مراقبت از اعمال از عوامل برخورداری از عنایات خداوند است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام سید هادی قائمی، استاد حوزه علمیه بابل پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه زرگر شهر بابل به اهمیت فراگیری علم پرداخت و با تاکید بر جهاد علمی به خصوص در زمینه دین پژوهی گفت: آنچه به انسان جان می بخشد و روح تازه می بخشد علم است و به همین دلیل انسان باید سعی کند تا وجود خود را بهره مند از این موهبت الهی کند.
وی مراقبت از اعمال را یکی دیگر از عوامل برخورداری از عنایات خداوندی بیان کرد و افزود: همه افراد و علی الخصوص طلاب علوم دینی باید بر اعمال خود دقت داشته باشند چرا که بنا بر آیات و روایات امامان معصوم (ع) ناظر بر اعمال ما هستند و از اعمال ما کاملا آگاه و با خبر هستند.
این استاد درس خارج فقه و اصول به روایتی از امام رضا(ع) در خصوص نظارت بر اعمال شیعیان و آگاهی از چگونگی رفتار آنها اشاره و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در راه دیدند جنازه ای را حمل می کنند سریع پیاده و در تشییع جنازه، نماز میت و حتی در دفن آن جنازه شرکت کردند و در پاسخ به سؤالی در خصوص این فرد فرمودند که او را می شناسم زیرا اعمال شیعیان ما هفته ای سه بار بر ما عرضه می شود و ما بر اعمال آنها آگاه و مطلع هستیم.
وی با تاکید بر بهره مندی معنوی در دوران طلبگی تصریح کرد: طلبگی در حقیقت لبیک به امام زمان(عج) و قرار گرفتن در زمره سربازان آن حضرت است و به همین دلیل باید همه سعی ما براین باشد که رضایت آن حضرت را جلب کنیم.
حجت الاسلام قائمی ادامه داد: در جهت کسب رضایت امام زمان(عج) به عنوان سرباز آن حضرت باید تفکر کرد که چه کاری از ما موجب خشنودی آن حضرت خواهد شد و می توانیم مفید تر عمل کنیم.
این استاد حوزه علمیه، نظم در دوران تحصیل را بسیار مهم عنوان کرد و با اشاره به تاکیدات ائمه اطهار(ع) برای نظم پذیری گفت: نظم در عالم هستی و آفرینش، موید این نکته است که نظم و انضباط موجب پیشرفت و پیشبرد امور خواهد شد.
استاد اخلاق حوزه های علمیه بابل در ادامه مراقبت از چشم و زبان را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در حوزه اخلاق یکی از نکاتی که بسیار بر آن تاکید می شود مراقبت از زبان است یعنی انسان در ابتدا باید مراقب باشد که جز خیر حرف دیگری از دهان خارج نشود و اگر این عمل به درستی انجام شود می تواند در رشد فضایل اخلاقی در انسان موثر باشد.
وی ادامه داد: اگر انسان فکر کند که در محضر خدااست و خداوند در مراتبه بالاتر از همه شهود او را می نگرد جرات خطا و نادرستی نمی کند و بر این اساس است که در پیشگاه الهی واژه خلوت معنا ندارد./950/پ203/ب