۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۸۹۳۷۱
آیت الله شفیعی:

کار دستگاه قضایی امر به معروف و نهی از منکر عملی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‎که امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه واجب در اسلام است گفت: دستگاه قضایی با ایستادگی در مقابل جنایت ها و تخلفات مختلف امر به معروف و نهی از منکر را به صورت عملی انجام می دهد.
آيت الله شفيعي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان با اشاره به 6 مرحله ای بودن انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اظهارداشت: انجام این دو فریضه در بعد فقهی 6 مرحله دارد و امر به معروف و نهی از منکر هرکدام دارای 6 مرحله هستند که 3 مرحله نخست واجب عینی و بر دوش آحاد مردم و 3 مرحله پایانی واجب کفایی و بر عهده حکومت اسلامی گذاشته شده است.

وی افزود: مرحله نخست انجام امر به معروف و نهی از منکر این است که انسان با دیدن منکر باید از درون ناراحت شود و این ویژگی مسلمان بودن است.

آیت الله شفیعی تأکید کرد: هر فرد مسلمانی باید در مقابل معصیت ناراحت شده و از ذکر معصیت در جامعه اسلامی جلوگیری کند.

نماینده مردم خوزستان با بیان این‎که سوء معصیت و حسن عبادت باید چهره یک مسلمان را تغییر دهد، گفت: دومین مرحله انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ظهور ناراحتی در چهره انسان است و تنها گفتن زبانی آن کافی نیست، فردی که منکری و یا معروفی را  انجام می دهد از کجا بفهمد که شما ناراحت شدید که سبب جلوگیری از او و یا تشویق وی به ادامه آن معروف شود.

وی ادامه داد: مرحله سوم عمل کرد به امر به معروف و نهی از منکر انجام عملی است به گونهای که اگر ببینی کسی می خواهد گناهی کند و یا معصیتی را انجام دهد جلوی او را بگیری و یا این که اگر کسی واست به معروفی عمل کند با او همراه شوی.

آیت الله شفیعی با اشاره به معصیت به عنوان بلای گریبان گیر جامعه و عامل بدبختی ها و مشکلات مختلف اظهارداشت: اسلام به هر وسیله ای می خواهد از انجام منکرات در جامعه جلوگیری کند تا جامعه پاک و منزه باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری چهارمین مرحله از انجام امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دستگاه حکومت دانست و گفت: در مرحله چهارم که همان بازداشت فرد گناهکار است هیچ کسی حق بازداشت او را نداشته و باید به حکومت ارجاع داده شود و اگر حکومت به آن رسیدگی کرد یا نه دیگر به شما ربطی ندارد.

وی به مرحله پنجم که قصاص است اشاره کرد و افزود: اختیار قصاص نیز با حکومت و دستگاه قضایی است و مردم حق ندارند هیچ گونه دخالتی در این امر کنند.

آیت الله شفیعی مرحله ششم را اعدام عنوان کرد و بیان داشت: اگر کسی قتل نفس انجام داده و اولیای مقتول خواستار قصاص هستند، مستحق اعدام است و تشخیص آن تنها بر عهده دستگاه قضایی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: کار دستگاه قضایی امر به معروف و نهی از منکر عملی است و با قصاص و اعدام شخص محکوم، انتقام جویی و کیفر خواهی رخ نمی دهد بلکه این اجرای عدالت اجتماعی است که انجام می شود تا کسی نتواند به دیگران جنایت و جسارتی وارد کند./9462/د101/س

ارسال نظرات