۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۹۲۰۹۵
در همایش ملی فلسفه اصول فقه:

آیت‌الله سبحانی از دو کتاب فلسفی رونمایی کرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید با حضور در همایش ملی فلسفه اصول فقه از دو کتاب «پیرامون فلسفه اصول فقه» و «المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم» رونمایی کرد.
همايش ملي فلسفه اصول فقه در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز با حضور در همایش ملی فلسفه اصول فقه که در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد از دو کتاب «پیرامون فلسفه اصول فقه» و «المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم» رونمایی کرد.

وی در این همایش ملی که با هدف نکوداشت شخصیت علمی آیت‌الله محمد حسین غروی اصفهانی برگزار می‌شد، در سخنانی پیش از رونمایی از این دو کتاب فلسفی، علم اصول فقه را نیازمند پالایش جدید دانست و از طلاب خواست تا با تحقیق بیشتر، نقش خود را در ایجاد تحول علم اصول ایفا کنند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به نقش تحول‌آفرین مرحوم آیت‌الله محمدحسین غروی اصفهانی در علم اصول فقه، متذکر شد: اگر بخواهیم افزون بر تحولی که مرحوم شیخ اصفهانی در علم اصول فقه ایجاد کرده است، ایجاد کنیم، باید تمام مباحث اصول فقه بر محور اعتباریات بچرخد.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه اعتباریات دو پایه دارد اولا اعتبار اثر داشته باشد و ثانیا متناقض نباشد، بر شناخت ادوار تکامل اصول فقه تأکید و تصریح کرد: هسته‌بندی اصول فقه در عصر ائمه اهل بیت‌(ع) انجام گرفته است.

 

وی گفت: اخباریت در قرن دهم در حالی که اخبار شیعه را حفظ و زنده کرد اما بر مسائل تعقلی ضربه زد که به وسیله مرحوم محقق بهبهانی این وضع به هم خورد و تکامل علم اصول از وی شروع شد تا رسید به مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطا، میرزای قمی، مرحوم صاحب ریاض تا به دوران شیخ انصاری.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: پس از شیخ انصاری علم اصول در بلندای علم نشست و آن از زمانی است که شاگردان شیخ مانند میرزای شیرازی، آخوند و میرزای نائینی، آقا ضیاء تا مرحوم بروجردی و مرحوم امام فوق تکامل علم است یعنی علم بر قله نشسته‌ است.

 

وی با بیان اینکه علم اصول نیازمند پالایش جدیدی است که شیخ محمد حسین غروی اصفهانی انجام داده است، گفت: علم اصول پالایش دیگر می‌خواهد که نیازمند تحقیق و بررسی از سوی طلاب و فقهای حوزه‌های علمیه است، این علم باید متحول شود و مسائل اصولی بیاید و مسائل تکوینی برود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی پس از پایان سخنان خود از کتاب‌های «پیرامون فلسفه اصول فقه» با نگاهی به آرای شیخ محمدحسین غروی اصفهانی و کتاب «المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم» که به زبان عربی و تألیف شیخ محمدحسین غروی اصفهانی است، رونمایی کرد.

 

این گزارش می‌افزاید: کتاب پیرامون فلسفه اصول فقه با نگاهی بر آرای آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی به کوشش مسعود فیاضی در 648 صفحه به قیمت 32 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تدوین و راهی بازار نشر شده است.

 

این کتاب در سه بخش مباحث پیرامون دانش فلسفه اصول فقه، مسائل فلسفه اصول فقه و مباحث ناظر به ابعاد فلسفی و کلامی مرحوم آیت‌الله محمدحسین غروی اصفهانی نگاشته شده و مجموعه مقالات ارائه شده به همایش فلسفه اصول فقه را نیز در بر می‌گیرد.

 

کتاب دوم با عنوان المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم از علامه محمدحسین غروی اصفهانی و با شرح آیت‌الله محمدحسن مرعشی شوشتری است که در 568 صفحه و با قیمت 25 هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است./920/پ202/ن

ارسال نظرات