۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۱۹۶۵۱۲
آیت‌الله مظاهری تبیین کرد؛

رابطه قساوت قلب و ایجاد ناامنی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: باید توجه کرد که گناه روی گناه انسان را تا سرحد کفر می‌رساند، تا جایی که انسان به جایی می‌رسد که آیات خداوند را تکذیب می‌کند، پسر و دختر به دانشگاه می‌روند، ماهواره و اختلاط بین دختر و پسر کار آنان را به بی‌دینی می‌کشاند.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم اصفهان برگزار می‌شود، گفت: یک ناامنی عجیبی که ما پیدا کرده‌ایم، این است که دختر و پسرمان به دبیرستان و دانشگاه می‌رود و هنگامی که برمی‌گردد، این که چه جوری برمی‌گردد، معلوم نیست و معلوم نیست که آیا می‌تواند تشیع را نگاه دارد یا نه؟ این یک نوع ناامنی است که از بی‌توجهی به دین ناشی شده است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: باید توجه کرد که گناه روی گناه انسان را تا سرحد کفر می‌رساند، تا جایی که انسان به جایی می‌رسد که آیات خداوند را تکذیب می‌کند، پسر و دختر به دانشگاه می‌روند، ماهواره و اختلاط بین دختر و پسر کار آنان را به بی‌دینی می‌کشاند.

وی خاطرنشان کرد: اختلاط میان دختر و پسر تا جایی پیش رفته که متأسفانه در ملاء عام ارتباط با هم پیدا می‌کنند، این موبایل‌ها وسیله فساد و جعبه شیطان شده است، متأسفانه خانواده‌ها برای خرید این موبایل‌ها هم تلاش می‌کنند و متأسفانه کار به افراد متأهل هم کشیده شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که گاه فردی داماد و عروس دارد اما به وسیله موبایل گمراه می‌شود، اظهار کرد: این شخص هم دنیا و هم آخرتش را به باد می‌دهد، اما اگر این فرد مقید به نماز بود، این نماز او را نگاه می‌داشت، نماز به انسان کمک می‌کند اما متأسفانه در جمهوری اسلامی این امر مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ابراز کرد: کسی به نماز و ذکر خداوند بی‌توجه باشد، خداوند او را دچار زندگی ناخوش می‌کند، خداوند می‌فرماید هر کس که به نماز اهمیت ندهد زندگی‌ای توأم با ناراحتی، دلهره و اضطراب دارد، او کور دل است، این کوری دل سبب محشور شدن او در صف محشور کور است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که امروز همه ما دچار تجمل‌گرایی شده‌ایم، اظهار کرد: این تجمل‌گرایی‌ها انسان را به یک زندگی توأم با غم و غصه می‌رساند، دل‌ها را که بشکافند به جای نور خدا، دلهره و ترس و اضطراب خاطر مشاهده می‌شود.

وی افزود: قساوت قلب مراتبی دارد و مرتبه اول این است که شیرینی رابطه با خدا از انسان گرفته می‌شود و این بد حالی است و نباید برای انسان به صورت عادی دربیاید، و وای به کسی که رابطه با خدا و عبادت او برایش شیرینی نباشد.

از دست دادن نفس لوامه اثر قساوت قلب

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که یکی دیگر از نشانه‌های قساوت قلب این است که برقرار کردن رابطه انسان با خدا سنگین و سخت می‌شود، اظهار کرد: انسان گاه برای یک مجلس عروسی‌ میلیون‌ها تومان خرج می‌کند اما هنگامی که می‌خواهد خمس بدهد برای او سنگین می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر دل انسان قسی شود در اثر گناه، نفس لوامه از انسان گرفته می‌شود و دیگر کسی نیست که او را ملامت بکند، و همین‌طور گناه بر روی گناه جمع می‌کند تا جایی که نفس مسوله یا محسنه برای او ایجاد می‌شود، یعنی از گناه لذت می‌برد، به جای این‌که روح او را ملامت کند، لذت گناه را می‌چشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به ظلم کردن برخی از مردم بر دیگران و لذت بردن از آن و زرنگی دانستن آن، ادامه داد: برخی هستند که از رشوه‌خواری لذت می‌برند، خدمت به خلق خدا که نمی‌کند، هیچ بلکه در کار مردم گره می‌اندازد و گره می‌اندازد، رشوه‌خواری و رباخواری و گران‌فروشی برایش لذت می‌شود و این خیلی خطرناک است.

وی گفت: برای برخی از مردم غیبت کردن لذت است، پیامبر اکرم(ص) فرمود زمانی می‌آید که غیبت کردن، نقل محافل شود، برای برخی افراد غیبت کردن، توهین کردن، التماس ارباب رجوع و بی‌اعتمادی به وی یک لذت و ریاست برایش به حساب درمی‌آید.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بالاترین لذت برای امام علی(ع) نماز شب است، در شب آخر جنگ صفین تیر مثل باران می‌بارید اما موقع نماز شب امام علی(ع) سجاده را در میان دو لشکر انداختند و نماز شب خواندند، به این می‌گویند کسی که روح‌دار است و می‌تواند تعقل و تفکر کند.

نماز جماعت در میان ما ارزش و قدر خود را ندارد

وی با تأکید بر این‌که نباید اجازه داد که بعد معنوی انسان از میان برود، ادامه داد: در این صورت است که انسان به جای لذت بردن از خدمت به خلق از ظلم لذت می‌برد و گاه به این امر اقرار می‌کند، متأسفانه گاه دیده می‌شود که برخی افراد غیبت و تهمت را قربة‌الی‌الله انجام می‌دهند.

حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: یک نفر سرگرمی‌اش مشغول شدن به پاسور و شطرنج است اما یک فرد دیگر سرگرمی‌اش ختم قرآن، خدمت به خلق خداوند و عبادت است، اما برای کسی که نفس محسنه داشته باشد سرگرمی برایش ظلم به مردم و انجام گناه است.

وی با انتقاد از وضعیت جامعه در کمرنگ بودن عبادت‌های فردی و اجتماعی اظهار کرد: نماز جماعت در میان ما اهمیت خودش را ندارد، موقع اذان مغرب و عشا ترافیک خیابان‌ها بیش از عصر و بیش از اول شب است،‌ در حالی که باید در این وقت خیابان‌ها خلوت و مسجد‌ها پر باشد.

استاد اخلاق درس حوزه علمیه گفت: باید قوه تعقل را در خود به کار بیندازیم، قرآن از قول جهنمی‌ها نقل می‌کند که می‌گویند اگر می‌شنیدیم یا اهل تعقل بودیم، جهنمی‌ نمی‌شدیم و متأسفانه سریال‌ها و ماهواره‌ها به این امر نیز دامن می‌زنند، قرآن نیز تأکید می‌کند وای به کسی که در هنگام نماز از نماز غافل باشد.

وی کم‌توجهی به نماز را نشانه قسی بودن قلب و حاکم نبودن نفس لوامه دانست و اظهار کرد: این مطالب فلسفه و فقه نیست که نیاز به استدلال و فکر عمیق داشته باشد، این مطالب قرآن است و قرآن مطابق با عقل ما حرف می‌زند و باید حرف قرآن را بشنویم،‌ مسجدها خلوت شده اما محل گناه مملو از جمعیت شده است./914/پ202/ب

ارسال نظرات