۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۷
کد خبر: ۲۰۰۷۱۷
امام جمعه قم:

فرهنگ و اقتصاد زیر ساخت تحقق اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با بیان این‌که مقام معظم رهبری با شعار «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» خط کاری مردم و مسؤولان را مشخص کردند، گفت: اقتصاد و فرهنگ در حقیقت زیر ساخت فکری و نظری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که سیاست‌های آن مدتی پیش اعلام شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي امام جمعه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره شعار سال 93 «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد، گفت: مقام معظم رهبری با این شعار خط کاری مردم و مسؤولان را مشخص کردند.

وی ادامه داد: اقتصاد و فرهنگ در حقیقت زیر ساخت فکری و نظری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که سیاست‌های آن مدتی پیش اعلام شد، البته تحقق این امر مهم جز با عزم ملی و مدیریت جهادی امکان پذیر نیست که این مأموریت مهم و ملی تلاش متقابل میان مردم و مسؤولان را می‌طلبد.

توقع رهبری تحقق شعار «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» است

امام جمعه قم با تأکید بر این‌که هیچ طرح با اهمیتی بدون مشارکت و حضور مردم محقق نمی‌شود، اظهار داشت: حماسه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به سبب حضور مردم محقق شد.

وی افزود: اکنون رهبر معظم انقلاب انتظار و توقع دارند مردم و مسؤولان با حضور خود به خلق حماسه اقتصادی و فرهنگی بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه سخنان ضمن محکوم کردن ظلم و ستم مستکبران علیه مردم منطقه، بیان داشت: متأسفانه هنوز ظلم مستکبران در منطقه ادامه دارد، برای نمونه بحران سه سال بحرین نشان از کینه و نفرت دشمنان و غرب علیه اسلام ناب دارد که استقامت شیعیان بحرین در این راه ستودنی است.

وی یادآور شد: ترور، انفجار و خرابکاری با هدایت و حمایت صهیونیست‌ها از سوی تروریست‌ها در کشورهای اسلامی هماند لبنان، عراق، سوریه و دیگر کشورها صورت می‌گیرد.

تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) یادآور شد: البته در سوریه شاهد پیروزی‌ها مردم و دولت علیه تروریست‌ و تکفیرهای هستیم که باید شاکر خدا بر این نعمت باشیم، از خدا نیز می‌خواهیم که کشور برادر و مسلمان سوریه علیه تروریست‌ها پیروز شود، ما نیز باید قدردان امنیت کشور خود باشیم.

دلایل غیر قانونی خواندن همه پرسی مردم کریمه از سوی غرب

امام جمعه قم درباره الحاق کریمه به روسیه نیز بیان داشت: با الحاق کریمه به روسیه طرح کودتای مخملی در اوکراین با شکست روبرو شد، البته بر اساس اظهار نظر روس‌ها منطقه کریمه در شوروی سابق به اوکراین بخشیده شده بود که طی یک همه پرسی به روسیه ملحق شد.

وی افزود: آمریکایی‌ها چندی پیش با دخالت آشکار خود در اوکراین حکومت قانونی آن‌جا را سرنگون کردند، ولی همین‌ها شرکت مردم در همه پرسی و انتخابات آزاد را غیر قانونی اعلام کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، گفت: ریشه اصلی این دوگانگی در رفتار آمریکایی‌ها به سبب این است که آن‌‌ها دیگر خود را یکه تاز جهان نمی‌بینند و این خود سبب خشم آن‌ها شده است، بازتاب این رفتار آمریکایی‌ها در جهان نیز سبب شده تا مردم از هر اقدامی که از یکه تازی آمریکایی‌ها و ظلم غرب‌ها جلوگیری می‌کند حمایت ‌کنند.

وی همچنین با اشاره به فرارسیدن سال نو، گفت: اول سال، آخر سال و نیمه شعبان روز جمعه است، امروز نیز عید اسلامی روز جمعه و عید باستانی با یک‌دیگر جمع شده است، امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «عید روزی است که فرد در آن معصیت نکند».

حضرت زهرا مدافع بی نظیر، عبد کامل، مادر و معلم نمونه بودند

امام جمعه قم، تقارن ایام عید نوروز با ایام فاطمیه را فرصتی مناسب برای بیان سیره و سبک حضرت زهرا(س) دانست و اظهار داشت: امام زمان(عج) می‌فرمایند «دختر نبی‌اکرم(ص) الگو من هستند»، حضرت زهرا(س) عبد کامل، مدافع بی نظیر ولایت، معلم و مادر نمونه بودند.

وی ادامه داد: ما نیز باید در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و اسلام زهراوار عمل کنیم، بانوان نیز باید در حجاب و عفاف از صدیقه کبری(س) الگو بگیرند.

تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) در ادامه سخنان خود به سفرهای نوروزی اشاره کرده و گفت: در سفر نباید از یاد خدا غافل شد، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز که سبب آسایش مردم می‌شود لازم است، متأسفانه کسانی که به قوانین پایبند نیستند سبب بروز حوادث تلخی همانند تلفات جانی و مالی می‌شوند.

اگر فردی به سبب بی قانونی کشته شود خودکشی کرده است

وی افزود: زیر پا گذشتن قوانین و بی احتیاطی سبب می‌شود تا عده‌ای هرگز به خانه‌هایشان برنگردند، کسانی که با بی قانونی و بی احتیاط موجب تلفات می‌شوند، اگر خودشان در این مسیر کشته شوند خودکشی و قتل نفس است، اگر سبب نابودی دیگران شوند، گرفتار قتل شده و دیگران را کشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، تأکید کرد: از مسؤولان، اورژانس، پلیس نخست تشکر و قدردانی می‌کنیم و درخواست می‌کنیم که نهایت تلاش خود را برای تأمین امنیت در جاده‌ها برای مردم انجام دهند.

امام جمعه قم همچنین با بیان این‌که دید و بازدید عید نوروز باید جهت معنوی و انسانی داشته باشد، اظهار داشت: در این مسیر می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد، جوانان را به خانه بخت‌ فرستاد، خانواده‌ها و جوانان نیز نسبت به ازدواج سخت‌گیری نکنند، به جای شروط سخت و مهریه‌های سنگین، تعهدهای ایمانی، تفاهم، صفا را در زندگی حاکم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در خطبه‌ نخست نیز با تأکید بر حفظ تقوا از سوی مؤمنان و نمازگزاران، گفت: رعایت تقوا تأثیر علمی و اقتصادی دارد، در بعد علمی خدا می‌فرماید «بندگان اگر تقوا پیشه کنید خدا به شما نورانیت می‌دهد که می‌توانید حق را از باطل تشخیص دهید».

وی ادامه داد: خدا در بعد اقتصادی نیز می‌فرماید «در پی حفظ تقوا برکات الهی نازل می‌شود»، رعایت تقوا برای دنیا و آخرت خوب است، اگر تقوا در دل نباشد ممکن است فرد مرتکب هر گناهی شود.

ملایم صحبت کردن نشانگر شخصیت افراد است

امام جمعه قم با اشاره به آیات سوره حجرات، ملایم صحبت کردن مردم در نزد رسول‌الله(ص) را نشانگر عظمت نبی‌اکرم(ص) در نزد خدا دانست و اظهار داشت: خدا برای کسانی که احترام حضرت محمد(ص) را رعایت می‌کنند پاداش عظیمی قرار داده است.

وی افزود: قرآن برای تربیت مؤمنان از روش مقایسه استفاده می‌کند، خداوند کسانی که با پیامبر(ص) را بی ادبانه صحبت می‌کند تهدید به نابودی و هبت اعمال صالح کردهاست و برای کسانی که ادب را رعایت می‌کنند اجر عظیم در نظر گرفته است.

تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع)، رعایت اعتدال در صحبت کردن را بسیار پسندیده خواند و خاطرنشان کرد: ملایم صحبت کردن در هر کجا و با هر کس یک روش پسندیده در نزد عقلا است، صدای بلند برای دراز گوشان است.

وی یادآور شد: امروزه نیز افراد باید از ایجاد آلودگی صورتی دوری کنند، فرد افزون‌بر رعایت اعتدال در صحبت کردن با انسان‌ها باید در رابطه با خدا نیز ادب صحبت کردن را رعایت کند.

امام جمعه قم، در پایان گفت: معمولا ملایم سخن گفتن نشان‌گر آرامش روحی، منطقی و قوی بودن انسان است، همان‌گونه که بلند صحبت کردن نشانگر خشم، غصب و عدم کنترل است./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات