۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۲۰۴۲۲۹
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد:

زیارت جامعه کبیره پایان‌نامه آزمون ولایت‌مداری در مکتب اهل‌بیت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه از زیارت جامعه کبیره به عنوان پایان‌نامه‌ای برای آزمون ولایت‌مداری در مکتب اهل‌بیت(ع) یاد کرد و گفت: پیش از زیارت جامعه، هیچ سند جامعی درباره جایگاه امامت و ولایت وجود ندارد و در این زیارت، معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) به طور یکجا و جامع تنظیم شده است.
پناهيان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه که در مراسم سوگواری شهادت امام هادی(ع) در حسینیه آیت‌الله حق شناس تهران سخن می‌گفت، با اشاره به رسالت پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) در خصوص تربیت انسان‌ها و هدایت آنها به سوی خدا اظهار داشت: تربیت مسلمانان و مومنان معتقد به اسلام ناب از زمان رسول اکرم(ص) آغاز شد و مبنای این تربیت نیز بر اساس تواضع و معرفت به جایگاه ولایت و امامت بنیان‌گذاری شده است.
وی با اشاره به تلاش‌های ائمه معصومین(ع) در انجام این رسالت بزرگ افزود: حادثه کربلا اوج این تربیت ولایی و محل ظهور و بروز تربیت ایده‌آل اسلام است، اما تعداد کسانی که تربیت‌یافتگان مکتب کربلا شدند بسیار اندک بود.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به شرایط زمان امام سجاد(ع) افزود: امام سجاد(ع) در یک طیف فراگیر با خریدن بردگان و تعلیم و تربیت آنان و سپس آزاد کردن آنان، نقش اساسی در گسترش معرفت امام‌شناسی و ولایت‌پذیری مردم داشت و در تاریخ آمده است که حداقل پنجاه هزار غلام آزادشده که در خانه امام سجاد(ع) تربیت ولایی شده بودند، مکتب اهل بیت(ع) را به اقصانقاط جهان گسترش دادند. ایشان همچنین معارف دینی را در قالب دعا به مردم عرضه کردند.
وی با اشاره به دوران فعالیت امام هادی(ع) ابراز داشت: امام هادی(ع) با اثر گرانبهای «زیارت جامعه کبیره» در حقیقت یک جمع‌بندی حدود دویست ساله دوران تربیت ولایی در محضر ولی‌اعظم(ع) را در اختیار مسلمانان قرار دادند.
این سخنران دینی از زیارت جامعه کبیره به عنوان پایان‌نامه‌ای برای آزمون ولایت‌مداری در مکتب اهل‌بیت(ع) یاد کرد و گفت: پیش از زیارت جامعه، هیچ سند جامعی درباره جایگاه امامت و ولایت وجود ندارد و در این زیارت، معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) به طور یکجا و جامع تنظیم شده است.
وی از زیارت جامعه کبیره به عنوان هدیه بزرگ امام هادی(ع) به مومنان و زیارتی کاملاً معرفتی ـ و نه فقط محبتی ـ یاد کرد و گفت: در این زیارت بیش از آنکه شخص ائمه(ع) مورد نظر قرار گیرند، جایگاه والای امامت و ولایت خطاب قرار می‌گیرد و در پایان زیارت هم شأن ائمه(ع) به عنوان نزدیک‌ترین افراد به خداوند توصیف می‌شود.
حجت الاسلام پناهیان با بیان آثار وضعی قرائت زیارت جامعه کبیره اظهار داشت: امام راحل(ره) هر روز مقید بودند که این زیارت را بخوانند و این جزو برنامه ثابت پانزده سال آخر عمرشان بود که می‌تواند به عنوان سبک زندگی، مورد استقاده همه قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت زیارت ائمه معصومین(ع) و تقید به انجام مستمر آنان اشاره کرد و گفت: زیاد زیارت رفتن و خواندن زیارت‌نامه‌های ائمه(ع) و فرزندان آنان، چه از نزدیک و چه از راه دور، جایگاه تربیتی ویژه‌ای دارد و اگر اهتمام به زیارت در میان مسلمانان رواج یابد، اوضاع جامعه اسلام بسیار تغییر خواهد کرد و با هربار قرائت زیارت‌هایی مثل زیارت جامعه، تواضع انسان به اهل بیت(ع) افزایش خواهد یافت.
این استاد حوزه و دانشگاه به تاکید ائمه(ع) به انجام زیارت، حتی از راه دور، اشاره کرد و گفت: این توجه‌دادن اهل‌بیت(ع) به این امر مهم نشان از آن دارد که بحث زیارت، از مباحث تفکری مهمی است که نیاز به بحث و تامل بسیار دارد.
وی افزود: باید علاقه و ارادت به ائمه(ع) را به صورت صریح و علنی ابراز کرد و بر خلاف دعاهایی مثل دعای کمیل که حالت فردی و نجواگونه دارد، دعاهایی مثل ندبه و زیارت جامعه کبیره را باید علنی و به صورت جمعی انجام داد؛ چرا که فریاد امامت و ولایت ائمه(ع) است.
حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: عشق و ارادت به اهل بیت(ع) در سه سطح قابل تفکیک است، برخی به خاطر صفات زیبا، جود و کرم، مظلومیت‌ها و علم و معرفت ائمه(ع) ایشان را دوست دارند (محبت)، برخی از سر ادب به اهل‌بیت(ع) عشق می‌ورزند و عده‌ای نیز علاوه بر محبت و ادب، به دلیل نیاز به نور است که مرید اهل بیت(ع) می‌شوند.
وی از ادب به عنوان یکی از ارزشمندترین موهبات خداوندی یاد کرد و گفت: آیت الله بهجت(ره) وقتی به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شد، به مدت سه ساعت سرپا می‌ایستاد و با امام(ع) نجوا می‌کرد که نشان از ادب بالای ایشان نسبت به حضرت دارد. از این رو هر کس می‌خواهد نسبت به اهل بیت(ع) ادب معرفتی داشته باشد باید برنامه زیارتی ثابت و مستمر برای خود مهیا کند.
این خطیب برجسته با ذکر داستان حر در کربلا و نیز رسول ترک خاطرنشان کرد: علت نجات و به سعادت رسیدن آنها به خاطر ادبی بود که همواره نسبت به اهل بیت(ع) و شخص اباعبدالله(ع) ابراز می‌داشتند؛ در حقیقت انسان در آدابش هویت پیدا می‌کند.
وی از اهل بیت (ع) به عنوان مرکز نورانیت و معرفت عنوان کرد و گفت: نیت صالح، معرفت دینی، عمل توأم با نیت خالص و انسان‌های عارف و خالص و اولیاء الله از منابع نور هستند.
استاد حوزه و دانشگاه از اظهار ارادت به ائمه(ع) به انگیزه نیاز به نور، به عنوان مرحله‌ای ارزشمندتر از محبت و ادب یاد کرد و گفت: نیاز به نورانیت و هدایت، بالاتر از نیازهای طبیعی و عاطفی است و تا نورانی نباشیم، نیاز به نور را احساس نمی‌کنیم؛ علت اینکه برخی افراد نیاز به نور را احساس نمی‌کنند این است که نورانی زندگی نکرده و قلبشان از سیاهی، گناه و غفلت پوشیده شده است.
وی به اثرات نورانیت در وجود انسان اشاره کرد و یادآور شد: هر قدر نورانیت قلب با ترک گناه و معصیت بیشتر شود، احساس عطش، علاقه و نیاز به ائمه(ع) و خاصه حضرت ولیعصر(عج) افزون‌تر خواهد شد.
حجت‌الاسلام پناهیان در پایان توصیه کرد، به اهل‌بیت(ع) به عنوان مراکز نور بیشتر نزدیک شده و معرفت خود را نسبت به آنها افزایش دهیم و مجالست بیشتری نیز با اهل نور داشته باشیم./9591/پ202/ع
ارسال نظرات