۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۹۵۳۱۴
رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل:

تعصبات مذهبی مانع تحقق همگرایی و وحدت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل با اشاره به این که در راه رسیدن به همگرایى اسلامى، تعصبات مذهبى یکى از موانع این راه محسوب شده و مانع از فهم حقیقت مى شود، اضافه کرد: تا زمانی که همه افراد به ویژه عالمان و دانشمندان از شرح صدر و قدرت تحمل دیگران برخوردار نشوند از کشف حقایق باز مانده و گامى در این راه برنمى دارند.
رييس اداره تبليغات اسلامي آمل

حجت الاسلام اسماعیل رمضانی، رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل گفت: موضوع همگرایى و اتحاد مسلمانان از مهم ترین موضوعات مطرح شده در طول تاریخ اسلام بوده و آثاری حیاتى براى مسلمانان به دنبال داشته است که دشمنان پیوسته کوشیده اند در راه تحقق آن موانعى ایجاد کنند.

 

وی با اشاره به این که در بیشتر جدایى ها و تفرقه ها بین مسلمانان خواست و اراده بیگانگان مشهود و معلوم است، بیان داشت: مهم ترین مانع در راه همگرایى مسلمانان استبداد و استعمار است و همگرایى مسلمانان که براساس خواست الهى و برآمده از تلاش پیامبر اسلام بود منافع گروهى را به خطر انداخته و با خواسته هاى نفسانى عده اى در تضاد است.

 

حجت الاسلام رمضانی، ادامه داد: این تلاش ها در عصر حاضر انسجام یافته تر از قبل و با به کار گرفتن تمامى امکانات و ظرفیت هاى موجود و ابزار لازم براى دستیابى به اهداف خطرناک و سهمگین جان تازه اى گرفته و اتحاد مسلمانان را مورد هدف تیرهاى تفرقه قرار داده است.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل با بیان این که هدف نهایى و اصلى استعمار کهنه و نو چیزى جز نابودى اصل دین نیست، ادامه داد: اگر قرائت خاصى از دین را مى پذیرند و با قرائت دیگرى دشمنى ابراز مى کنند از سر اضطرار است تا از این طریق اعتماد بخشى از مسلمانان را به خود جلب کنند و با وسیله قرار دادن همان گروه به اهداف شوم خود برسند.

 

وی، اضافه کرد: مسلمانان باید با شناخت هدف واقعى دشمنان، دست از اختلاف بردارند و با اتحاد حول محورهاى وحدت بخش که مورد پذیرش و توجه همه مسلمانان است در مقابل توطئه هاى بیگانگان ایستادگى کنند.

 

حجت الاسلام رمضانی گفت: شناخت درست مبانى و اصول در این باره خود عامل وحدت و فراهم کننده زمینه هاى همگرایى است.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل با بیان این که سطحى نگرى از بزرگ ترین زمینه هاى تفرقه و مناسب ترین وسیله براى پیاده شدن نقشه هاى استعمار است، بیان داشت: دشمنان همیشه کوشیده اند مسلمانان را از تحقیق و پژوهش و ژرف اندیشى باز دارند ولی باید دانست که با ژرف گرى مى توان به سرچشمه هاى زلال وحدت دست پیدا کرد.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که دور ماندن مسلمانان از تعالیم عالى اسلام یکى از خواست هاى دشمنان بوده است که در این راستا کوشش هاى بسیاری انجام دادند، ادامه داد: آنان تلاش کردند تا بر اثر بى اطلاعى از عمق معارف اسلامى با هم دشمنى ورزیده و از سر جهل و سطحى نگرى همدیگر را آماج تیرهاى سهمگین تکفیر و تحقیر قرار دهند.

 

وی با اشاره به این که در راه رسیدن به همگرایى اسلامى، تعصبات مذهبى یکى از موانع این راه محسوب شده و مانع از فهم حقیقت مى شود، اضافه کرد:  تا زمانی که همه افراد به ویژه عالمان و دانشمندان از شرح صدر و قدرت تحمل دیگران برخوردار نشوند از کشف حقایق باز مانده و گامى در این راه برنمى دارند.

 

حجت الاسلام رمضانی با بیان این که راه کشف حقیقت در کنار گذاشتن تعصبات مذهبى و احساسات و عواطف شخصى است، گفت: باید اختلافات را در محدوده بحث هاى علمى منحصر کنیم و از تعصباتى که از نسل هاى گذشته تاکنون براى ما به ارث رسیده است و در اثبات آن هیچ سند و مدرکى ما را یارى نمى کند دست برداشته و در این راستا به ائمه معصومین(ع) اقتدا کنیم.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل، ادامه داد: یکی از عوامل تفرقه بین فرق مسلمان عدم آگاهی از عقاید و رفتار و اخلاق طرف مقابل است که عدم آگاهی موجب قضاوت بی‌جا می‌شود.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که یکی از عوامل تفرقه بین مسلمانان دامن زدن به اختلافات گذشته و بزرگ‌ نمایی آن است، ادامه داد: فهم ناقص از اسلام نیز سبب جدایی و تفرقه مسلمانان می شود که برای رسیدن به صراط مستقیم پیروی از سیره عملی و اخلاقی پیامبر گرامی اسلام ضرورتی انکارناپذیر است.

 

وی با بیان این که حسد یکی از ریشه‌های تفرقه و جدایی است، بیان داشت: پیامبر خدا سوگند یاد کرده است که ایمان و حسد هرگز در یک قلب جمع شدنی نبوده و مسلمانان که همانند یک جسم هستند نباید نسبت به یکدیگر حسد ورزند.

 

حجت الاسلام رمضانی با تاکید بر این که عدم استفاده درست از نعمت عقل یکی از علل و اسباب تفرق و تشتت است، ادامه داد: به هر اندازه مسلمانان به فهم و عمل بر قرآن همت کنند بر عقل‌شان افزوده شده و این امر به افزایش وحدت در دل‌ها می‌انجامد.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل، ادامه داد: فراموش کردن آخرت و اقبال به دنیا از عوامل تفرقه و جدایی میان مسلمانان است، بیان داشت: اگر مؤمنان نسبت به یکدیگر محبت نداشته باشند مستحق رحمت خدا نشده و در این صورت از رسیدن به وحدت و همدلی باز می‌مانند.

 

این کارشناس دینی در پایان، گفت: مسلمانان نباید مانند امت های پیشین اهل تفرقه و جدایی باشند که خداوند متعال این کار را کفر دانسته و عاملان آن مستحق مجازات هستند./950/ت302/ب

ارسال نظرات