۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۸۷۰۲۶
مدیر گروه عترت‌پژوهی مؤسسه تحقیقاتی اسراء:

غدیر شناسی باید به عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه عترت پژوهی مؤسسه تحقیقاتی اسراء با اشاره به ابعاد گوناگون غدیر خم،‌ گفت: غدیر شناسی باید در دانشگاه‌ها به صورت یک رشته تخصصی تحصیل و تدریس شود، به قدری غدیر از ابعاد گوناگون برخوردار است که حداقل می‌توان شصت واحد درسی در دانشگاه باشد.
عيد غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجید حیدری‌فر، مدیر گروه عترت‌پژوهی مؤسسه تحقیقاتی اسراء شب گذشته در دوره کوتاه مدت غدیر شناسی که با حضور طلاب، علما و اقشار مختلف مردم در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بررسی دیدگاه معصومان(ع) درباره غدیر پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به بررسی واژه غدیر خم پرداخت و گفت: غدیر به برکه و خم نیز به آب پاک و قابل شرب داخل برکه گفته می‌شود، اصولا غدیرهای زیادی وجود دارد ولی کمتر غدیری یافت می‌شود که آب آن پاک و سالم باشد ولی اعلام و اعلان عمومی امیرمؤمنان(ع) به عنوان ولی مسلمانان از سوی پیامبر(ص) سبب جهانی و بین‌المللی شدن غدیر خم واقع در صحرای جحفه شد.

وی ادامه داد: جریان غدیر دارای مطالب فراوانی است و حتی جا دارد که غدیر شناسی در دانشگاه‌ها به صورت یک رشته تخصصی تحصیل و تدریس شود، به قدری غدیر از ابعاد گوناگون برخوردار است که حداقل می‌توان شصت واحد درسی در دانشگاه باشد.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به روایت «من کنت مولا فهذا علی مولا» به بررسی معنا «مولا» در این روایت پرداخت و اظهار داشت: بررسی سخن حاضران در واقعه غدیر نشانگر آن است که منظور پیامبر(ص) از «مولا» ولایت و رهبری بوده است نه دوستی و یاری کردن.

کدام آیات درباره مذمت معاویه به سبب انکار غدیر خم نازل شده است؟

وی یادآور شد: پس از اعلام رسمی امامت امام علی(ع) از سوی پیامبر(ص)،‌ حاکم دوم عمر بن خطاب نخستین فردی بود که به امیرمؤمنان(ع) گفت «بخا بخا لک یا علی اصحبت مولای و مولا کل مؤمن و مومنه»، آیا بیان دوستی و یا آشتی امام علی(ع) از سوی نبی‌اکرم(ص) نیاز به تبریک و این جملات دارد؟!.

حجت‌الاسلام حیدری فر با اشاره به آیات سی و یک تا سی و پنج سوره مبارکه معارج، تأکید کرد: وقتی سخن پیامبر(ص) درباره معرفی امامت حضرت علی(ع) به پایان رسید معاویه بن ابی‌سفیان در حالی که با دست خود بر شانه مغیره بن شعبه تکیه داده بود بلند می‌شود و می‌گوید «نه ولایت علی را می‌پذیریم و نه گردن به سخن محمد می‌نهیم» در این زمان بود که آیات سوره معارج نازل شد و حاکم قشقایی از علما اهل‌تسنن این مطلب را تأیید کرده است.

وی افزود: حتی حسان بن ثابت از شاعران برجسته عرب پس از پایان سخنان پیامبر(ص) در روز غدیر خم فرموده‌های نبی‌اکرم(ص)‌ را به صورت شعری در آورد و در شعر خود می‌گوید «پیامبر(ص) بلند شدند و گفتند مردم من علی(ع) را به عنوان امام و هدایتگر شما قرار دادم»، آیا حسان بن ثابت نیز از کلمه «مولا» دوستی را پذیرفته در حالی که در شعر خود او از کلمه «هادیا و اماما» استفاده کرده است.

چرا علما اهل‌تسنن واقعه غدیر خم را انکار می‌کنند؟

مدیر گروه عترت‌پژوهی مؤسسه تحقیقاتی اسراء با بیان این‌که واقعه غدیر خم همانند روز روشن است، تأکید کرد: خود علما اهل‌تسنن نیز می‌دانند واقعه غدیر خم صحت دارد ولی آن‌ها میان دو حادثه متناقض قرار گرفتند و برای این‌که این تناقض را درست کنند واقعه غدیر خم را سانسور می‌کنند.

وی تصریح کرد: علمای اهل‌سنت دیدند یک جریان به نام واقعه غدیر خم رخ داده و پیامبر(ص) امیرمؤمنان(ع) را به عنوان ولی و رهبر امت اسلامی معرفی می‌کنند و از طرفی دیگر مردم پس از رحلت نبی‌اکرم(ص) به سوی حضرت علی(ع) نرفته و فرد دیگری را به عنوان خلیفه خود انتخاب می‌کنند، از این‌رو برای از بین بردن تناقض میان این دو واقعه دست در واقعه غدیر که درست است برده و قضیه دوم را پذیرفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که پیامبر(ص) در واقعه غدیر خم از مردم برای ولایت امام علی(ع) سوگند گرفتند، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که امروز پس از انتخاب رییس جمهور مراسم تحلیف برگزار می‌شود در واقعه غدیر نیز رسول‌ اکرم(ص) این کار را انجام داده و با برگزاری یک جلسه نمادین از مردم برای ولایت امیرمؤمنان(ع) اقرار گرفتند که این خود سبب جاودانی و جهانی شدن غدیر خم شد.

خطبه امیرمؤمنان در روز جمعه و سالروز غدیر خم چه بود؟

وی ادامه داد: نبی‌اکرم(ص) در این جلسه نمادین و یا اقراری که برای ولایت امیرمؤمنان(ع)‌ از مردم گرفتند فرمودند «ای مردم برخیزید و به علی به عنوان امیرمؤمنان(ع) سلام بدهید و بگوید یا رسول‌الله(ص) سخن شما را شنیدیم و سخنان شما را بر بالای سرمان قرار می‌دهیم، خدایا تو را می‌ستایم که به وسیله امامت علی(ع) راه را به ما نشان دادی».

حجت‌الاسلام حیدری فر با بیان این‌که براساس بررسی ما خود امیرمؤمنان(ع) بیست و یک بار به حدیث غدیر استدلال کردند، گفت: در دوران حکومت ظاهری امام علی(ع) یک روز جمعه مصادف شد با سالروز عید غدیر خم، امیرمؤمنان(ع) نیز در خطبه‌‌ای طولانی فرمودند «ای مردم آیا می‌دانید راه خدا چیست؟‌ راه خدا کیست؟ چه کسی صراط و طریق الهی است؟».

وی افزود: حضرت علی(ع) در ادامه خطبه می‌فرمایند «من صراط مستقیم، تقسیم کننده بهشت، جهنم و نور الانوار هستم، پیامبر(ص) به دستور خداوند متعال من را پس از خودشان واجب اطاعت کردند، از خواب غفلت بیدار شوید و برای مرگ کارهای نیکو انجام بدهید».

مدیر گروه عترت‌پژوهی مؤسسه تحقیقاتی اسراء در پایان سخنان خود با تأکید بر این‌که عید غدیر خم از اعیاد بزرگ اسلامی است، خواستار برگزاری هر چه با شکوه‌تر این عید از سوی مسلمانان به ویژه شیعیان شد و اظهار داشت: در این روز باید شاد بود و سفره طعام پهن کرد./993/ پ202/ن

ارسال نظرات