۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۸۷۲۸۳

مراسم روز عرفه در حرم رضوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان زمینه های محاسبه اعمال که راه رسیدن به شکر و استغفار حقیقی است، تصریح کرد: محاسبه در امر واجبات، محاسبه در امر محرمات، محاسبه در امر مستحبات و محاسبه در امر ولی خدا از مهم ترین عوامل آمرزش گناهان است.
حجت الاسلام مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، سخنران مذهبی ظهر امروز 23 مهر در مراسم عرفه در حرم مطهر رضوی با بیان این که از امور بسیار مهم که از سوی خداوند برای اعمال روز عرفه بیان شده است، شکر و استغفار است، اظهار داشت: در واقع در این روز عملی مهم تر از سجده نیست که سبب آمرزش گناهان می شود.

 وی در ادامه با طرح این سؤال که انسان چگونه می تواند شاکر و مستغفر حقیقی باشد و به این مقام و درجه دست یابد، تصریح کرد: با توجه به سخنان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اگر کسی اهل حساب و کتاب و محاسبه نفس باشد سوده کرده است و برنده است و از سویی اگر کسی اهل محاسبه نفس نباشد بازنده است.

محاسبه انسان را واقع بین می کند

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که محاسبه انسان را واقع بین می کند، افزود: در واقع انسان بدین وسیله از مسکن های مقطعی و آنی دور می شود.

وی در ادامه با بیان خاطره ای از زمان رحلت آیت الله بروجردی گفت: در هنگام مرگ این مرجع عالیقدر شیعه در حال گریه کردن بود و وقتی شاگردانش از او علت را پرسیدند، آیت الله بروجردی گفت که دیدید عمرم تمام شد و من هیچ کاری انجام ندادم.

 کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اعمال خاص در روز عرفه و تاکید بر محاسبه اعمال گفت: در این روز سر به سجده گذاشتن و اعتراف به گناه به ویژه از سوی جوانان بسیار مورد قبول و پسند حضرت حق تعالی است چرا که مسلمانان درخانه هیچکس اجازه اعتراف به گناه را ندارند و فقط در بارگاه الهی می تواند برای طلب استغفار، اعتراف به گناه کنند.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان برکات زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از زبان امام جواد (ع) مبنی بر این که هرکس پدرم را در خراسان زیارت کند همان ثواب زیارت سیدالشهدا نصیبش می شود، اظهار داشت: در واقع روز عرفه فرصتی برای محاسبه است تا از رهگذر این محاسبه استغفار حقیقی برسید و خداوند قلم عفو بر گناهان شما می کشد.

وی افزود: فقط برای رسیدن به این درجه و مقام، انکساری نیاز است که در خانه حضرت حق را بکوبی و از خداوند طلب آمرزش کنی و از خداوند نیز بخواهی که  انسان را دستگیری کند.

کارشناس مذهبی با بیان این که درچه زمینه هایی باید اهل محاسبه دقیق بود، اظهار داشت: محاسبه در امر واجبات که مهم ترین این اعمال نماز است که انسان اگر نسبت به این فریضه الهی بی توجه باشد آسیب ها وآفت هایی به او می رسد که غیر قابل جبران است.

وی در ادامه به بیان آسیب ها و آفت هایی که از ناحیه ترک واجبات متوجه انسان می شود، تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که انسان در زندگی روزمره با آن مواجه می شود از همین ترک واجبات است.

عقوبت های پانزده گانه انسان کاهل نماز

کارشناس مذهبی درادامه به بیان حدیثی از حضرت فاطمه (س) که از پدر بزرگوارشان رسول اکرم (ص) پرسیدند که عواقب انسانی که نماز را سبک بشمارد چیست، گفت: پیامبر اسلام (ص) برای این فرد شش عقوبت در دنیا، سه عقوبت در زمان مرگ و سه عقوبت در قبر و سه عقوبت هم در قیامت برشمرد.

وی افزود: عقوبت های دنیوی به این شکل است که برکت از عمر کسی که نماز را سبک می شمارد می رود و دوم این که برکت از رزق و روزی او می رود و درعین این که ثروتمند است رزقش برکت ندارد.

کارشناس مذهبی در ادامه به بیان عقوبت های دنیوی انسانی که نماز را سبک بشمارد، گفت: هر عمل خیری که انجام بدهد، پذیرفته نمی شود، چرا که نماز ملاک است که اگر این فریضه الهی قبول شود، بقیه اعمال نیز پذیرفته می شود.

وی ادامه داد: پنجم این که خداوند نور صالحین را از فرد بی نماز می گیرد و چهره اش زشت و کریه می شود و دیگر این که دعای این چنین فردی مستجاب نمی شود و از سویی دعای دیگران نیز در حق او مستجاب نمی شود.

کارشناس مذهبی درادامه بیان زمینه های محاسبه اظهار داشت: محاسبه در امر محرمات، محاسبه در امر مستحبات و محاسبه در امر ولی خدا از دیگر زمینه ها است.

وی در شرح محاسبه در امر ولی خدا نیز گفت: در واقع در روز عرفه امام زمان(ع) اولین سخنش به خداوند درباره شیعیانش است و این درحالی است که آیا شیعیان نیز نسبت به امام عصر حضرت ولی عصر (عج) دغدغه دارند چرا که امام زمان (عج) هر جا باشند در ابتدا برای شیعیان خودشان دعا می خوانند./934/پ202/ب

ارسال نظرات