۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۹۲۴۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

پدیده های مشابه از برهان‌های قرآن در اثبات معاد است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی گفت: یکى از شیوه‏هاى احتجاج قرآن کریم با صاحبان عقاید باطل این است که از آنان مطالبه دلیل مى‏کند تا روشن شود که عقاید آن‌ها پایه عقلى و منطقى ندارد.
عليرضا اسعدي مولف کتاب قرآن و مسأله معاد و عضو هيأت علمي پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، علیرضا اسعدی، مؤلف کتاب قرآن و مسأله معاد با بیان اینکه منکران معاد مبنای منطقی و معقولی برای اثبات مطالب خود ندارند به برخی از برهان‌های قرآن در اثبات معاد اشاره کرد.
فاقد مبناى معقول و منطقى دانستن انکار معاد
عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی تصریح کرد: قرآن کریم در اثبات امکان معاد و رد منکران آن، اولاً بر این مطلب تأکید کرده است که انکار معاد استبعادى بیش نیست و هیچ گونه استدلال منطقى و عقلى بر نپذیرفتن آن وجود ندارد و همچنین به پدیده‏هاى مشابه اشاره کرده است تا تأکیدى بر عدم امتناع آن باشد.
اسعدی تشریح کرد: یکى از شیوه‏هاى احتجاج قرآن کریم با صاحبان عقاید باطل این است که از آنان مطالبه دلیل مى‏کند تا روشن شود که عقاید آن‌ها پایه عقلى و منطقى ندارد. در چندین آیه آمده است: «قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین» و در موارد مشابهى با این لحن مى‏فرماید که صاحبان این عقاید نادرست، علم و اعتقاد مطابق با واقع و مستند به برهان ندارند بلکه به ظن و گمان بى دلیل و مخالف با حقیقت، کفایت کرده‏اند.
وی با تاکید بر اینکه منکران معاد به بهانه‏هاى واهى از پذیرش معاد خودداری می‌کنند به برخی از دلایل این افراد اشاره کرد و گفت: آن‌ها پذیرش معاد مشروط به زنده کردن نیاکان، اسطوره تاریخى دانستن و نیز سحر یا جنون‌زدگى و یا افترا شمردن این حقیقت را دستاویزی برای نپذیرفتن این حقیقت قرار داده‌اند. آن‌ها چنان به این عقاید باطل خود پایبند بودند که مى‏گفتند اگر چنین چیزى را هم ببینیم باز انکار مى‏کنیم و می‌گوییم چشم بندى است.
ارائه پدیده های مشابه یکی از برهان‌های قرآن در اثبات معاد
عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در بحث ارائه پدیده‏هاى مشابه برای رفع استبعاد در قران به حیات مجدد طبیعت در بهار اشاره کرد و گفت: هرساله در آغاز فصل بهار جانى تازه در طبیعت بى جان دمیده مى‏شود و ذرات بى جان موجود در زمین جذب اندام‏هاى گیاهان شده به سلول‏هاى زنده تبدیل مى‏شوند و این چرخه مرگ و حیات، نمونه‏اى از احیاى مردگان در قیامت است. از این رو قرآن کریم در موارد متعدد آن را مطرح کرده است.
وی افزود: قرآن از آن جهت نظام مرگ و حیات روى زمین را مثال مى‏آورد که ما آن را به عنوان نمونه کوچکى از یک حیات کلى‏تر بشناسیم. قیامت از منظر قرآن، تجدید حیات است و حیات مجدد طبیعت در بهار نمونه آن در روى زمین است.
اسعدی همچنین به مسئله زنده شدن مجدد انسان‌ها در دنیا به عنوان یکی دیگر از برهان‌های قران جهت اثبات معاد اشاره کرد و گفت: ماجرای زندگی مجدد اصحاب کهف، داستان دستور حضرت موسی(ع) به ذبح بقره، ماجرای زنده کردن گروهى از بنى اسرائیل که خواهان دیدن خداوند بودند، داستان عزیر و ماجرای زنده شدن گروهى از بنى اسرائیل که از ترس مرگ از شهر خود خارج شده بودند، حقایق تاریخی‌ای است که خداوند در سوره های کهف و بقره از آن‌ها به عنوان برهان برای اثبات قیامت استفاده کرده است./9191/د102/ی
ارسال نظرات