۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۱۹۱۴۶۷
حجت‌الاسلام فرحزاد:

بازگو کردن گناهان خود نزد دیگران حرام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بازگو کردن گناهان پنهانی خود و دیگران حرام است،‌ گفت: بیان کردن گناه افزون‌بر عادی شدن آن سبب ریختن آبروی افراد و شکسته شدن ابهت، هیبت گناه می‌شود.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت فرهنگی و مذهبی فدائیان ولایت قم که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این‌که ما باید کارهای خود را به قرآن و عترت عرضه کنیم، گفت: اگر افراد کارهای خود را توجیه نکنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه ما قرآن و روایات را بر اساس خواسته‌های خودمان بیان می‌کنیم، یعنی روایات و قرآن را بر کارهای خود عرضه می‌کنیم در حالی که باید کارهای خود را به قرآن و عترت عرضه کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که برخی از افراد در کارهای خود فرافکنی می‌کنند، خاطرنشان کرد: نمی‌شود تمام کارها را به گردن دیگران انداخت، فرافکنی در کارها خوب نیست، هر فردی باید به اندازه توان خود در بخش‌های مختلف وظیفه خود را انجام دهد، فرد حتی باید خوبی و کارهای مثبت دشمن را بیان کند چه برسد به دوست.

برخی از سخنان شیعه اسرار بوده و نباید به دشمن گفت

وی افزود: اگر افراد درست شوند جامعه نیز درست می‌شود، در روایتی از امام باقر(ع) آمده «ای جابر کارهای خود را به قرآن عرضه کن، اگر قرآن کارهای تو را تأیید کرد بدان رفتارت درست است و اگر خلاف قرآن است کارهای تو درست نیست»، متأسفانه برخی از افراد حتی روایات را برای کارهای خلاف خود توجیه می‌کنند.

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به روایت امام رضا(ع) «مؤمن، مؤمن نمی‌شود مگر دارای صفت کتمان سر، مدار با مردم و تحمل سختی‌ها در وجود باشد »، اظهار داشت: امام علی(ع) در روایتی می‌فرمایند «اگر خدا ستار بودن را برداشته و پرده‌ها را کنار بزند هیچ فردی حاضر نمی‌شود دیگری را حتی خاک کند».

وی تصریح کرد: کتمان سر بسیار مهم است، حتی فرد باید افزون‌بر پنهان کردن خطاهای دیگران خطاهای خود را نیز برای دیگران بازگو نکند، مگر ما هر حرفی را باید هر جای بگویم، مگر افراد باید اسرا مملکت را بگویند؟! برخی از سخنان شیعه اسرار است و نباید برای دشمن بیان کرد.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که ریختن آبروی مؤمن گناه بزرگی به شمار می‌آید، یادآور شد: بیان کردن گناه افزون‌بر عادی شدن آن سبب ریختن آبروی افراد و شکسته شدن ابهت، هیبت گناه می‌شود.

بازگو کردن گناه کار حرامی است

وی اظهار داشت: بازگو کردن گناهان پنهانی خود و دیگران حرام است، امام هشتم(ع) می‌فرمایند «کسی که گناه خود را به دیگران بازگو نکند خدا او را می‌بخشد»، فرد تا جای که می‌تواند خطاها و گناه خود و دیگران را باید بپوشاند،‌ البته حق‌الناس با پنهان کردن درست نمی‌شود، بلکه با جبران بخشیده می‌شود، هم باید حافظ اسرار و هم باید حافظ خطاهای خود باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مدار را از صفات بارز نبی اکرم(ص) برشمرد و گفت: در روایت آمده «مدار با خلق همانند نماز واجب است»، با افراد باید مدار کرد وگرنه همیشه باید گرفتار درگیری و دعوا بود، در هیچ جای قرآن بیان نشده که با فرد جاهل برخورد کرد.

وی ادامه داد: رسول‌الله(ص) افزون‌بر مدار با مسلمانان حتی با منافقان نیز مدار می‌کرد، در روایت آمده «کسی که عقل و فهم او بیشتر باشد، مداری او نیز با دیگران بیشتر خواهد بود».

حجت‌الاسلام فرحزاد دنیا را دار مصیبت و سختی دانست و خاطرنشان کرد: خدا همه افراد را در این دنیا مورد آزمایش و امتحان قرار می‌دهد و صابران موفقان این سختی‌ها هستند، مقصد ما ملاقات خداوند متعال بوده که این دنیا نیز مسیر حرکت است و نباید در آن متوقف شد، «انا الله و انا الیه راجعون» رمز عبور از شب دنیا است./993/ پ202/ن

ارسال نظرات