۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۹۴۱۰۶
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری:

هفته وقف بهانه‌ای برای نهادینه‌کردن سنت حسنه وقف در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با بیان این که هفته وقف بهانه‌ای برای نهادینه‌کردن سنت حسنه وقف در جامعه است، گفت: بر همین اساس اوقاف و امور خیریه استان با برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های مختلف در راستای ارتقای این فرهنگ عمومی میان مردم تلاش می‌کند.
حجت الاسلام طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری، بعد از ظهر امروز در همایش «همه واقف باشیم» با اشاره به جایگاه وقف در قرآن کریم گفت: هر چند در هیچ یک از آیات قرآن به‌گونه‏‌ای مستقیم و صریح به وقف اشاره‌‏ای نشده است، اما علمای اسلام از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده چنین نتیجه می‏‌گیرند که وقف مورد تأیید قرآن است.

 

وی با تأکید بر لزوم توجه جدی به مسئله وقف در جامعه اسلامی تصریح کرد: وقف از افتخارات دین اسلام است و به‌طور غیرمستقیم در قرآن و به‌طور مستقیم در سیره‏ پیامبر(ص) و ائمه(ع) به آن توجه فراوان شده است.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی به تشریح آثار و کارکردهای وقف در جامعه پرداخت و اظهار داشت: به‌طور کلی، آثار و کارکردهای وقف در جامعه به سه دسته اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم می‌شود، برهمین اساس لازم است تا با آگاهی از نتایج مثبت وقف در جامعه در گسترش فرهنگ وقف تلاش جدی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به چشم‌اندازهای اداره اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: بقاع امامزادگان و اماکن متبرکه، بررسی موقوفات و مسائل وقفی و فعالیت‌های فرهنگی سه محوریت مهم این اداره است.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی با تأکید بر این که نگاه به وقف باید جامع و کامل باشد، افزود: باید موقوفات بر اساس نیاز و اولویت‌های اصلی جامعه توسعه و گسترش پیدا کنند و این گونه همایش‌ها به‌دنبال تحقق این مهم هستند.

 

وی تجلیل، تقدیر و تشکر از واقفان و خیران درعرصه وقف و گسترش و تریج فرهنگ وقف و موقوفات در جامعه اسلامی را مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش در استان عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان این که تجلیل و تقدیر از واقفان وظیفه شرعی و قانونی اوقاف و امور خیریه است، شناسایی و معرفی خیران نیک‌اندیش به آحاد جامعه را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

 

وی با اشاره به پایان هفته وقف در کشور، پر رنگ کردن و معرفی فعالیت فاخر و ارزشمند سازمان اوقاف و امورخیریه در استان و کشور را هدف اصلی از نامگذاری هفته‌ای از سال به‌عنوان هفته وقف دانست.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی یکی از مهم‌ترین اقدامات اوقاف در طول مدت اخیر را احیای موقوفات در استان دانست و تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد نسبت به پرداخت حق موقوفات و ادای دین و نیت وقف‌ها اهتمام و توجه جدی ندارند و در حال حاضر موقوفه‌خوار نام گرفته‌اند که اوقاف و امور خیریه با برنامه‌های فرهنگی و اقدامات قانونی اقدام به پس‌گیری موقوفات و احیای آن‌ها دارد.

 

وی برگزاری این گونه همایش‌ها را در تشویق افراد برای ایجاد موقوفات تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: برگزاری این گونه همایش‌ها در تشویق و جذب افراد مختلف به سمت ایجاد موقوفه‏‌های جدید تأثیر بسزایی خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان این که هفته وقف بهانه‌ای برای نهادینه‌کردن سنت حسنه وقف در جامعه است، افزود: بر همین اساس اوقاف و امور خیریه استان با برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های مختلف در راستای ارتقای این فرهنگ عمومی میان مردم تلاش می‌کند.

 

وی با تأکید بر لزوم توجه جدی به مسئله وقف در کشور تصریح کرد: یکی از نیازهای اساسی و راهکارهای برون‌رفت جامعه از مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی کنونی توجه و اجتماع وقف و موقوفات است.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی تصریح کرد: اگر وقف و احکام مربوط به آن طبق دستورات و احکام اسلامی در جامعه عمل شود به یقین تاثیر بسزایی در حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت.

 

گفتنی است، در پایان این همایش از اصحاب وقف و فعالان، واقفان، متولیان، مستأجران و هیأت امنا، خادمان فعال و خیران بقعه ساز استان تجلیل بعمل آمد./9457/پ202/ب

ارسال نظرات