۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۱۹۸۰۱۴
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

روش شناسی فقه مقارن زمینه های وحدت مسلمانان را بوجود می آورد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به چالش های جهان اسلام و ضرورت بررسی مسائل جدید و نو پیدا، اظهار داشت: تاکنون فقه مقارن در دو حوزه مسائل مقارن و اصول فقه مقارن مورد مطالعه بوده است اما روش سوم "روش شناسی مقارن" است و تاکنون به صورت علمی مورد استنباط و بررسی قرار نگرفته است.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست بین المللی اندیشمندان جهان اسلام در حوزه روش شناسی فقه مقارن 24 بهمن ماه در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران آغاز به کار کرد.


در این نشست دو روزه که شخصیت های مختلف جهان اسلام از کشورهای تونس، لبنان، عمان و سودان و همچنین علمای اهل سنت از استانهای خراسان، کرمانشاه،کردستان و سیستان و بلوچستان و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، روش شناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا مورد بررسی قرار گرفت.


در مراسم افتتاحیه این نشست، «حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی» رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: روش شناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا از مهمترین زمینه های ایجاد وحدت در اسلام به شمار می رود که می تواند وحدت مسلمانان را در جهان تقویت کند.


وی با اشاره به چالش های جهان اسلام و ضرورت بررسی مسائل جدید و نو پیدا، اظهار داشت: تاکنون فقه مقارن در دو حوزه مسائل مقارن و اصول فقه مقارن مورد مطالعه بوده است اما روش سوم "روش شناسی مقارن" است و تاکنون به صورت علمی مورد استنباط و بررسی قرار نگرفته است.


مبلغی افزود: در این نشست روش شناسی به صورت تطبیقی انجام می شود یعنی مذاهب امامیه، مالکی ، حنفی، اباضیه در زمینه استباط احکام نوپیدا به نتیجه می رسند.


رییس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزاری این نشست را آغازی در روش شناسی استنباط احکام دین دانست و گفت: اگر هر مذهبی یک مطالعه روشی را در این زمینه انجام دهد علما و دانشمندان جهان اسلام بهتر می توانند در کنار هم مسائل فراروی امت را بررسی کنند.


مبلغی همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی به دنبال آن است که روش شناسی مقارن را به عنوان یک حورزه مطالعاتی دنبال کند و ضمن اینکه این حوزه را به متون درسی تبدیل می کند، الگویی برای دروس دانشگاهی خواهد بود.

در ادامه این نشست، «مولوی اسحاق مدنی» از علما و روحانیون برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه روش شناسی مقارن شروع مبارکی در اجتهاد است، اظهار داشت: دین اسلام و بعثت پیامبر ختمی مرتبیت (ص) از آغاز تاکنون به نیازهای مختلف انسان را در زمان های مختلف پاسخ داده است.


وی افزود: علمای اسلام برای مسائل جدید که در نص قرآن و حدیث نیامده است، از راه اجتهاد تلاش می کنند تا حکم دین را پیدا کنند.


اسحاق مدنی برگزاری این نشست را نقطه شروع مبارکی دانست و اظهار امیدورای کرد تا در جهان اسلام برای دست یافتن راه حلی برای مشکلات جهان اسلام، دانشمندان آگاه مسائل جدید را در ساختار اجتهادات مجتهدین گذشته و نصوص قرآن و حدیث حل و فصل کند.

«آیت الله عبدالکریم بی آزار شیرازی» نیز در این نشست گفت: اگر مقداری در تعریف های اصول استنباط دین دقت کنیم به این نکته پی می بریم که تمامی مذاهب اسلامی می توانند به هم نزدیک شده و به جای اینکه با نفی دیگران خود را اثبات کنند فقه با عظمت اسلام را به جهان اسلام در اروپا صادر کنند.


وی از شیخ محمود شلتوت از علمای بزرگ الازهر مصر یاد کرد وگفت: این دانشمند فقه مقارن را وارد دانشکده الشریعه کرد و این روشی است که برای فقه اجتهادی در نظر گرفته می شود و دانشمندان اسلامی بایستی در تحقیقات خود با کنار گذاشتن تعصبات آرای شیعه و اهل سنت را بررسی کرده و هر کدام که با ادله قویی بیان شده را قبول کنیم .


وی در ادامه به فقه شیعه و روش اجتهای امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام 50 سال پیش مسائل مستحدثه را مطرح و بصورت خصوصی تدریس می کردند و علاوه بر استفاده از آرا و نظرات تمام مذاهب سفارش می کردند تا علما نظریات و اقوال اهل سنت را در نظر داشته باشند.
بی آزار شیرازی همچنین با اشاره به توجه امام به شرایط زمان و مکان در فقه المقاصد اضافه کرد: رهبر انقلاب در مباحث اجتهادی خود بر اساس موازین اصول امامیه عمل می کردند و در مسائل حکومتی مصلحت نظام را پذیرفتند.

«شیخ اسماعیل بین صالح الاغبری» معاون وزارت اوقاف و امور دینی سلطنت عمان نیز در این مراسم، با گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، به چالش های کنونی جهان اسلام اشاره کرد و بر ضرورت تلاش کشورهای اسلامی در جهت وحدت و تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد.


وی بروز افراطی گری و گروه های تکفیری و خشونت در جوامع اسلامی را از مهمترین چالش های کنونی در جهان اسلام برشمرد و اظهار داشت: امروزه جمهوری اسلامی با تلاش های خود در زمینه تقریب مذاهب اسلامی ، گام های مهم و بلندی را برای تحکیم وحدت مسلمانان بوجود آورده است.


الاغبری با اشاره به ایه کریمه "ولا تنابزوا بالالقاب ولاتلمزوا"، خاطرنشان کرد: امروزه در میان چالش هایی که جهان اسلام با ان مواجه است ضرورت دارد تا اعضای جامعه از استهزا، عیب جویی و نسبت دادن عناوین زشت به یکدیگر دوری کنند اما متاسفانه در میان این افراد اندیشمندان نیز وجود دارند که با انگیزه هایی به جز وحدت امت فعالیت می کنند.


این اندیشمند عمانی، استفاده از روش شناسی استنباطی تطبیقی احکام نو پیدا را راهکاری ضروری در جهت تطبیق مسائل و چالش های کنونی با اصول و فقه اسلامی عنوان کرد و خواستار توجه به اخلاقیات و معنویات در جهان اسلام شد.


در این نشست که شخصیت های مختلف جهان اسلام از کشورهای مصر، تونس، لبنان، عمان و سودان و همچنین علمای اهل سنت از استانهای خراسان،کرمانشاه،کردستان و سیستان و بلوچستان و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، به بررسی روش شناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا می پردازند.

مراسم اختامیه این نشست تخصصی روز جمعه با حضور اندیشمندان و کارشناسان مذهبی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد./916/د102/ع
 

ارسال نظرات