معارف و مظاهر اسلامی از مسجد سرچشمه می گیرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، در پیام آیت الله حسین نوری همدانی به همایش جوانان مساجد و محلات استان لرستان آمده است: دین اسلام که تنها آیین نجات بخش و سعادت آفرین بشر است و برای فلاح و رستگاری انسانها در همه جبهههای زندگی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی برنامههای جامع و کاملی تنظیم کرده و همه را برای آموختن این درسها زیر چتر تعلیم و تربیت خود قرار می دهد قبل از هر چیز نیاز به یک کانون پر جاذبه ای که همه پیروان خود، اعم از پیر، جوان، زن و مرد را در خود جای بدهد و مرکز اجتماع مسلمانان باشد دارد تا همه در آن کانون مقدس درس هایی از کتاب و حکمت الهی بیاموزند و قدم به قدم در راه تکامل همه جانبه انسانی یا تربیت پذیری از اسلام، پیش بروند و لذا از آغاز مسلمانان را به تاسیس چنین کانونی که آن را مسجد می نامند دعوت می کند.
حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: مسجد یعنی سجده گاه خداوندی، سجده گاهی که باید افراد مسلمان شب و روز پیشانی خضوع در پیشگاه خداوند را در آن به خاک بگذارند و از فیض و برکات او مدد جویند وتنها از آن ذات مقدس توفیق رسیدن به ترقی و تکاملی که مورد نظر اسلام است را بخواهند.
وی تصریح کرد: جالب این که در هر مسجدی نقطه ای به نام «محراب» نیز باید ساخته شود و می دانیم که محراب از ماده «حرب» و واژه «حرب» نیز به معنی جنگ است و این موضوع به این مناسبت است که مسلمانان این درس را نیز در مسجد همیشه بخوانند که برای نیل به کمالات مورد نظر اسلام راهی جز جهاد و جنگ با دشمنان داخلی و خارجی که همیشه در کمین مسلمانان نشسته و نقشه هایی علیه آنها می کشند وجود ندارد.
این مرجع تقلید در بخشی از این پیام آورده است: در همین رابطه پیامبر بزرگوار اسلام در نخستین فرصتی که در راه دعوت به اسلام به دست آورد به تاسیس»مسجد» به عنوان یک پایگاه مهم اجتماعی و تربیتی اسلام اقدام کردند.
حضرت آیت الله نوری همدانی یادآور شد: بر این اساس هر روزی که از عمر اسلام می گذشت و این دین پاک آسمانی در دلهای شایسته و پاک نقوذ بیشتری پیدا می کرد بر تعداد مسجدها افزوده می شد و تربیت گاه مقدس جلوه زیباتری پیدا می یافت و مسلمانان را بیش از پیش به خود جلب می کرد و این موضوع به این جهت بود که همه معارف و مظاهر اسلامی از مسجد سرچشمه می گرفت و در دنیای اسلام گسترش پیدا می کرد.
وی ادامه داد: مسجد هم محل نماز جماعت بود که روزی چند مرتبه مسلمانان در آنجا در پیشگاه خداوند در حال عبادت به صف می ایستادند و حضور خود در اجتماع را به نمایش می گذاشتند و هم مدرسه ی تعلیم و تربیت و خودسازی، هم مرکز قضاوت و دادگستری بود و هم دانشگاه نظامی و محل فراگرفتن درس جهاد و شهادت طلبی، هم مرکز تعیین پستهای حکومتی کشوری و هم آهنگهای حیات بخش و دلنواز قرائت قرآن در آن طنین انداز بود و هم سخنان وعظ و ارشاد و بیان احادیث در آن منعکس می گشت.
وی بیان داشت: مدرس و معلم در این پایگاه مقدس پیامبر اکرم(ص) و برنامههای تربیتی آن آیات قرآنی و احادیث دینی و تربیت یافتگان آن مسلمانانی چون ابوذرها و مقدادها و عمارها و سلمان ها بودند.
حضرت آیت الله نوری همدانی عنوان کرده است: اینها در حقیقت تربیت یافتگانی هستند که به راز و رمز عظمت اسلام و مسلمین پی برده اند و بالاخره نقش مسجدها بر اساس تعلیم اسلامی در این موضوع خلاصه می شد که کلیه تصمیمات مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی در مسجدها گرفته می شد.
در این پیام آمده است: جهادگران اسلامی با یک دنیا شوق و اشتیاق از مساجد به سوی میدان های جنگ و جهاد حرکت می کردند، در بازگشت از جنگ ها نیز قبل از این که به خانه های خود رفته چشمهای خود را به رنج فرزندان و همسران خود بگشایند در مساجد حضور می یافتند و شکرانه این توفیق سر به سجده پروردگار رحمان می گذاشتند و اگر غنائمی نیز به همراه آورده بودند مانند سایر قسمتهای بیت المال در مسجد متمرکز می ساختند و در همان جا به تقسیم آن می پرداختند، این نقش مساجد و هدف از تاسیس مساجد در اسلام بود.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در پایان پیام خود آورده است: در خاتمه مزید توفیقات آن مجمع محترم را از خداوند متعال مسالت می نمایم./9451/د101/س