین‌های بزرگداشت میت، مؤلفه‌هایی همچون احترام به میت، تسلیت به بازماندگان و تنبه‌یابی انسان‌های زنده و انجام کارهای نیکوکارانه به نفع شخص مرده را ارائه کرده است.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در همایش «مرگ در آیین‌های ادیان آسمانی» که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، گفت: احترام به میت در اسلام تا سرحد مساوی بودن با حرمت افراد زنده به پیش رفته است تا جایی که یک قاعده در فقه با عنوان «حرمة‌المیت کحرمة‌ الحی» ارائه شده است.
وی اظهار داشت: سلام و تحیت که یک عملی سزنده میان زندگان است، اسلام همین عمل را نسبت به مردگان مورد سفارش اکید قرار داده است.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در اسلام، برخاستن برای انسان‌های زنده که به عنوان احترام مطرح است، در برابر جنازه مرده نیز که در حال عبور است مورد توصیه قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: پاره‌ای از حقوق نیز برای مردگان مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآورشد: اسلام با توجه به این‌که در حوزه‌های مختلف اجتماعی بنا به اقتضائات و مبانی فکری خود دارای ادبیات، آداب اجتماعی و مناسک عبادی ویژه است، وقتی به حوزه‌های مشترک انسانی و ادیانی بر خورده، گاه به سرعت از فضای ویژه خود خارج و با ادبیاتی مشترک ظاهر شده است.
چهار حوز مشترک انسانی
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این‌که اصل رابطه با خداوند متعال، اخلاق ورزی انسانی، احساسات انسانی و برّ و نیکوکاری و تنبه از مرگ چهار حوزه مهم از حوزه های مشترک انسانی است و به دین خاصی اختصاص نداشته و بین همه ادیان و انسان‌ها مشترک هستند، ابراز داشت: اسلام نسبت به این چهار حوزه هرگز احتکاری عمل نکرده است و در فضای گفت‌وگو با فراتر از مسلمانان، ادبیاتی لطیف و زیبا را بکار گرفته است.
وی ادامه داد: فی المثل در آیه «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء» توصیه می‌کند، مسلمانان با اتباع ادیان دیگر بر کلمه برابر که خداوند است به همکاری دست بزنند.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: احساسات انسانی و عاطفه ورزی نسبت به پدر و مادر نیز در آیه «وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حسنا» با ادبیات فرادینی مطرح شده است.
وی گفت: در این آیه سه کلید واژه انسان، والدین و رفتار نیکو ارائه شده که ادبیاتی به شدت مشترک وانسانی است، جالب است که ضمیر (نا) در وصینا به این‌که (ما خداوند همه هستیم) اشعار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: اخلاق و بّر و نیکوکاری نیز مشترک بین همه است، البته اسلام، ارزش‌های تکمیل کننده‌ای را به اخلاق انسانی افزوده است، از این رو اسلام به رغم داشتن نگاه ویژه، در زمان رسیدن به فضاهای مشترک انسانی، به سمت ادبیات مشترک حرکت می‌کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مرگ نیز مختص ادیان، گروه و یا انسان های خاصی نیست، افزود: اسلام در عین داشتن آموزه‌های ویژه به مسأله مرگ و مردگان نگاه فرادینی افکنده و دایره احترام به آنها نیز همه انسان‌ها را در برمی‌گیرد و از جای برخواستن و احترام پیامر اسلام(ص) هنگام عبور دادن جنازه یک فرد یهودی دلیل این سخن است.
فلسفه احترام به مردگان
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فلسفه اول این‌که از رهگذر این احترام، مردم احساس نکنند که مرده به فضای عدم و پوچی قدم نهاده است و این احترام نوعی شخصیت و حضور را برای او در چشمان مردم به ارمغان می آورد، دوم این‌که با مردن کسی شرایط وی‍ژه‌ای برای تحول زندگان فراهم می‌آید.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی از مردگان به عنوان بازیگران اصلی تحولات انسان‌ها جهت «اندیشه‌ورزی در مورد مرگ» یاد کرد و گفت: مرده فاقد احترام، قادر به ایفای نقش برای ایفای نقش مثبت در تحول یابی زندگان نیست.
تحولات سه گانه مردگان در زندگان
وی مصیبت بینی و اندوه متراکم، آخرت اندیشی و پایان بینی زندگی را سه تحولی ذکر کرد که بر اثر مردن کسی بر زندگان ایجاد خواهد شد و فراهم شدن این سه عنصر یک تحول ویژه روحی و فکری را ایجاد می‌کند و عدم مدیریت درست این سه عنصر، سر از افسردگی یا زهد کاذب در خواهد آورد.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: آیین‌های بزرگ‌داشت مردگان در مدیریت این شرایط و سازنده کردن نقش آن بسیار مهم و اثر گذار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی مرده غیرقابل احترام را مرده ای فراموش شده ذکر کرد و گفت: مرده تحقیر شده فاقد شخصیت بوده و توانایی ایجاد نقش مثبت در آخرت اندیشی و تداعی‌کردن پایان زندگی را برای زندگان ندارد، بنابراین اسلام با طرح احترام به مرده، دنبال آن است که شرایط حاصل و وی‍ژه ای از مرگ دیگران را در انسان‌های زنده فعال و فراهم آورد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اسلام برای بهره‌گیری از شرایط و تحول یافته برنامه های دیگری را ارائه داده مبنی بر این‌که ما به خاطر مردن کسی، نشاط زندگی را از دست ندهیم بلکه مردن او را عاملی برای توجه به خداوند، آخرت و دست کشیدن از ستم‌هایی که علیه دیگران روا می‌داریم، قرار دهیم.
خاطرنشان می‌شود، در این همایش تعداد زیادی از اساتید دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه‌های معروف کشور آلمان حضور و سخنرانی کردند./907/د101/ی
ارسال نظرات