۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۹۹۱۳۷
مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات:

یکی از سیاست‌های دفتر تبلیغات، سامان‌دهی مبلغین متخصص است

خبرگزاری رسا ـ متأسفانه در امر اعزام مبلغ موازی کاری و تداخل وجود دارد و این مسئله‌ای است که ما را رنج می‌دهد و مردم را سردرگم می‌کند؛ لذا سامان‌دهی مراکز تبلیغی یک امر ضروری است و ما معتقدیم که تنها یک مرکز باید برای اعزام مبلغ باشد.
یکی از سیاست‌های دفتر تبلیغات، سامان‌دهی مبلغین متخصص است
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم یکی از مراکز دارای قدمت در حوزه است که تاکنون کارهای متعددی را در امر اعزام مبلغین، سامان دهی تبلیغ و تولید محتوا برای مبلغین انجام داده است. حجت الاسلام سید عباس موسوی مدیر کل امور تبلیغی این دفتر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری توضیحاتی در زمینه کارهای این دفتر داده که تقدیم مخاطبان و طلاب محترم می‌گردد. 
رسا - حاج آقا من به عنوان اولین سوال می‌خواستم که در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم. بنده سید غلام عباس موسوی اهل استان چهار محال و بختیاری و اکنون ساکن قم هستم. در دفتر تبلیغات قم چند سالی است که مشغول فعالیت و خدمت به مبلغین عزیز و عرصه تبلیغ و مسئولیتم مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می‌باشد.
 
رسا - کار اجرایی را در حوزه کی شروع کردید و تا الآن چه مسئولیت‌هایی داشتید؟
بنده از سال 73 وارد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شدم و به عنوان مسئول واحد اعزام مبلغ مناطق عشایری مشغول فعالیت شدم. سپس مسئول واحد اعزام مبلغ به 9 استان کشور را عهده‌دار شدم و پس از آن، به عنوان مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی معرفی شدم و الان هم چند سالی است که در این سنگر مشغول فعالیت و خدمت هستیم و فعالیت‌های دیگری که داشتیم و به اصطلاح رسمی نیست و در کنار این مسئولیت بوده است.
رسا - متولد چه سالی هستید و چه مدت در جبهه‌ بودید؟
1348. من 6 ماه در جبهه‌ها حضور داشتم.
رسا حضور ذهن دارید در کدام عملیات جانباز شدید؟
در پدافند عملیات والفجر 10 در منطقه شاخ شمیران غرب کشور و حلبچه را که صدام بمباران شیمیایی کرده بود، در آن منطقه شیمیایی شدم. لکن آیتم‌های جانبازی، آیتم‌های ویژه‌ای هست و هر کسی نمی‌تواند جانباز باشد. جانباز یک سری مفهوم است و یک سری عنوان بسیار بزرگی است که جانباز قیام اباعبدالله الحسین، حضرت ابوالفضل العباس علیهما السلام است.
جانبازان انقلاب اسلامی هر کدام به سهم خود دارای ویژگی‌های خاص و شاخص هستند؛ خصوصا مقام معظم رهبری که یکی از جانبازان هست و حتی جانبازان فراوانی که انسان در اجتماع می‌بیند، کسی جرات نمی‌کند به خودش مارک جانبازی بچسباند و گرنه جانباز یک مفهوم بسیار ارزشمند و والا و بالا و پرمعنایی است که بر هر کسی نمی‌شود اطلاق کرد و امیدواریم خداوند ما را هم به عنوان یک ایثارگر و جانباز در راه اسلام و دین و مذهب بپذیرد.
رسا - یعنی از انقلاب هم خاطره‌ای دارید؟ تا برویم سر سوال‌های تخصصی‌تر؟
در انقلاب ما خردسال بودیم. در حقیقت کوچک بودیم و در مدرسه ابتدایی روستایی بسیار محرومی، منطقه محرومی بودیم. خیلی خاطره‌های به درد بخوری من ندارم و لیکن همین قدر یادم هست که زمانی که انقلاب داشت رخ می‌داد و شکل می‌گرفت و سرودهایی که از رادیو پخش می‌شد باعث تشویق دانش آموزان می‌شد و اولین بار یک به اصطلاح مغازه دار یا یک کسی که بساط فروش دوره گرد بود، آن هم با به اصطلاح مرکب حیوانی که داشت و در روستا می‌گشت عکس امام عظیم الشان را برای خانه‌ها و مردم آورده بود و عکس را به خانه ما داد و ما آن عکس را نگاه می‌کردیم و می‌گفتند ایشان نایب امام زمان است و آمده است مردم را نجات بدهد و مردم این عکس را می‌بوسیدند و ابراز خوشحالی و شادمانی می‌کردند که یک فردی آمده که طاغوت را کنار بزند و حقوق مردم را بهشان بازگرداند و آمده است عدالت را اجرا کند. این خاطره کاملا در ذهنم است و آن شکل و شمایل آن عکس برای ما یادگاری ماند؛ حتی در آن زمان که ابزار و امکانات خاصی نبود، من یادم است که خانه‌های همسایه هر کدام این عکس را داشتند، در ایوان خانه‌شان نصب کردند؛ آن هم به وسیله چسب هم نبود؛ به وسیله خمیر نان و خمیر آرد این عکس‌ها را نصب کردند و سالیانی بود این عکس همچنان در ایوان خانه‌ها می‌درخشید و مردم مستضعف آن منطقه و مردم مظلوم آن منطقه که دوست داشتند کسی بیاید و احیا کند حقوق آنها را، بسیار خردسند و شادمان و استقبال می‌کردند و حمایت خودشان را به انحای مختلف اعلام می‌کردند.
رسا - برویم سراغ سوال‌های تخصصی، در زمینه تبلیغ تا الآن چه اقداماتی را صورت داده‌اید؟
این سوال چند بعد دارد. بعد شخصی، خوب بنده از سال‌های اولیه تحصیل در حوزه، همراه با تحصیل، تبلیغ را هم آغاز کردیم. سال اولی که من تبلیغ را آغاز کردم، در روستای محرومی در اطراف شهرستان لردگان به نام روستای تن مارون در دهه صفر آن‌جا اعزام شدیم. در زمان جنگ تحمیلی و با اولیات تبلیغ خیلی آشناییت نداشتم و تسلط کافی بر مسائل نداشتم و لیکن یک عزیز بزرگواری به ما یک جرأت و جسارتی بخشید و یک روحیه‌ای داد و ما وارد مسیر تبلیغ شدیم و یک دهه در آن روستا تبلیغ کردیم و خاطره‌ای از آنجا برای من مانده است؛ خاطره این بود که روزی اطلاع دادند که یکی از افراد روستای همجوار از دنیا رفته و شما باید بروید نماز میت بخوانید. من هم که نماز میت را حفظ نبودم، در اتاق را بستم و قدم می‌زدم، تمرین می‌کردم که حفظ کنم نماز میت را. چندین بار نماز میت را آنجا آن روز خواندم و تلاوت کردم و مدام می‌خواندم تا نماز میت را حفظ کنم؛ چون در بین مردم خیلی خوب نبود کسی از رساله نماز میت بخواند. منتظر بودیم که سراغ ما بیایند؛ بعد خبر دادند از دنیا نرفت! ما کلی خوشحال شدیم که ایشان از بین نرفت.
یک روز هم ما عمامه‌مان آنجا خراب شد؛ در همان روستا، دو سه تا روستا پایین‌تر یکی از رفقا آن‌جا تبلیغ بود، ظاهرا اگر که ذهنم یاری بکند، از دنیا رفت آن بزرگوار خدا رحمتش کند. ما سوار بر یک موتور، پشت یک نفر سوار شدیم، این همه مسیر را رفتیم چند کیلومتر رفتیم تا ایشان عمامه ما را درست کرد و برگشتیم آنجا.
رسا - از بعد سازمانی در امر تبلیغ چه فعالیت‌هایی داشتید؟
خوب، به هر حال دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را اگر که بخواهیم معرفی بکنیم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دارای چند ضلع است؛ یک ضلع آموزش، یک ضلع پژوهش و یک ضلع هم فرهنگی و تبلیغی است. غیر از امور دیگری که باز در فعالیت‌های دفتر می‌گنجد؛ مانند بوستان کتاب و چاپخانه، مجلات مرکز فرهنگی هنری و مرکز ملی پاسخگویی، عموما فعالیت‌های مختلفی دارد؛ اما پیدایش دفتر تبلیغات از سال 58 هست. یعنی دفتر تبلیغات از سال 58 تاسیس شده و به وسیله اعزام مبلغ هم ایجاد شده است؛ یعنی دفتر تبلیغات، اولین بار به عنوان اعزام مبلغ، اعزام روحانی به سراسر کشور تاسیس شده است و اولین ضلعی که ایجاد کرده است، اعزام مبلغ است و به وسیله اعزام مبلغ رشد و نمو پیدا کرد و به دستور حضرت امام راحل دفتر تبلیغات اسلامی ایجاد شد و با حمایت‌های مادی خود امام دفتر تبلیغات ایجاد شد.
دفتر تبلیغات حوزه اسلامی قم توانست در دو بخش، فعالیت‌های چشم گیری را داشته باشد. یکی اعزام مبلغ به روستاها و عتبات و شهرها و استان‌های مختلف کشور، یکی هم اعزام مبلغ به مناطق جنگی و جبهه‌های دفاع مقدس و در هشت سال دفاع مقدس هم مبلغین فراوانی را سازمان دهی کرد و اعزام کرد به جبهه‌های جنگ که نیازهای فرهنگی و تبلیغی رزمندگان اسلام را برآورده کنند.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اولین مرکز اعزام مبلغ رسمی در حوزه علمیه است و بوده است که توانسته تاکنون چهل هزار پرونده تبلیغی داشته باشد و برای تشکیل پرونده تبلیغی و سازمان‌دهی مبلغین یک فرآیند جذب مشخصی را دارد که یک فرآیند جاافتاده‌ علمی دقیقی است. هر مبلغ و هر طلبه‌ای که حداقل پایه 6 حوزه را گذرانده باشد، می‌تواند با معرفی حوزه علمیه، به آن‌جا مراجعه کند و تشکیل پرونده تبلیغی بدهد و تشکیل پرونده تبلیغی سه آزمون دارد؛ آزمون کتبی از منابعی که ویژه تبلیغ است و خاص تبلیغ است و منابعی است که کمتر در حوزه علمیه آنها تدریس می‌شوند و بیشتر جامعه به آنها نیاز دارد؛ در بستر فرهنگ و تبلیغ نیاز به آنها هست.
برخی از آنها چون بعضی وقت‌ها این‌ها تغییر می‌کنند، مانند منابع حدیثی است، منابع تاریخی است، سیاسی است، منابع اطلاعات عمومی است، این منابعی است که به صورت کلی عرض می‌کنم حالا بعضی وقت‌ها عناوین و کتبش هم مشخص است؛ مثل تفسیر المیزان، نمونه، تاریخ سیره پیشوایان است، یا مثلا ولایت فقیه آیت الله العظمی جوادی آملی است، یا عرض کنم خورشید اعتقادات حضرت آیت الله مصباح یزدی است، یا قانون اساسی، وصیت‌نامه حضرت امام، این‌ها منابع آزمون کتبی بوده است و پس از قبولی در آزمون کتبی، یک مصاحبه علمی تبلیغی دارند، یک مصاحبه‌ای که دو نفر از اساتید با این فرد و مبلغ مصاحبه انجام می‌دهند و ارزیابی می‌کنند تا ببینند توانایی علمی و تبلیغی‌اش در چه سطحی است، در چه حدی است و پس از اینکه از آزمون مصاحبه هم به اصطلاح قبول شد، آزمون منبر و خطابه داریم که فرد حتما باید منبری را ارائه بکند و بیانش مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ توسط دو یا سه نفر از اساتید و افرادی که در منبر تخصص و مهارت دارند، ارزیابی انجام بگیرد.
بعد از این آزمون‌ها ایشان به اصطلاح به عنوان مبلغ شناخته می‌شود و کد تبلیغی می‌گیرد و بعد آموزش‌هایی را برای این‌ها دایر می‌کنیم. یک سری دوره‌های آموزشی ویژه مبلغینی که در اینجا پرونده دارند؛ به نام دوره آموزشی پودمانی تبلیغ که یکساله است. دوره آموزشی تربیت مربی کودک و نوجوان آن هم یک ساله است، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت به اصطلاح ماهانه، دو ماهه، سه ماهه داریم؛ دوره آموزشی ویژه مبلغین هم دایر می‌شود و یک دسته از مبلغین عزیز که در حال کارورزی هستند، در حال تمرین برای تبلیغ هستند، مبلغینی هستند که غیر ملبس و با توانمندی علمی پایین‌تر از مبلغین رسمی هستند، از پایه 4 تا 6 حوزه هستند و عنوان بشیران جوان بر آنهاست، آنها که طرحی را جناب آقای قرائتی به مقام معظم رهبری تقدیم کردند و مقام معظم رهبری با این طرح موافقت کردند و دستور دادند به دفتر تبلیغات قم که این طرح را اجرا بکند.
 
رسا - لطفا از کم و کیف طرح بیشتر بفرمایید.
طرح به این صورت بود که طلاب جوان لمعه‌خوان حوزه که پایه 4 تا 6 را تشکیل می‌دهند، ذائقه تبلیغ دارند، توان تبلیغی دارند و در آینده باید به عنوان مبلغ دین باشند، لازم است که تبلیغ چهره به چهره را در بین بستگان خودشان، اقوام خودشان، در محل خودشان، در وطن خودشان انجام بدهند. لذا ما آمدیم اینها را سامان‌دهی کردیم، پرونده ایجاد کردیم و تشکیل دادیم از آنها یک مصاحبه به عمل آوردیم و در ایام تعطیلی حوزه، یعنی ایام نوروز و ایام تابستان اینها را به کارگیری می‌کنیم؛ حکم معرفی به اینها می‌دهیم که بروند در بین هم محلی‌های خودشان در بین بستگان خودشان در بین دوستان خودشان و همچنین چراغ مسجد محل را روشن نگه دارند و مراسمات مسجد را تقویت بکنند. همکاری و همراهی با روحانی محل و امام جماعت محل داشته باشند، کلاس‌های آموزش نماز بگذارند برای بچه‌ها، کلاس آموزش قرآن، احکام و در بین بستگان خودشان، دوستان خودشان، امر به معروف و نهی از منکر را ترویج بدهند و این به عنوان تبلیغ چهره به چهره است.
بعد از اینکه سه سال به عنوان بشیران جوان فعالیت کرد، می‌تواند بدون آزمون کتبی فقط حتما باید سه سال فعالیتی که مورد تایید ما داشته باشد، می‌تواند به عنوان مبلغ رسمی دفتر باشد و بعد می‌تواند به صورت ملبس تبلیغ بکند. در آن سه سالی که به عنوان بشیر جوان است، غیر ملبس تبلیغ می‌کند و لازم نیست لباس بپوشد. این هم یک دسته از مبلغینی است که دفتر تبلیغات دارد.
رسا - مبلغین سطوح بالای شما به چه صورتی فعالیت دارند؟
یک دسته دیگر به اصطلاح به عنوان مبلغین سرآمد شناخته می‌شوند؛ مبلغین نخبه هستند، مبلغینی که از یک توان موج آفرینی بالاتری برخوردار هستند و توان اداره مجالس محوری در مراکز استان‌ها دارند و می‌توانند یک هیئت را، یک مراسم بزرگ را و حتی پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی بکنند و می‌توانند در محافل عمده و بزرگ مثل همایش‌ها و مجالس سمینارها و گردهمایی‌ها سخنرانی بکنند و سخنرانی آنها جاذب است. این‌ها هم یک سری هستند و جذب شدند که حدود 300 نفر از این نوع مبلغین در اختیار دفتر است و در مناسبت‌های مختلف و در شهرها و استان‌های مختلف این عزیزان هم اعزام می‌شوند که معمولا مجالس محوری شهرها و استان‌ها را عهده‌دار هستند و مدت تبلیغ آنها یک روز تا ده روز بوده، حتی یک ماهه هم بوده است.
رسا - از مشاهیر حوزه هم جزو این دسته هستند؟
بله، شخصیت‌هایی مانند حضرت آیت الله نظری منفرد، صادق خوانساری، دکتر رفیعی، میرباقری از این دست افرادند و طیف این‌ها به عنوان نخبگان تبلیغ هستند.
 رسا - آیا تبلیغ به صورت تخصصی هم دارید؟
بله، یک سری هم هستند که در دفتر تبلیغات سامان دهی می‌شوند و هم جزو سیاست‌های دفتر تبلیغات در این مدت جدید هست، به عنوان مبلغین متخصص که حتما در یک مهارت ویژه‌ای تخصص دارند، در یک برنامه خاصی تخصص دارند، آنها همه امتیازبندی می‌شوند، دسته‌بندی می‌شوند، رتبه‌بندی می‌شوند و در فضاهای تخصصی به کار گرفته می‌شوند.
مثلا مبلغی است که در فضای دانش‌آموزی توانمند است و می‌تواند برای آنها برنامه اجرا کند و برنامه فاخری دارد، مدارکی را ارائه می‌کند پرونده‌ای به عنوان مبلغ متخصص برای او ایجاد می‌شود، امتیازبندی می‌شود و فضاهای تخصصی در اختیارش قرار می‌گیرد. یا مبلغی است که در بحث فرق و مذاهب دارای تخصص و مهارت است، ایشان اگر نکته‌ای یا همایشی یا برنامه‌ای در محلی یا جایی آسیبی است، در رابطه با فرق و مذاهب آنجا دعوت می‌کنند، این نوع مبلغ را ما به آنجا اعزام می‌کنیم.
علی ای حال یک سری از مبلغین هستند به عنوان مبلغین متخصص هستند که دامنه تبلیغ در دفتر تبلیغات هم متنوع است هم گسترده و هم این است که بر اساس اقتضائات جامعه و نیازهای جامعه و نیازهای روز، برنامه‌ریزی می‌شود.
رسا - از گروه‌های تبلیغی هم بفرمایید به چه صورت فعالیت دارند؟
یک فعالیت جدیدی را دفتر تبلیغات دنبال کرده و چند سالی است که انجام داده است و تا حدودی این فعالیت الان توانسته جای خودش را در بین برنامه‌های تبلیغی پیدا بکند، به عنوان گروه‌های تبلیغی. ما بیش از قریب به 300 گروه تبلیغی در اینجا ساماندهی کردیم که این گروه‌های تبلیغی حداقل تعدادشان 6 نفر تا تعداد بیش از آنها بعضی مثلا 40 نفر ـ 50 نفر ـ 100 نفر داریم که یک گروه تشکیل دادند، افرادی که با هم در مسیر تبلیغ همفکر هستند، هم اندیشه هستند، هم آرا هستند و بر اساس نیاز جامعه و همچنین تشخیص خودشان در یک منطقه‌ خاصی در یک منطقه‌ ویژه‌ای که عمدتا در مناطق محروم و مرزی فعالیت می‌کنند، این‌ها به تبلیغ معارف دینی می‌پردازند و این کار گروهی مورد حمایت دفتر واقع می‌شود.
حمایت‌هایی که ما د راین قالب داریم، یکی این‌که برای این‌ها مجوز صادر می‌کنیم؛ مجوز و پروانه صادر می‌کنیم که این مورد تبلیغی تحت لوای دفتر و تحت نظارت دفتر تبلیغات اسلامی است و این گروه می‌تواند در فلان شهرستان در قلمرو فلان فعالیت کند.
 حمایت‌های دیگر هم مثل معرفی این‌هاست به جاهای مختلف‌، ‌آموزش‌های ویژه‌ای هست که دوره‌های خاص برای این‌ها تدارک دیدیم، حمایت از جلسات آنهاست، فضای فیزیکی در اختیار این‌ها قرار دادیم در دفتر تبلیغات، معرفی این‌ها است به سازمان‌ها و نهادها که همکاری کنند و همچنین حمایت‌های مالی در حد توان از این گروه‌ها انجام می‌گیرد که این یک فعالیت بسیار موثری است. خصوصا در مناطق محروم و مناطقی که نیاز به یک کار جهادی دارد، نیاز به کار گروهی و تیمی دارد و ما معتقدیم که کار گروهی و تیمی بیش از کار فردی موثر است و امروزه کار فردی شاید در تبلیغ نتیجه ندهد، ولی کار گروهی چون که این‌ها هم افزایی دارند نسبت به همدیگر و برنامه‌های تبلیغی را که اجرا می‌کنند قبلا هدف‌گذاری کردند، قبلا نظارت کردند و گروه می‌تواند با هم یک محتوای ویژه تبلیغی متناسب با آن فضا تهیه بکند، آماده بکند و همچنین اشکالات کار را می‌بینند، برطرف می‌کنند، نقاط ضعف همدیگر را برطرف می‌کنند؛ یک سرگروه دارند که معمولا نسبت به بقیه سرآمد هست، نسبت به بقیه از توانمندی بالاتری برخوردار است و آن سرگروه به کل گروه و به فضای تبلیغی جهت می‌دهد. تعاملات و به اصطلاح رایزنی‌ها و رفع موانع و مشکلات اجرایی به عهده سرگروه است.
رسا - زمان اعزام و کیفیت ثبت نام این گروه‌ها به چه صورت است؟
ما معتقدیم اگر تبلیغ بخواهد جان بگیرد، اگر تبلیغ بخواهد حرکت ایجاد بکند، باید از طریق تبلیغ گروهی انجام بگیرد که مرتب به طور روزانه افراد مختلف از غیر مبلغین مراجعه می‌کنند و گروه تبلیغی منعی و هیچ زمان مشخصی برای کار ندارد. به طور روزانه هر گروهی و فردی که تمایل داشته باشد گروه تبلیغی تاسیس بکند و ایجاد بکند و مجوز بگیرد، می‌تواند مراجعه بکند و گروه تبلیغی تشکیل بدهد که الحمدالله ثمرات تبلیغی بسیار خوبی را تاکنون داشته است و خصوصا در فضای دانش‌آموزی این گروه‌های تبلیغی بیشتر ورود کردند و اثرگذارتر بودند. الان هم به عنوان سیاست‌های محوری دفتر تبلیغات، گروه‌های تبلیغی است که در آینده هم بنا داریم انشالله گروه‌های تبلیغی تخصصی ایجاد کنیم و به اصطلاح برای هر تخصص و برای هر مسئله‌ تخصصی یک گروه تبلیغی مشخص بکنیم؛ گروه تبلیغی که اعضای آن گروه در آن مسئله تخصص داشته باشند، مهارت داشته باشند. الحمدالله کار گروهی تاکنون درخشش خوبی داشته است و امیدواریم انشالله روز به روز بر این درخشش افزوده بشود.
رسا - در موقف‌های خاص تبلیغی چه تعداد طلبه اعزام می‌شوند؟
اعزام مبلغی که ما داریم، اولا عرض کردم که ما چند دسته مبلغ داریم. بشیران جوان، مبلغین عمومی و متخصص و نخبه و گروه‌های تبلیغ. همه این‌ها تقسیم می‌شوند به مبلغ خواهر و برادر. هم مبلغ داریم هم مبلغه و یک اداره هم به عنوان اداره خواهران داریم در این مجموعه. عرض کنم خدمت شما، مناسبت‌ها تفاوت دارند؛ یعنی مثلا شما در مناسبت محرم هفت هزار نفر مبلغ از دفتر تبلیغات اسلامی به سراسر کشور اعزام می‌شوند، در مناسبت ماه رمضان قریب به این آمار باز اعزام می‌شوند، در مناسبت طرح هجرت تابستان و اوقات فراغت 2000 نفر مبلغ اعزام می‌کنیم، در مناسبت‌های مختلف آمارها مختلف است. بر اساس ظرفیت‌ سازی، زمینه‌سازی و بسترسازی که در استان‌ها توسط سازمان‌های تبلیغی یا ائمه محترم جمعه انجام می‌شود، ما مبلغ اعزام می‌کنیم.
هر گونه اعزام مبلغی که ما داریم، آن بر اساس تقاضایی است که از استان‌ها می‌آید. هر استانی که اعلام نیاز می‌کند و درخواست می‌کند، تعداد مبلغی که در مناسبت‌هاست، مشخص می‌کند که این تعداد مبلغ نیاز دارم و ما هماهنگی و پشتیبانی و اعزام را انجام می‌دهیم که الان یکی از مراکز اعزام مبلغ ما هستیم. چون مراکز اعزام مبلغ متعدد است و هر کدام یک تعداد مبلغ اعزام می‌کنند؛ ولی ما سقف اعزاممان در مناسبت‌ها تاکنون حدود بین 7 تا 8 هزار نفر بوده و به تناسب مناسبت‌ها هم تغییر دارد.
رسا - بین این مراکز اعزام که فرمودید، موازی کاری نمی‌شود؟ اگر جواب مثبت است آیا در روند امور ناهماهنگی و اخلالی ایجاد می‌شود؟
قطعا موازی کاری و تداخل وجود دارد و این به اصطلاح مسئله‌ای است که ما را رنج می‌دهد و مردم را سردرگم می‌کند؛ لذا سامان‌دهی مراکز تبلیغی یک امر ضروری است و ما معتقدیم که یک مرکز باید برای اعزام مبلغ باشد؛ مرکز قوی در نظر گرفته بشود و این مرکز سامان‌دهی اعزام در همه موارد را انجام بدهد. ما یک سابقه دیرینه 30 و چند ساله‌ای در اعزام مبلغ داریم و این سابقه و این تجربه، یک تجربه بسیار مفیدی است و تجربه کمی نیست. تعاملاتی که با مراکز مختلف داریم، تعاملاتی که با سازمان‌ها و استان‌ها داریم، ما قائل به هماهنگی هستیم، قائل به عدم تداخل در کار هستیم، قائل به عدم موازی کاری هستیم و معتقدیم که از یک مرکز باید مبلغ اعزام بشود؛ لذا همه مبلغینی که از سوی دفتر تبلیغات اعزام می‌شوند، اکثرشان به سازمان تبلیغات استان‌ها وارد می‌شوند و اعزام کننده ما هستیم؛ توزیع کننده سازمان تبلیغات است و بیشترین مبلغ را ما در اختیار سازمان تبلیغات قرار می‌دهیم و بین ما و سازمان تبلیغات به عنوان یک نهاد توزیع کننده در استان‌ها، بسترساز تبلیغی، هماهنگی کامل وجود دارد. کمترین ناهماهنگی را داریم و تداخلی در کار ما نیست. برخی از نهادها چرا. آنها، هم با کار ما، هم با کار سازمان تبلیغات تداخل دارند و موازی کاری دارند که قطعا باید در این رابطه تدبیر شود.

ادامه دارد...

گفت‌وگو از حمزه حاجی ملا حسینی

975/401/ر

ارسال نظرات